امام جمعه شیروان:

نگاه‌های ایمانی یا الحادی هر هنرمند در تولید آثار هنری او اثرگذار است

شیروان(پانا)- امام جمعه شیروان در دیدار جمعی با هنرمندان خوشنویسی این شهرستان اظهار داشت نگاه‌های الحادی یا ایمانی هر هنرمند در تولید آثار هنری او اثرگذار است.

کد مطلب: ۱۴۱۵۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
نگاه‌های ایمانی یا الحادی هر هنرمند در تولید آثار هنری او اثرگذار است

حجت الاسلام حسین تکمیلی گفت: هنر یک لطافت درونی است و هرچه قدر لطیف باشد، خروجی آن ارزشمندتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه خروجی تمدن ها از دل بسیاری از هنرها است، افزود: موسیقی، خوشنویسی و ... هنرهایی هستند که عجین با فرهنگ هستند و هنر هنرمند است که باید با جهت دادن به فرهنگ، آن را در تمامی عرصه‌ها دخالت بدهد و لذا اگر هنر در مسیر خودش قرار بگیرد، هماهنگ عالم طبیعت می‌شود، چون همه هنرها از طبیعت الهام گرفته شده اند و علت اینکه اثر هنری، اثری با دوام می‌شود، چون طبیعت و عالم ماندگار است و لذا در هنر خوشنویسی، مفاهیم بسیار علمی و ارزشمندی وجود دارد که به آن کم توجهی شده است، اگر همنوا با طبیعت و همگون با عالم باشد، اثری موزون خواهد داشت.

امام جمعه شهرستان شیروان خاطر نشان کرد: کاری که به عنوان یک هنرمند باید انجام بدهیم این است که با شناسایی مبانی موجود در عالم، آن را تقویت و ترمیم کنیم.

تکمیلی در ادامه با بیان اینکه همراه کردن هنر با طبیعت، اثری متفاوت بر روی روح آدمیزاد می‌گذارد، گفت: نگاه به آثار هنری، گاهی عالی و گاهی ذاتی است و با تشبیه اثر هنری با آینه و اثر موج هنر در جامعه، می توان به اهمیت آن اشاره کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: کاشی کاری در گنبد و مناره های مساجد که برگرفته از خطوط ثلث و نسخ است، با معنویت و فرهنگ ناب اسلام و تشیع عجین است و لذا باید نمای مساجد هم دارای کاشی‌کاری با ساختاری اسلامی باشد.

امام جمعه شهرستان شیروان گفت: یک نوجوان و جوان از لحظه خروج از منزل تا برگشت، بر روی دیوار شهرها، جز تبلیغات تصفیه آب، تخلیه چاه و ... چیزی نمی‌بیند و با توجه به اینکه فضای تبلیغاتی شهر بر روی روح و ذهن فرزندان ما اثر دارد، در شورای فرهنگ عمومی شهرستان، دیوارنویسی تبلیغاتی در سطح شهر را ممنوع کردیم تا به جای آن دیوارنگاره های هدفمند داشته باشیم.

تکمیلی تأثیر هنر ارزشی را بیشتر و چه بسا بالاتر از تأثیر یک منبر دانست و افزود: هنر را باید از درون به بیرون منتشر کنیم و در این راستا آمادگی آن را داریم که این اتفاق بیفتد.

وی در پایان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی با موضوع وقف در هفته وقف را به عنوان یک کاری ماندگار و برای اولین بار در سطح استان یاد کرد.

مدیر انجمن خوشنویسان شهرستان شیروان نیز در این دیدار گفت: به لطف خداوند متعال، ۳۵ سال است که بدون وقفه درحوزه آموزش هنرهای تجسمی و به ویژه خوشنویسی فعالیت داشته و از سال ۱۳۶۷ نیز تا کنون با تأییده و حکم انجمن خوشنویسان ایران، فعالیت رسمی آموزش خوشنویسی و مدیریت شعبه شیروان را بر عهده دارم.

علی رحیمی با اشاره به تربیت هنرجویان فراوان و ارتباط اکثر خانواده های شیروانی با انجمن خوشنویسان این شهرستان افزود: فارغ التحصیلی بیش از ۵۰ خوشنویس ممتاز و حدود ۲۰۰ هنرمند در دوره عالی، بخشی از فعالیت های آموزشی این انجمن است.

وی از خط به عنوان اولین رسانه در تاریخ بشر یاد کرد و اظهار داشت: در کنار کار هنرهای تجسمی، توجه به بخش رسانه ای، با هدف گسترش هنر خوشنویسی در بین افراد جامعه در سطح خراسان بزرگ و در خارج از استان، بخش دیگری از فعالیت اینجانب در این حوزه بوده که با چاپ 13 مقاله چون: خط فارسی نشانی ار هویت ملی، علی (ع) علمدار هنر قدسی، در جستجوی جمال شاهد حقیقی، نستعلیق ریشه در زیبایی های طبیعت دارد، درس هنر، درس برانگیختن است، صفات کاتب از نگاه میرعماد، عشق نمی میرد (دروصف میرعماد)، صفای خط از صفای دل است، نستعلیق زیبا ترین خط بشر، سواد و بیاض در خوشنویسی، شرح اصول ۱۲ گانه خوشنویسی، تجزیه و تحلیل آداب الخط میرعماد و بسیاری از مباحث دیگر در قالب مشق عشق از جمله، سلسله مباحث تحقیقی و پژوهشی که برای کیفیت بخشی در امر اموزش و ترویج در بین افراد جامعه به چاپ رسید و سایر مباحث تخصصی در مطبوعات، امیدوارم نقش موثری در این حوزه ایفا کرده باشم.

مدیر انجمن خوشنویسان شهرستان شیروان، برگزاری نمایشگاه های انفرادی و گروهی به ویژه پیرامون" نماز " در سطح شهر، استان، کشور و خارج از کشور، همکاری با صدا و سیما همراه با ارایه آثار و تولید برنامه و گاهی فعالیت زنده در شبکه های مختلف صدا و سیما مثل برنامه "خانواده" در شبکه یک سیما، برنامه "ایران زمین" در شبکه ۳، برنامه "نخل امید" در شبکه خراسان بزرگ، برنامه "با هنرمندان" در شبکه اترک و برنامه زنده شب های تاسوعا و عاشورا در شبکه اترک و آخرین برنامه " مستند سطر" در شبکه اترک با اشاره به فعالیت های هنری بیش از 35 سال، با هدف ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس موثر در بین نسل جدید (خدا را شکر که این فعالیت ها مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است)، بخشی از فعالیت های اینجانب در ترویج هنر خوشنویسی می باشد.

رحیمی، تقویت خط ملی نستعلیق در مکاتبات اداری ( طرح در جلسات شوراهای اداری و فرهنگ عمومی استان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و رفع آلودگی بصری را به عنوان دو مطالبه مهم از مدیران بیان کرد و گفت: با حمایت های امام جمعه محترم، منجر به چندین مصوبه در جلسات شورای فرهنگ عمومی برای رفع الودگی بصری در سطح شهر شد و شهرداری هم تا حدودی اقداماتی نیز انجام داده است و لذا قدردان تلاش های امام جمعه عزیز و شهرداری محترم هستیم.

وی از اجرای طرح " گسترش خط تحریری در فرهنگ عمومی " با برگزاری ۲ جشنواره خط تحریری در سطح استان، با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و طرح "گرامیداشت یاد و خاطره شهدا"، با برگزاری جشنواره استانی خط تحریری ستارگان نامیرا، با حمایت بسیج هنرمندان و با استقبال هنرمندانی از ۱۲ استان کشور به عنوان آثار نمایشگاهی مهمان در جشنواره و طرح برگزاری مسابقه پوستر به مناسبت گرامیداشت "روز شهید " با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران شیروان خبر داد.

مدیر انجمن خوشنویسان شهرستان شیروان با بیان ظرفیت یک هنرمند و نقش آن در جامعه اظهار داشت: حال اگر توجه بیشتری در این امر بشود و این ظرفیت ها مورد استفاده قرار بگیرد، خیلی می تواند در سلامت روح و روان افراد جامعه موثر باشد و لذا انجمن خوشنویسان شهرستان شیروان با وجود جوانان متعهد و علاقه مند، این آمادگی را دارد تا پیرامون ارزش های اسلامی و انسانی با سایر دستگاه ها همکاری لازم را داشته باشد.

رحیمی در پایان از حمایت های بی دریغ امام جمعه محترم شهرستان شیروان، حجت الاسلام حسین تکمیلی که همواره عنایت ویژه ای نسبت به فرهنگ و هنر داشته اند تقدیر و قدردانی نمود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان نیز از انجمن خوشنویسان این شهرستان به عنوان یکی از انجمن‌های فعال و قوی در سطح استان یاد کرد و گفت: با کمک محتواهای ارزشی می‌توان آثار بسیار خوبی را به ویژه در هنر خوشنویسی تولید کرد.

زهره بابایی در ادامه برگزاری اولین جشنواره موسیقی با کمک اهالی هنر را به عنوان یکی از برنامه های شاخص اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته اعلام کرد.

در پایان تابلویی مزین به بسم الله اثر استاد علی رحیمی از طرف انجمن خوشنویسان شهرستان شیروان به امام جمعه محترم تقدیم گردید و همچنین لوح سپاسی نیز از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان به پاس خدمات ارزنده استاد علی رحیمی در حوزه خوشنویسی به وی اهداء شد.

لازم به یادآوری است علاقمندان به فراگیری هنر خوشنویسی می توانند به انجمن خوشنویسان شهرستان شیروان واقع در خیابان شفا پلاک 47 (نگارستان) مراجعه نمایند.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار