امیرعبداللهیان:

ایران به حمایت‌های سیاسی، بین‌المللی و رسانه‌ای از مقاومت فلسطین ادامه می‌دهد

در نشست ۳+۳ راهکارهای توقف جنایات رژیم صهیونیستی بررسی شد/ جمهوری اسلامی به دنبال توسعه جنگ در منطقه نیست

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه گفت ایران به حمایت‌های سیاسی، بین‌المللی و رسانه‌ای از مقاومت فلسطین و مقاومت در منطقه ادامه می‌دهد.

کد مطلب: ۱۴۱۵۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
ایران به حمایت‌های سیاسی، بین‌المللی و رسانه‌ای از مقاومت فلسطین ادامه می‌دهد

حسین امیرعبداللهیان امشب در نشست خبری و پس از پایان اجلاس وزرای امور خارجه فرمت ۳+۳ که با موضوع بررسی تحولات قفقاز جنوبی در تهران برگزار شد، گفت: اولین نشست فرمت ۳+۳ با تمرکز بر موضوع حل و فصل منازعه در قفقاز جنوبی در روسیه و در سطح معاونین وزرای خارجه برگزار شد و دومین نشست و اولین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو را امروز در تهران برگزار کردیم. امیدواریم در ادامه برگزاری این فرمت شاهد حضور سازنده و مفید کشور دوست گرجستان نیز باشیم. نشست بعدی را وزرا توافق کردند در ترکیه برگزار شود.

وی افزود: اینکه همزمان با بحران در غزه و همزمان با عملیات‌های نظامی و تجاوزات مستمر رژیم جعلی اسرائیل علیه ساکنان غیرنظامی در غزه، این اجلاس در تهران برگزار می‌شود، دو پیام مهم دارد. پیام اول اینکه ما از فرصت حضور وزرای خارجه کشورها برای پرداختن و تمرکز بیشتر و رایزنی و مشورت‌های دوجانبه در سطح وزرا و همچنین فرصت دیدار با رئیس جمهور محترم جناب آقای رئیسی استفاده کردیم در خصوص یافتن راهکارهایی برای توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و ارسال کمک‌های انسان دوستان تلاش کردیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه از کنشگری فعال برخوردار است؛ از جمله در اوج بحران در منطقه غرب آسیا نسبت به تحولات در قفقاز جنوبی توجه دارد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: امیدوارم بعد از دوره بعدی اجلاس که در ترکیه برگزار می‌شود این نشست‌ها در باکو و ایروان استمرار پیدا کند.

وی درباره ادعای آمریکایی‌ها درباره متهم کردن ایران به حمایت از حماس و جهاد اسلامی اظهار کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست ایران در چارچوب ارزش‌های انسانی و ملی و دینی خودش نسبت به حمایت از مقاومت فلسطین در مقابل پدیده شوم اشغالگری اسرائیل همواره موضع روشنی داشته است. به حمایت‌های سیاسی، بین المللی و رسانه‌ای از مقاومت فلسطین و مقاومت در منطقه ادامه می‌دهیم.

وی گفت: هیچ تعارفی نداریم که بگوییم رژیم صهیونیستی بر مبنای اشغالگر شناخته می‌شود. کسانی که سرزمینشان اشغال شده می‌توانند برای دفاع از حقوق مشروع خود اسلحه به دست بگیرند. برخی کشورهای غربی با مدیریت آمریکا تلاش دارند پدیده اشغالگری اسرائیل را کاملا نادیده بگیرند و درصدد محکوم کردن و مقابله با جنبش حماس و مقاومت فلسطین در منطقه هستند.

امیرعبداللهیان افزود: در جلسه‌ای که دو روز گذشته در مصر برگزار شد شب گذشته با وزیر خارجه مصر تماس داشتم و امروز از زبان وزرای خارجه حاضر در تهران جزییات بیشتری را دریافت کردیم.. مایه تاسف است که کشورهای غربی شرکت کننده در آن اجلاس حتی حاضر نمی‌شوند نسبت به حق مشروع ملت فلسطین کلمه‌ای در حمایت از مردم فلسطین بیایید ولی در مقابل می‌خواهند مقاومت را محکوم کنند.

امروز منطقه به مانند بشکه باروت است

وی تصریح کرد: ایران به دنبال توسعه جنگ در منطقه نیست. ولی تداوم کشتار زنان و غیرنظامیان عرصه را بر مقاومت و مردم منطقه تنگ کرده است. امیدواریم مجموعه تلاش‌ها در چارچوب سازمان همکاری اسلامی در نشست جده منجر شود که شاهد توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری باشیم.

وی تاکید کرد: امروز منطقه به مانند بشکه باروت است و هر لحظه هر اتفاق خارج از کنترلی ممکن است در مننطقه رخ دهد تا دیر نشده همه طرف‌های دخیل در این آتش افروزی را به طور مشخص آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهیم که کشتار غیرنظامیان را فورا متوقف کنند.

وزیر خارجه با اشاره به تماس تلفنی‌اش با هنیه و دبیرکل جهاد اسلامی بیان کرد: رهبران مقاومت بر این تأکید دارند که آمادگی طولانی برای تداوم مبارزه در بخش نظامی با رژیم صهیونیستی داریم. آنچه مورد درخواست آنها این است که رژیم صهیونیستی عملیات را روی غیرنظامیان متوقف کند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در نشست امروز یکی از موضوعات مهم در سخنرانی‌ها مربوط به تحولات در فلسطین بود به ویژه وزرای خارجه ترکیه و روسیه مواضع قوی و دقیقی را داشتند در چارچوب تأکید برای توقف فوری جنگ و کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان و ارسال کمک‌‌های بشردوستانه. امیدواریم هر چه زودتر شاهد برقراری صلح و امنیت پایدار در قفقاز جنوبی باشیم.

وی در خصوص ارائه پیش نویس قطعنامه‌ به شورای امنیت سازمان ملل توسط آمریکا، گفت: آمریکا به صورت یک طرفه و تمام قد در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. امروز مدیریت جنگ علیه فلسطین در اختیار نظامیان و دستگاه امنیتی آمریکاست. سیستم امنیتی و سیستم حکومتی و سیاسی در سرزمین‌های اشغالی کاملا فروپاشیده، ولی ماشین جنگ رژیم صهیونیستی با فرماندهی و هدایت نظامیان و دستگاه امنیتی و بخش سیاسی آمریکا تلاش می‌کنند رژیم اسرائیل فروپاشیده را از این بحران نجات دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر تماس‌ها و سفر بایدن به تل آویو و سفرهای مقاما‌های امنیتی و نظامی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی آمریکایی‌ها به دنبال این هستند قطعنامه‌ای با این محتوا در شورای امنیت صادر بشود.این قطعنامه محل چالش است با لاوروف که امروز در نشست حضور داشت و یکی از اعضای شورای امنیت است گفت‌وگوی مهمی را داشتیم. با چین هم در حال رایزنی هستیم و همه تلاش‌ها در جریان است برای اینکه قطعنامه‌ای علیه منافع فلسطین صاردر نشود و آمریکا به صورت یکجانبه به رفتار خود ادامه ندهند.

امیرعبداللهیان درباره مذاکره با وزیر امور خارجه مصر و ارسال کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به غزه نیز گفت: یکی از موضوعات شب گذشته ما ارسال کمک به غزه بود، توافق کردیم که کمک‌های ایران در اسرع وقت با مجوزی که برای پروازهای اعزامی به مصر انجام می‌شود به دست مردم غزه برسد. در یک مرحله رایزن‌ ها انجام شد، اما به دلایل نقص و فراهم کردن لجستیک مصری‌ها فرصتی را خواستند و منتظریم که مقدمات این کار هرچه سریع‌تر فراهم شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: طبعاً گفت‌وگوهایی که من در ۱۰ روز گذشته با وزیر خارجه مصر داشتم شامل توافق برای توسعه و ارتقای سطح روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و مصر نیز بوده است. شاید اگر این بحران در منطقه به وجود نیامده بود، ما شاهد یک پیشرفت خوب در مناسبات رسمی و دیپلماتیک دو کشور بودیم.

بازگشت همه طرف‌ها به برجام در دستورکار دولت قرار دارد

وی در پاسخ به سؤالی درباره برجام و احیای آن بیان کرد: ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است. تحولات منطقه قطعا روی گفت‌وگوها آثاری دارد. بازگشت همه طرف‌ها به برجام در دستورکار دولت قرار دارد و جزو کارویژه‌های دولت است و ابتکارات سلطان عمان در جریان است. متعهد شده‌ایم در نقطه‌ای اطلاع رسانی را انجام دهیم که نقطه بازگشت همه طرف‌ها به برجام قرار بگیریم. ابتکار سلطان عمان فعال است و روی میز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار