توافقنامه تجارت آزاد ایران و اورآسیا تا پایان ۲۰۲۳ امضا می‌شود

تهران (پانا) - پیش‌نویس توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا آماده شده و در سال جاری میلادی به امضا خواهد رسید.

کد مطلب: ۱۴۱۵۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد
توافقنامه تجارت آزاد ایران و اورآسیا تا پایان ۲۰۲۳ امضا می‌شود

خبرگزاری رسمی بلاروس (بلتا) به نقل از اجلاس شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا که ۲۸ مهر و به صورت مجازی برگزار شد، خبر داد که توافقنامه تجارت آزاد میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۳ امضا خواهد شد.

به نوشته بلتا، تنظیم پیش نویس توافقنامه مذکور به پایان رسیده و این سند در سال جاری امضا خواهد شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه ۲۷ مهر با اشاره به سیر همکاری‌های ایران و اتحادیه اوراسیا در سال‌های اخیر گفته بود:‌ متن توافقنامه دائم تجارت آزاد اتحادیه اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران تدوین شده و در گام نهایی، پس از اعلام نظر کشورهای عضو به امضا خواهد رسید.

آندری اسلپنف، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش از این با بیان اینکه متن توافقنامه دائم تجارت آزاد این اتحادیه با ایران نهایی شده و آماده طی مراحل امضا و تصویب در مجالس است، ‌ گفت: این اتحادیه آماده است که حجم تجارت با ایران را به ۳۰ میلیارد دلار ارتقا دهد.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافقنامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال انجام است.

در آخرین تحول، تهران با تمدید قانون موافقنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا راه را برای تحقق این هدف هموار کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار