اهمیت «کمیسیون خاص» از نگاه معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش
کمیسیون خاص شورای عالی آموزش و پرورش بیش از ۲۸ هزار رای در مورد پرونده تحصیلی دانشآموزان صادر کرده است
تهران (پانا) - معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت کمیسیون خاص، یکی از کارآمدترین و تخصصیترین کمیسیونهای شورای عالی آموزش و پرورش است که هدف آن تسهیل روند آموزش و پرورش کشور از یک سو و جلوگیری از ترک تحصیل دانشآموزان از سوی دیگر است.
به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش؛ موسیالرضا کفاش به مناسبت هزارمین جلسه کمیسیون خاص شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تاریخچه تشکیل این کمیسیون اظهار کرد: در دیماه ۱۳۶۴ شورای عالی آموزش و پرورش با تراکم کاری بسیار زیادی مواجه شد و بسیاری از مقررات و مواردی خاص معطل مانده بود که نیاز به تصویب شورای عالی داشت. این شورا در سیصد و شصت و چهارمین جلسه خود مقرر داشت تا موضوعات موردی در کمیسیونی مورد بررسی قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبه، آییننامه کمیسیون خاص شورای عالی آموزش و پرورش تهیه و در سیصد و شصت و پنجمین جلسه شورای عالی به تصویب رسید.
کفاش افزود: این کمیسیون در ابتدا با ۷ نفر تشکیل میشد که وظیفه تفسیر و تشخیص مصادیق آرای شورای عالی و اتخاذ تصمیم درخصوص فرد یا افرادی که بنا به عللی مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در مورد آنها اجرا نشده بود و همچنین اتخاذ تصمیم درخصوص مواردی که به علت شرایط استثنایی یا اضطراری، اجرای مصوبات شورای عالی در آن امکانپذیر نبود را بر عهده داشت.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت و ضرورت این کمیسیون برای رسیدگی به مسائل و مشکلات تحصیلی دانشآموزان گفت: قوانین و مقررات آموزشی و پرورشی که در شورای عالی آموزش و پرورش مورد بررسی و تصویب قرار میگیرد، تجلی اندیشهها، دیدگاهها، یافتههای علمی و پژوهشی، فرهنگ حاکم بر جامعه، تجربیات و طرحهای مسئولان و صاحبنظران است که رعایت آنها از سوی مجریان برای افزایش کارآمدی نظام تعلیم و تربیت لازم و ضروری است.
وی اظهار کرد: در این رهگذر، احتمال دارد که اجرای قوانین و مقررات موضوعه برای برخی دانشآموزان به لحاظ مواجه شدن با شرایط خاص امکانپذیر نباشد و به همین دلیل قانونگذار تشکیل کمیسیونهای خاص را در سطح مناطق و نواحی، ادارات کل استانها و شورای عالی آموزش و پرورش با وظایف و اختیارات مشخص و ترکیب اعضای معین، پیشبینی کرده تا پس از بررسی درخواستها و مشکلات پروندههای تحصیلی دانشآموزان نسبت به رفع آنها در قالب صدور رای موردی اقدام کنند.
کفاش با اشاره به ماده ۱۴ لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش مصوب مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: شورای عالی آموزش و پرورش میتواند در حدود وظایف خود، کمیسیونهایی تشکیل دهد و اعضای آنها را از بین استادان و متخصصان و دبیران و آموزگاران انتخاب کند. حدود وظایف، نحوه و مدت کار و میزان حقالزحمه اعضای کمیسیونها طبق آییننامهای که به تصویب شورا خواهد رسید، تعیین میشود.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به مهمترین وظایف کمیسیون خاص گفت: بررسی و رفع مشکلات موردی دانشآموزان و فارغالتحصیلان در زمینههای آموزشی و تحصیلی، تصمیمگیری در زمینه ایجاد تسهیلات آموزشی برای دانشآموزانی که با شرایط خاص مواجه میشوند، هدایت و راهبری کمیسیونهای خاص ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی و کمیسیون خاص مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استانها و بررسی و پیشنهاد نیازهای پژوهشی متناسب با وظایف کمیسیون از جمله این وظایف است.
کفاش با اشاره به برخی از مهمترین فعالیتهای این کمیسیون خاطرنشان کرد: صدور مجوز ثبتنام و ادامه تحصیل دانشآموزانی که مهارتهای پایه دهم را تا پایان پایه یازدهم نگذراندهاند، تصمیمگیری در خصوص تکرار پایه در مدرسه روزانه، صدور مجوز شرکت در امتحانات پایه دوازدهم، صدور مجوز تطبیق دوره پیشدانشگاهی نظام نیمسالی به سالی - واحدی و فارغالتحصیلی در نظام سالی - واحدی، صدور مجوز ثبتنام و ادامه تحصیل در مجموعههای مهارتی شاخه کاردانش و نیز پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات آموزشی از جمله برخی از مهمترین موضوعاتی است که این کمیسیون در طول مدت فعالیت خود به آنها پرداخته است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: کمیسیون خاص از سال ۱۳۹۰ تاکنون ۴۴۰ جلسه و ۲۸۷۲۹ رای در مورد پروندههای تحصیلی دانشآموزان صادر کرده است.
کفاش با اشاره به برخی از چالشهای این کمیسیون اظهار کرد: عدم آشنایی کافی مجریان با قوانین و مقررات، مقاومت در برابر اجرای مصوبات ابلاغی، عدم پذیرش مسئولیت و پاسخگویی، وجود برخی تعارضات بین مصوبات و شیوهنامههای اجرایی، تفاسیر متفاوت از مصوبات، ضعف زیرساختهای فناوری و سامانههای دانشآموزی، عدم برگزاری منظم جلسات کمیسیونهای خاص در سطح استان و مناطق، عدم استفاده از اختیارات تفویضی به مناطق و استانها و... از جمله این چالشهاست.
وی، پیشنهادهایی از جمله برگزاری مستمر دورههای آموزشی برای مجریان مصوبات، تلاش در جهت اصلاح قوانین و مقررات آموزشی و جامع و مانع شدن آنها، جلوگیری از تغییر مداوم نظامهای آموزشی، توسعه اختیارات مناطق و استانها، تقویت نظارت بر اجرای مصوبات در سطوح مختلف را جهت بهبود روند کاری این کمیسیون مطرح کرد.
ارسال دیدگاه