نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر:

نویسندگان، تعیین‌کننده کیفیت یک اثر کمدی هستند

تهران (پانا) - یک بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به نقش نویسندگان در شکل‌گیری و تعیین کیفیت یک اثر طنز در دیدگاه مخاطب، بر ایجاد فضا برای تربیت نویسندگان و بازیگران خلاق در ژانر طنز تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۱۴۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
نویسندگان، تعیین‌کننده کیفیت یک اثر کمدی هستند

یزدان فتوحی در رابطه با حضور خود در عرصه هنر به پانا بیان کرد: «زمانی که در سینما مشغول به فعالیت بودم، در انجمن سینمای جوان کارگردانی خوانده بودم و کلاس های حمید سمندریان را شرکت می‌کردم. در برهه ای که به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز در سینما مشغول به فعالیت بودم به توصیه دوستان از جمله حمید لبخنده به سراغ تحصیل در رشته ای رفتم که بتواند به حرفه اصلی من کمک کند. به همین دلیل رشته روانشناسی را انتخاب کردم، چرا که این رشته ارتباط مستقیم و موثری با نویسندگی و بازیگری دارد. تحصیل خواهرم هم در این رشته سبب علاقه بیشتر من به روانشناسی شد و همیشه به افراد علاقه مند و شاگردانم توصیه می‌کنم در رشته ای تحصیل کنند که ارتباطی با بازیگری یا نویسندگی داشته باشد.»

فتوحی که به عنوان نویسنده و بازیگر در شکل گیری برنامه خنده بازار تاثیر بسزایی داشت، عنوان کرد: «ساعت خوش به دلیل ساختار در دوره ای بسیار طرفدار پیدا کرده بود و بعد از پخش آن تا مدت زیادی ما یک ضعف و خلا بزرگ در حوزه آیتم سازی برای مخاطبان داشتیم. خنده بازار، یک برنامه با آیتم های مختلف طنز بار دیگر دل مخاطبان را بدست آورده بود. خود ما هم در ابتدا فکر نمی کردیم که این کار تا این میزان مورد استقبال قرار گیرد و بعد از پخش آن متوجه خلاء برنامه هایی به این شکل در کنداکتور صدا و سیما شدیم. من همواره از خنده بازار به عنوان نقطه عطف کاری خودم یاد می کنم. هم به عنوان بازیگر و هم به عنوان نویسنده در پروژه خنده بازار حضور داشتم. آیتم سازی یکی از سخت ترین کارها برای یک نویسنده است، چرا که باید بدنه نوشتن را به خوبی رعایت کند. آیتم باید ابتدا، میانه، انتها و نتیجه گیری درستی داشته باشد و هچنین حرف مهمی برای مخاطب داشته باشد. این سختی ها در نوشتن آیتم های طنز چند برابر می شود، چرا که نویسنده علاوه بر رعایت این نکات در همان زمان محدود آیتم ها نیز باید طنز کار را به خوبی پیاده کند. از طرفی شهاب عباسی در شکل گیری پایه و اساس این برنامه موثر بود. شهاب عباسی؛ یکی از باسوادترین افراد در حوزه کمدی است. به خوبی از ماهیت کمدی آگاه است. ذهن خلاق و پویایی در خلق آثار مختلف دارد. از طرفی شهاب عباسی، من و بقیه دوستان در این حوزه به آنچه که باید و شاید به حق خودمان نرسیدیم.»

وی که سابقه زیادی در کارگردانی، نویسندگی و بازیگری مجموعه های طنز را در کارنامه خود دارد، در ادامه افزود: «مجموعه ناخونک به کارگردانی خودم بود. در اوایل ساخت خنده بازار بازه شوخی ها بسیار آزادنه تر بود، اما به مرور زمان این گستردگی شوخی ها محدود شد. یکی از علل کم کیفیت شدن کارها انتشار محتوای طنز در فضای مجازی است. محدودیت هایی که در خلق و ساخت آثار در رسانه های رسمی مثل صدا و سیما است در فضای مجازی حاکم نیست.»

وی تاکید کرد: «البته من این سبک از کمدی را قبول ندارم و باید آنقدر محتوا قوی باشد که نیازی به موضوعات حاشیه ای نباشد. همین موضوعات حاشیه در نگاه اول شاید جذاب باشد، اما ماهیت اصلی کمدی را تغییر داده است. اگر فیلم ها در سینما هم فروش قابل توجهی دارند اغلب به دلیل استفاده از همین شوخی های رایج در فضای مجازی است.»

فتوحی با اشاره به اهمیت قلم نویسنده در خلق آثار طنز اذعان کرد: «نویسنده تعیین کننده کیفیت یک اثر نمایشی در قالب های مختلف است. در کمدی اهمیت نویسندگان چند برابر است که متاسفانه این زمینه دچار مشکلات متعددی است. کمدی نویس باید آنقدر قوی بنویسد که به بازیگران فرصت دیالوگ یا رفتارهای بداهه را ندهد. خیلی از بازیگران کمدی همین مسئله را پیش می گیرند و به دنبال یکه تازی در ایفای نقش هستند‌. برای مثال در فیلم سینمایی ثبت با سند برابر است، متن و دیالوگ به خوبی در آمده بود. به طوری که امین حیایی؛ به این نکته اشاره کرد و از من بابت جای گذاری مناسب شوخی ها در فیلنامه تشکر کرد. به هر حال امین حیایی، یکی از بازیگران بزرگ سینمای ماست و بسیار بازیگر فیلنامه فهمی است و این حرف او برای من بسیار مهم و ارزشمند بود. من بازیگری را بسیار دوست دارم، ولی علاقه مند به ایفای نقش در تیپیکال های مختلف هستم. چند نقش جدی بازی کردم و منتظر اکران فیلم ها هستم. چون به دنبال ماجراجویی در ایفای نقش هستم. چون در ابتدا در قامت یک کارگردان وارد این عرصه شدم، کارگردانی در ابتدای اولویت بندی من قرار دارد.»

وی که در مسابقه خنداننده شو برنامه خندوانه از افراد تاثیرگذار در پرورش استعدادهای این مسابقه بود، تصریح کرد: در خندوانه و مسابقه‌ خنداننده شو، من به عنوان سرپرست نویسندگان فعالیت می‌کردم و با صحبت های رامبد جوان؛ تصمیم گرفتم برای پیشرفت بچه ها در خنداننده شو، تلاش کنم. این مسابقه در شناسایی کمدین های جدید برای سینما و تلویزیون که باید گرداننده نسل جدید کمدی باشند بسیار کمک کرد. در سریال جورچین که به کارگردانی خودم است و دوشنبه تا جمعه ها از شبکه نسیم پخش می شود، از همین شرکت کنندگان خنداننده شو بهره بردم و اگر به آنها بیش از این اهمیت داده شود موفق خواهند شد. من در همین سریال جورچین از بازیگران غیر مطرحی استفاده کردم که بچه های بااستعداد تئاتر حضور داشتند. اگر می‌خواهیم نسل جدیدی را ببینیم و کیفیت کارها بالا برود، باید کمتر از بازیگران تکراری استفاده کنیم. چرا که خیلی از بازیگران در چند سریال حضور دارند و خیلی از بازیگران سال ها بیکار هستند و این بالانس می تواند اثر بهتری بگذارد.»

دانش آموز خبرنگار: امیرعرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار