عباس رحیمی*

خبرنگاری یعنی قلب، قلم، زندگی

رویداد بزرگ اردوی ملی خبرنگاران دانش‌آموز پسر پانا کشور از تاریخ ۲۴ مهر شروع و تا ۲۷ مهر ادامه داشت و شهرستان‌های تهران با ۲۱ دانش‌آموز خبرنگار در این اردو به عنوان یکی از بهترین‌های پانا کشور‌ حضور داشت.

کد مطلب: ۱۴۱۴۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد
خبرنگاری یعنی  قلب، قلم، زندگی

افتتاحیه اردو کاملا با شور و شوق فراوان شروع شد، باران زیبای پاییزی فضای اردوگاه باهنر را پر احساس‌تر کرده بود و تداعی کننده این بود که در میان جنگل‌های زیبای شمال ایران زیر نم‌نم باران قدم می‌زدیم و به سالن شهید بهشتی که زیبایی فضای اطرافش واقعا مثل بهشت بود رسیدیم.

مراسم افتتاحیه با پایکوبی خوزستانی‌ها، شعر‌های تشکیلاتی خراسانی‌ها و البته شعر خواندن مجری آذری از ادبیات غنی آذربایجانی بود و اوج کار جایی بود که سرود زیبا و پرمعنی پانا پخش شد و دانش‌آموزان همه با هم سرود را خواندند.

دانش‌آموز خبرنگاران شهرستان‌های تهران به واسطه اینکه که رابطین مناطق با هماهنگی سرپرست پانا استان دوره‌های آموزشی را برای آنها برگزار کردند و همیشه اطلاعات را به‌روزرسانی می‌کنند این کلاس‌ها برای آنها مرور آموزش‌های گذشته بود برخلاف دیگر استان‌ها که برای اولین‌بار این دوره‌ها را گذراندند.

سوز سرما در شمالی‌ترین نقطه تهران را با لذت تحمل کردیم و دوره آموزشی خبرنگار دانش‌آموزان پانا کشور را گذراندیم ، در این دوره کاملا فشرده کلاس‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان و رابطین پانا برگزار شد که از کیفیت کاملا مطلوبی برخوردار بود.

برای خبرنگار بودن در ابتدا باید عاشق باشید تا قلم بزنید، زیرا قلم زدن بدون عشق به هیچ عنوان قابل خواندن نخواهد بود و برای چراغ بودن در تاریکی باید با نور عشق روشن شوید.

خبرنگار باید بداند و می‏‌داند که آن کس که آگاه‏‌تر است مسئول‏‌تر خواهد بود، مسئول در قبال ملت و کشور ، مسئول در قبال باورها و اعتقادات مردم، مسئول در قبال منافع ملی، مسئول در قبال تجاوز فکری و اندیشه‏‏‌های بیگانه‏ به مرزهای فرهنگی، مسئول در قبال اخلاق جامعه؛ مسئول در قبال کژاندیشی و کژرفتاری‏‌های مدیران کشور و این مسئولیت و مسئولیت‌ها نه تنها محدودیت نمی‌آفریند بلکه راه رسیدن به کمال را دراین حرفه مقدس برای او هموار و هموارتر می‏سازد و خبرنگار به جایگاهی می‌رسد که جز رضایت حضرت دوست نمی‌بیند.

خبرنگاران دانش‌آموز پانا، نوجوانان شجاع ایران‌زمین، به قدری شجاع و جسور شده‌اند که در مقابل تمام مسئولین، دست بالا دارند و با قلم حق‌نویس خود به رسالت خبری خود ایمان دارند.

مطالبه‌گری شاید در گفتار آسان باشد ولی قطعا بسیار سخت است زیرا باید از تمام زوایا یک مشکل را دید تا اشتباهی رخ ندهد و آبروی فردی به خطر نیوفتد ، مسئولیت اجتماعی ما خبرنگاران ایجاب میکند که مطالبه‌گر باشیم و صد البته مطالبه حق کنیم و از مسئول روبرو در هر جایگاهی واهمه‌ای نداشته باشیم تا بتوانیم در جامعه خود اثرگذار باشیم.

زندگی یک خبرنگار همیشه درگیر چالش‌هایی است که گاها خطرناک هستند، برای خبرنگار ساعت کاری وجود ندارد و ۲۴ساعته و برخط در حال تلاش برای آگاهی رساندن به مردم است، مکان کار خبرنگار اتاق یا دفتر نیست، خبرنگار کف میدان همیشه حاضر است، جنگ باشد یا صلح، غم باشد یا شادی؟ هوا طوفانی باشد یا آرام فرقی ندارد خبرنگار همیشه حاضر است.

حضور در دو دوره آموزشی با ۴۲ خبرنگار دختر و پسر شهرستان‌های استان تهران احساس زیبایی بود که خدارو شاکرم این نعمت را به من عطا کرد و تمام سختی اردو را با وجود این دانش‌آموزان درجه یک تحمل کردم.

اردوی پسران به واسطه هم اتاقی بودن با دانش‌آموزان از استان‌های اصیل آذربایجان شرقی و لرستان توام شده بود با شب‌نشینی‌های جذاب و دوستی‌هایی که در اردوگاه شکل گرفت و در کنار هم دانش خود را به اشتراک گذاشتیم.

در پایان بسیار خوشحالم که خداوند این لطف را به بنده داشت تا در بین بهترین‌های استان خودم باشم و حالا قلبم به ۴۲ تکه تقسیم شده و در کنار همکارانم قرار گرفته و مطمئنا از ما خیلی خیلی بیشتر خواهید شنید ما قدرت بلامنازع خبری کشور هستیم.

*رابط خبرگزاری پانا پاکدشت

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار