مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا:
مدرسهمحوری یکی از سیاستهای اصولی و مهم آموزش و پرورش است
اولین قدم برای جبران افت یادگیری دانش آموزان، اجرای صحیح ارزشیابی آغازین در تمامی مدارس است
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه مدرسهمحوری یکی از سیاستهای اصولی و مهم آموزش و پرورش است، بر اساس این طرح کاهش اختیارات حوزه ستادی، استانی و منطقهای در مدارس کشور را از اقدامات مهم دفتر آموزش متوسطه دوم عنوان کرد.
عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش در خصوص تحقق طرح مدرسهمحوری در مدارس کشور در گفتوگو با پانا گفت: «مدرسهمحوری یکی از سیاستهای اصولی و مهم آموزش و پرورش است، بهگونه ای که ما باید به دنبال کاهش اختیارات حوزه ستادی، استانی و منطقه ای در مدارس کشور باشیم و به تدریج اختیارات بیشتری را به مدارس کشور اختصاص دهیم.»
وی ادامه داد: «در آیین نامههای پیشین دوره دوم متوسطه، به مبحث مدرسه محوری بسیار توجه شده بود، اما متاسفانه این اهمیت و توجه منجر به رخداد توفیقات مثبتی در آموزش و پرورش نشد، از اینرو امسال وزارت آموزش و پرورش، بنای خود را به واگذاری اختیارات بیشتری به مدارس کشور متناسب با ساسیتهای کلی آموزش و پرورش گذاشته است تا از این طریق شاهد اتفاقات مثبتی در حوزه دانشآموزی در سطح کشور باشیم.»
تبدیل مدارس به مرکزی برای تصمیم گیری و برنامهریزی حوزه تعلیم و تربیت
سلطانیان با اذعان به اهداف اجرای طرح مدرسه محوری، بیان کرد: «هدف وزارت آموزش و پرورش از اجرای این طرح، تبدیل مدارس کشور به مرکزی برای تصمیم گیری و برنامهریزی حوزه تعلیم و تربیت است، به گونه ای که مدیران مدارس بیشترین نقش را در برنامهریزی برای برنامههای پرورشی و آموزشی داشته باشند. در این مسیر شورای دانش آموزی یکی از ارکان بسیار مهم در اجرای طرح مدرسهمحوری است که میتواند با بازگویی دغدغه های حوزه دانشآموزی و راهکارهای حل این چالشها به اجرای برنامهها در مدرسه کمک شایانی کنند.»
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه سیاست مدرسهمحوری با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد، افزود: «اجرای صحیح ماده ۳۵ بند الف آئیننامه دوره دوم آموزش متوسطه، از ماموریتهای مهم معلمان در مدارس است که بر اساس این بند در آیین نامه، معلمان از آغازین روز سال تحصیلی، ملزم به ارزشیابی کلاسی از میزبان بازدهی خود در کلاس درس هستند که با این ارزشیابی میزان کاستیها و نارسایی دانشآموزان در مسائل متعدد مشخص خواهد شد.»
وی ضمن اشاره به طرح ارزشیابی معلمان ادامه داد: «معلمان با طراحی برنامههای آموزشی مختلف، عملکرد دانشآموزان را در رشتههای متعدد بررسی میکند؛ از اینرو اولین قدم برای جبران افت یادگیری دانش آموزان، اجرای صحیح ارزشیابی آغازین در تمامی مدارس و کلاسهای درس است. در اجرای این طرح این توصیه را به تمامی همکاران داریم که پس از مرحله شناسایی، با برگزاری کلاس های تقویتی و جبرانی در طول سال تحصیلی آموزش های لازم را به دانش آموزان ارائه دهند.»
تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش در پایان در خصوص اعمال سهم ۶۰ درصدی و سوابق تحصیلی قطعی در کنکور ۱۴۰۵ افزود: «در کنکور ۱۴۰۲ به جهت اهم و تاثیرگذاری پایه دوازدهم و اعمال ۴۰ درصد تاثیر قطعی معدل در کنکور، یازده عنوان درس در رشته های ریاضی، انسانی و معارف و ده عنوان در رشته تجربی تعریف کردیم. برای کنکور سال ۱۴۰۳ نیز این برنامه به ۵۰ درصد در پایه دوازدهم تسری پیدا میکند و انشاالله اگر ادامه پیدا کند ما در کنکور ۱۴۰۵ اعمال نمرات نهایی دانش آموزان را در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم با تاثیر ۶۰ درصدی خواهیم داشت.»
دانشآموز خبرنگار: زینب فتحی
ارسال دیدگاه