توافق ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث کریدور ریلی ارس
تهران (پانا) - در نشست روسای کمیسیونهای مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان صورت جلسه اجرایی شروع عملیات پل آغبند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد.
به گزارش وزارت راهوشهرسازی، صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد که بر اساس آن، پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایهگذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد. این پل به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، احداث میشود.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشست روسای کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در باکو با اشاره به ساخت خط ریلی بر روی رودخانه ارس گفت: توافق کلی در آستارا انجام و یادداشت تفاهم نوشته شده، اگر طرفی آذربایجانی آمادگی داشته باشد میتوانیم طی امروز و فردا تفاهمنامه را امضا کنیم و یک مرحله به انعقاد قرارداد نزدیک شویم.
وزیر راهوشهرسازی تاکید کرد: در این صورت عملیات طراحی بخش ریلی هم میتواند به موازات جادهای شروع شود.
بذرپاش با اشاره به پروژه آستارا-آستارا گفت: در گفتگویی که امروز با رئیسجمهور جمهوری آذربایجان داشتم و همچنین طبق صحبتی که با آقای رئیسی انجام شده، هر دو رئیسجمهور آماده حضور برای افتتاح پروژه آستارا- آستارا در صورت تکمیل هستند.
مقاومسازی پل قدیمی فلزی آستارا از دیگر موضوعاتی بود که وزیر راهوشهرسازی در این جلسه درباره آن صحبت کرد و گفت: بازسازی و مقاومسازی این پل در ایران انجام شده اما از طرف جمهوری آذربایجان اقدامی نشده که خواستار این اقدام هستیم.
احداث نیروگاه در دو کشور برای سدهای خدآفرین و قیز قلعه سی موضوع بعدی مورد صحبت وزیر راهوشهرسازی بود. بذرپاش گفت: سد خدآفرین قابلیت آبگیری تا ٧٠٠ میلیون مترمکعب را دارد و برای رسیدن به حجم نرمال خود، باید نیروگاه در دو طرف احداث شود ضمن اینکه سد قیز قلعه سی تا سه ماه آینده قابل بهرهبرداری است و متناسب با اجرا موضوع مالی هم باید نهایی شود.
رفع مشکلات بانکی تجار ایرانی، صدور ویزای فرودگاهی با افزایش مسافران، تردد مسافران بهصورت زمینی، نهایی شدن توافق نامه تجارت ترجیحی و نهایی شدن ایجاد مرزبانی در نقطه صفر مرزی از دیگر مطالبی بود که در این نشست مطرح شد.
ارسال دیدگاه