وزیر مشاور در وزارت امور خارجه قطر:

قطر بر داشتن روابط سازنده با ایران تأکید دارد

تهران (پانا) - وزیر مشاور در وزارت امور خارجه قطر گفت این کشور بر داشتن روابط سازنده با ایران تاکید دارد.

کد مطلب: ۱۴۰۹۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
قطر بر داشتن روابط سازنده با ایران تأکید دارد

به گزارش شبکه الجزیره، «محمد بن عبدالعزیز الخلیفی» وزیر مشاور در وزارت امور خارجه قطر ضمن اعلام آمادگی کشورش برای میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین به منظور دست یابی به یک راهکار سیاسی، خاطر نشان کرد: ما همچنین بر داشتن روابط سازنده با ایران تاکید داریم زیرا هم همسایه ما است و هم میدان گازی مشترکی میان دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به توافق میان ایران و امریکا برای مبادله زندانیان، آن را نتیجه دو سال دیپلماسی خواند که به درخواست طرفین آغاز شده بود و در عین حال ابراز امیدواری کرد که این توافق زمینه ساز بررسی موضوعات فراگیرتر از جمله پرونده هسته‌ای ایران نیز بشود.

الخلیفی افزود: اگرچه هنوز چالش‌هایی میان آمریکا و ایران وجود دارد و باید حل شود اما تبادل زندانیان میان آنها گامی رو به جلو بود. این توافق نشان داد که مذاکره میان تهران و واشنگتن برای حل اختلافات شدنی است. خطر تنش میان واشنگتن و تهران در حال حاضر به حداقل رسیده است و فضای مثبتی در روابط حاکم است. از آنجایی که دوحه گفت وگوی غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن را هموار کرده است، آماده است در صورت درخواست نقش فعالتری در این این خصوص بازی کند.

وی همچنین با تاکید بر تلاش های میانجیگری کشورش میان روسیه و اوکراین برای خاموش کردن شعله‌های جنگ میان دو کشور گفت: "اگر درخواست میانجی گری در جنگ اوکراین شود، ما آماده هموار کردن زمینه گفت وگو و تحقق صلح در اروپا هستیم.

وزیر مشاور در وزارت امور خارجه قطر ادامه داد: در واقع قطر حامی همه گفت وگوهای سازنده و مذاکراتی است که به درگیری‌ها پایان می‌دهد. این موضع قطر همواره ثابت بوده و همچنان خواستار توقف فوری عملیات نظامی در اوکراین است.

وی درباره موضوع فلسطین نیز تاکید کرد: برخی کشورها روند عادی سازی روابط با اسرائیل را در پیش گرفته‌اند اما قطر آنرا ابزار واقعی برای حل اساسی درگیری نمی‌داند زیرا هرگونه راهکاری باید مواضع دو طرف را بر اساس ابتکار صلح عربی بر اساس راهکاری دو دولتی و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی، مدنظر قرار دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار