در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

برنامه فراگیر پرورشی همه ارکان تربیت را هماهنگ و هم‌مقصد کرده است

رویکرد برنامه فراگیر پرورشی تقویت مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌هاست

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت برنامه فراگیر پرورشی ضمن مشخص کردن اولویت در اجرای فعالیت‌ها، تمام عوامل تربیت را منسجم کرده و به سمت تربیتی هماهنگ، هم‌مقصد و هم‌جهت هدایت می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۰۹۵۳۷
لینک کوتاه کپی شد
برنامه فراگیر پرورشی همه ارکان تربیت را هماهنگ و هم‌مقصد کرده است

پناه‌علی حسین‌زاده در خصوص برنامه فراگیر پرورشی که در ۵ محور امید، ایمان، نشاط، هویت و خردورزی به استان‌ها ابلاغ شده است به پانا گفت: «برنامه فراگیر پرورشی، مزیت‌ها و محاسن زیادی دارد که شاید مهمترین حُسن این برنامه آن است که فعالیت‌های پرورشی قبلا به‌صورت پراکنده بود اما انتظارات از مدرسه از نظر کمی و کیفی در این برنامه مشخص است.»

وی اظهار کرد: «دومین مزیت برنامه فراگیر پرورشی این است که بنا به دلایلی سال‌های قبل، انتظاراتی که در این حوزه وجود داشت، خیلی گسترده شده بود اما این برنامه با توجه به ظرفیت‌های موجود از جمله نیروی انسانی، فضا و تجهیزات، انتظارات را به یک سری از بخش‌ها محدود کرده است. از بین فعالیت‌هایی که در گذشته در مدرسه انتظار داشتیم، هر چند مهم بودند اما در اولویت‌های پایین‌تر قرار می‌گرفتند و بعضا مشاهده می‌شد که فعالیت‌هایی که در اولویت‌های بالاتر باید قرار گیرند در پایین قرار گرفته‌اند.»

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: «پیش از ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی می‌دیدیم به فعالیت‌هایی که خوب هستند اما جزو اولویت‌های ۵گانه برنامه فراگیر نیستند، خیلی پرداخته می‌شد اما برنامه فراگیر، اولویت‌ها را مشخص کرده و گفته که اولویت فعالیت‌های پرورشی در مدارس شامل ایمان، امید، نشاط، هویت و خردورزی است.»

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه برنامه فراگیر پرورشی سبب شده تا مدارسی که خلاقیت دارند، جایگاه برای خود پیدا کنند، گفت: «مدارس خلاق طبق این برنامه به‌صورت انتخابی می‌توانند فعالیت‌هایی که مورد علاقه‌شان است یا ظرفیت لازم در آن مدرسه برای اجرا وجود دارد را انجام دهند.»

وی با بیان اینکه مزیت دیگر برنامه فراگیر این است که عوامل موثر و سهیم در تربیت را در یک جا جمع و منسجم کرده است، اظهار کرد: «برای مثال؛ تمام تشکل‌های دانش‌آموزی در استان آذربایجان شرقی از زمان ابلاغ این برنامه، چندین جلسه تحت عنوان شورای هماهنگی تشکل‌های دانش‌آموزی برگزار کرده‌اند و مقرر شده که تمام برنامه‌ها و فعالیت‌ها از محور معاونت پرورشی باید عبور کند تا هم‌افزایی کرده و از موازی‌کاری خودداری شود. به عبارت دیگر؛ برنامه فراگیر پرورشی، عوامل تربیتی را منسجم کرده و به سمت تربیت هماهنگ، هدایت می‌کند و همه را هم‌مقصد و هم‌جهت کرده است.»

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: «این برنامه چون در بستر فضای مجازی و به‌صورت فناوری اطلاعات آمده است، کاغذبازی‌ها را حذف کرده و همه کاغذبازی‌ها را در قالب فناوری آورده و حُسن این کار این است که فعالیتی که در سطح مدرسه اتفاق می‌افتد را همزمان هم مدیر مدرسه، هم مسئولان آموزش و پرورش ناحیه و استان و هم مسئولان وزارت در لحظه می‌توانند ملاحظه کنند و این قضیه باعث می‌شود که هدایت، کنترل و نظارت بر فعالیت‌ها تسهیل شود.»

وی با اشاره به محور نشاط در برنامه فراگیر پرورشی افزود: «یکی از فعالیت‌ها برای ایجاد نشاط در بین دانش‌آموزان برگزاری اردو و جشنواره‌های مختلف است. طی این مدتی که برنامه فراگیر ابلاغ شده، چند تا از مدارس علاوه بر اجرای سرود به‌صورت گروهی، گروه‌های سرود دسته‌جمعی یا تجمعی نیز اجرا می‌کنند که کل مدرسه در آن درگیر می‌شود یعنی دانش‌آموزمحور است و دانش‌آموز در این فعالیت‌ها درگیر است.»

حسین‌زاده ادامه داد: «قبلا بیشتر برنامه‌ها به‌صورت قهرمان‌پروری بود و دانش‌آموزانی که مستعد بودند را شناسایی می‌کردیم و فقط آن‌ها به میدان می‌آمدند اما برنامه فراگیر باعث شده که تمام دانش‌آموزان، پای کار بیایند و همه دانش‌آموزان در اجرای برنامه‌ها مشارکت داشته باشند.»

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: «برنامه فراگیر پرورشی، حضور و مشارکت اولیا در فعالیت‌های پرورشی را در قالب‌هایی از جمله اردویار، نمازیار و... افزایش داده و رویکرد مردمی‌سازی را تقویت کرده است و خانواده‌هایی که در این زمینه توانمند هستند را توانسته که جذب کرده و از ظرفیت آن‌ها استفاده کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار