مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش:
راهی غیر از فرهنگ بومی برای جنگ با فرهنگهای وارداتی وجود ندارد
باید عادت به فهمیدن را به دانشآموزان آموزش داد
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رسانه و فضای مجازی بهدنبال تغییر جهانبینی افراد است، تاکید کرد که با راهی غیر از فرهنگ بومی نمیتوان به جنگ غرب یا هر فرهنگ وارداتی دیگر رفت.
محمد محمدی در میزگرد تخصصی نقد و بررسی نقش سواد رسانهای در کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان که به میزبانی دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: دین اسلام، بزرگترین و قدرتمندترین فناوری و قرآن کریم، بزرگترین و قدرتمندترین رسانه است که بعد از ۱۴۰۰ سال اگر به سراغ تحریف و سوزاندن آن میروند، نشانه قدرت این فناوری و رسانه است.
وی با بیان اینکه فضای مجازی و سواد رسانهای لازم و ملزوم هم و غیر قابل تفکیک از یکدیگر هستند، اظهار کرد: وضعیت فضای مجازی و سواد رسانهای اینگونه است که قدرت فکر و تمرکز را از انسان گرفته است.
محمدی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت فضای مجازی گفت: از انقلاب صنعتی اول که در مقابل انقلاب پنجم، بازیچهای بیش نیست با واقعیتهایی روبهرو هستیم. با عصری روبهرو هستیم که هوش مصنوعی با هوش انسانی در حال ادغام و تلفیق شدن است و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی به نقش و اهمیت فضای مجازی و هوش مصنوعی تاکید میکنند.
مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فرصتها و تهدیدهای رسانه خاطرنشان کرد: آن چیزی که ما را نگران میکند، صاحبان قدرت و ثروت پشت رسانهها است که تمام آنها دست بنگاههای خبری است.
وی تصریح کرد: رسانه و نه فضای مجازی نه آنقدر نیروی خارجی است که هیچ کاری نشود کرد و نه اینطور است که بگوییم ابزار است و هر جوری خواستیم میتوانیم از آن استفاده کنیم. بپذیریم که باید بین این دو حرکت کنیم و بدانیم سواد رسانهای به معنای فهمیدن و فهماندن این موضوع به جامعه است که از بین این دو حالت عبور کنیم.
محمدی با بیان اینکه وقتی صحبت از سواد رسانهای میکنیم ۳ نکته مهم است، افزود: لایه اول، رژیم مصرفی است. چون جلوه فضای مجازی را خیلی زیبا کردهاند و حتی آن کسی که سیر است نیز نمیتواند از این فضا دست بکشد و عمده مخاطبان در این لایه هستند. لایه دوم، خواندن سطرهایی است که نوشته نشده، شنیدن صداهایی است که پخش نشده و دیدن صحنههایی است که به نمایش گذاشته نشده است. لایه سوم نیز نقد پیام است. بیشتر دانشآموزان و جوانان را در لایه اول و کمترین را در لایه سوم داریم.
مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: واقعیتهای میدانی که امروز نشان داده که دانشآموزان فرق بین حریم خصوصی و عمومی را نمیدانند و وابستگی عمومی به شبکههای اجتماعی، غالب شدن گفتمان فضای مجازی و لایک کردنهای بدون فکر نشان میدهد که نوجوان و کودک را بیپناه در این عرصه قرار دادهایم.
وی تاکید کرد: خیلی کوتاهبینانه است که اگر فکر کنیم رسانه به دنبال تغییر جهانبینی افراد نیست و کاملا خیالپردازانه است که فکر کنیم با راهی غیر از فرهنگ بومی میتوان به جنگ غرب یا هر فرهنگ وارداتی دیگر برویم. بنابراین باید عادت به فهمیدن را به بچهها آموزش دهیم.
ارسال دیدگاه