رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان ۲۰ یا ۲۱ مهر برگزار می‌شود

پذیرفته‌شدگان می‌توانند از دی ‌یا بهمن‌ امسال خدمت به توان‌بخشی‌ها را شروع کنند

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه ثبت‌نام آزمون استخدامی مربی امور معلولین به پایان رسیده است گفت آزمون این فراخوان در تاریخ ۲۰ یا ۲۱ مهر‌ برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۰۷۷۸۱
لینک کوتاه کپی شد
آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان ۲۰ یا ۲۱ مهر برگزار می‌شود

حمید طریفی حسینی در برنامه ‌صبح بخیر ایران‌ شبکه یک سیما، ضمن تشریح وظایف آموزش و پرورش استثنایی، اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اصل وظیفه ارائه خدمات آموزشی و پرورشی و توان‌بخشی به ده گروه از دانش‌آموزان دارای معلولیت یا دانش‌آموزانی که به نحوی اختلالاتی دارند را بر عهده دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: 105 هزار دانش‌آموز در ۶ گروه معلولیت شامل دانش‌آموزان با آسیب بینایی، آسیب شنوایی، معلولین جسمی حرکتی، اوتیسم، چندمعلولیتی و کم‌توان ذهنی هستند که بخشی از این دانش‌آموزان در مدارس خاص استثنایی و بخش دیگر در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به تحصیل برخی دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی، گفت: برخی از دانش‌آموزانی که دارای اختلالاتی مانند اختلال یادگیری ویژه یا نقص توجه، بیش‌فعالی و آسیب زبان و گفتار یا نیازمند توجه خاص آموزشی هستند، در مدارس عادی مشغول به تحصیل‌اند که دو پنجره ارائه خدمت برای این عزیزان در سطح مناطق داریم که یکی از آن‌ها مدارس استثنایی و دیگری مراکز جامع تحت عنوان ‌مراکز جامع سنجش آموزش، توان‌بخشی و مداخله به‌هنگام‌ است.

طریفی حسینی بر اولویت تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی با وجود فراهم‌سازی شرایط تحصیلی آنان تاکید کرد و گفت: 22 هزار نفر از دانش‌آموزان که شامل آسیب بینایی، آسیب شنوایی و اختلالات جسمی حرکتی هستند، امروزه در کنار سایر دانش‌آموزان مدارس عادی تحصیل می‌کنند؛ همچنین بسیاری از دانش‌آموزان ترجیج بر این دارند که در مدارس عادی به تحصیل بپردازند.

مناسب‌سازی شرایط مدارس عادی برای دانش‌آموزان دارای اختلال

وی ‌‌گفت: به‌صورت کلی دو پنجره ارائه خدمت در سطح مناطق داریم که یکی مدارس استثنایی ما ‌و دیگری مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله به‌ هنگام هستند که برای دانش تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی ما تنها فعالیت‌هایی از جنس مناسب‌سازی انجام می‌دهیم؛ به‌عنوان مثال کتاب‌های درسی دانش‌آموزان نابینا را به خط بریل تبدیل می‌کنیم که اکنون 2000 دانش‌آموز داریم که کتاب‌های آنان خط بریل است و 23 هزار جلد کتاب در قالب ۱۹۵ عنوان کتاب مناسب‌سازی می‌شود و در طول سال تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان استثنایی قرار می‌گیرد که محتوای این کتاب‌ها با محتوای کتاب دانش‌آموزان مدارس عادی تفاوتی ندارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ‌گفت: رویکرد ما در سازمان این است که تا حد امکان دانش‌آموزانی که ‌بهره هوشی عادی‌ دارند، در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند زیرا این مسئله هم از باب رفت و آمد برای آنان راحت‌تر است و هم فضای اجتماعی که باید تجربه کنند، برای آنان اتفاق می‌افتد.

طریفی حسینی این مسئله را موقعیتی مناسب برای دانش‌آموزان مدارس عادی نیز دانست و افزود: با تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی، دانش‌آموزان عادی در ارتباط و تعامل با آنان قرار می‌گیرند؛ همه در جامعه کنار هم زندگی می‌کنند و باید با یکدیگر تجربیات و تعاملات مشترک داشته باشند و ترجیح سازمان این است که این اتفاق هرچه بهتر رقم بخورد.

وی وجه ممیز سازمان آموزش و پرورش استنایی با بخش عادی را در توان‌بخشی دانست و گفت: در هدف شماره یک اساس‌نامه سازمان بر طراحی و استقرار یک نظام آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی تاکید شده‌ است که خروجی آن بتواند انسانی با ویژگی‌هایی باشد که فرد بتواند به خودکفایی اقتصادی، اجتماعی و فردی برسد.

آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان ۲۰ یا ۲۱ مهر برگزار می‌شود/به‌کارگیری پذیرفته‌شدگان در سال تحصیلی جاری

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، توان‌بخشی را شرط تثبیت و تعمیق یادگیری برای دانش‌آموزان استثنایی دانست و افزود: اگر در کنار آموزش، توان‌بخشی نداشته باشیم، آموزش اتفاق نمی‌افتد؛ ۶۵۰ نفر نیروی توان‌بخشی که شامل کاردرمان، گفتاردرمان، بینایی‌سنج، شنوایی‌سنج یا فیزیوتراپ هستند در مدارس حضور دارند و در کنار آموزشی که معلمان در مدرسه دارند، دانش‌آموزان به‌صورت انفرادی در اتاق‌های مخصوص و فضای تخصصی توان‌بخشی توسط این نیروها آموزش می‌بینند.

طریفی‌حسینی افزود: ۶۵۰ نفر در سال‌های گذشته برای این کار استخدام شدند و آخرین استخدام ما برای دو دهه قبل است؛ ما در یک نقطه عطف تاریخی از نظر توجه ارکان مختلف دولت و حاکمیت نسبت به آموزش و پرورش هستیم و‌ با توجه به تعامل و ارتباط بسیار خوبی که با ارکان دولت اتفاق افتاده، برای نخستین بار سازمان اداری استخدامی که از ارکان اصلی دولت است، ۱۰۰۰ ردیف اختصاصی برای استخدام کاردرمان و گفتاردرمان در اختیار ما قرار داده که تقریبا دو برابر وضع موجود به ما ردیف داده‌اند.

وی ادامه داد: فراخوان انجام شد و ثبت‌نام نیز به پایان رسیده است که در تاریخ ۲۰ یا ۲۱ مهر، آزمون برگزار خواهد شد و در ۲ ‌تا ۳ ماه آینده فرآیند جذب انجام می‌شود که افراد پذیرفته شده می‌توانند از دی ماه یا بهمن‌ خدمت به توان‌بخشی‌ها را ارائه دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با ابراز امیدواری برای جذب کامل سهمیه اختصاص یافته، گفت: امید است بتوانیم سهمیه‌ای که به ما اختصاص پیدا کرده است را به‌طور کامل جذب کنیم؛ از طرفی چون برای پذیرفته‌شدن، شرایطی وجود دارد و لازم است افراد توانمند با کیفیت خوب جذب شوند، دعوت می‌کنم حتما کسانی که نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده‌اند به صورت جدی مطالعه کنند که ما حتما از حضور آنان استقبال خواهیم کرد.

همچنین طریفی‌حسینی اظهار کرد: ۲۳۳۲ نفر ردیف استخدامی برای جذب آموزگار استخدامی نیز داشته‌ایم که نتایج چندروز پیش اعلام شده و ۷۰۰ نفر نیروی متخصص در مدارس استثنایی اضافه شده و سال تحصیلی خوبی را شروع خواهیم کرد.

ایاب‌وذهاب رایگان دانش‌آموزان استثنایی در صورت تصویب هیات دولت

وی از توجه دولت نسبت به آموزش و پرورش استثنایی خبر داد و با اشاره به بحث ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی، گفت: برای نخستین بار در قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور، این مسئله در کنار توسعه حمل و نقل و ناوگان درون‌شهری دیده شد و منابعی در اختیار شهرداری کشور قرار دادند که ایاب‌وذهاب رایگان دانش‌آموزان استثنایی صورت بگیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: آیین‌نامه‌ای برای حمل و نقل دانش‌آموزان کشور داریم که هیات دولت این آیین‌نامه را تصویب می‌کند و امسال پس از ۱۵ سال، آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزان کشور، مورد بازنگری قرار گرفت که به مسئله حمل و نقل ایمن و مناسب‌سازی‌شده و رایگان دانش‌آموزان استثنایی پرداخته شده‌ است که هم دولت منابعی را در اختیار بگذارد و هم شهرداری از منابعی که در اختیار خود دارد، بتواند کار ایاب و ذهاب رایگان دانش‌آموزان استثنایی را انجام دهد.

طریفی حسینی از اعلام این اتفاق به دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داد و ضمن تشکر از مدیریت شهری شهر تهران گفت: مجموعه مدیریت شهری شهر تهران به‌عنوان مجموعه‌های مدیریتی پیش‌رو در سطح کشور، کار ایاب‌وذهاب رایگان را انجام می‌دادند که از ۳ مهر ‌۱۴۰۲ کار سرویس‌دهی رایگان دانش‌آموزان استثنایی در شهر تهران آغاز شده و به تدریج، به صورت کامل همه مدارس این خدمت را انجام خواهند داد.

همچنین وی از همکاری شهرداری‌ها در کلان‌شهرها خبر داد و افزود: مسئله سرویس‌دهی رایگان دانش‌آموزان استثنایی به تازگی تصویب شده و الزامات مقدمات کار باید فراهم شود؛ بخشی از منابع مالی سرویس از طریق سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حال پرداخت است و منابعی در اختیار مدارس بخصوص مدارس شهرهای کوچک و مناطق محروم قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به کمک خیرین و خانواده‌ها برای انجام این کار اشاره کرد و گفت: در قانون بودجه سال آینده، منابع مالی لازم دیده می‌شود و این موضوع به نتیجه رسیده که در کلان‌شهرها، شهرداری‌ها به صورت مستقیم کمک هزینه پرداخت می‌کنند؛ همچنین در بعضی از استان‌ها، شهرداری سرویس‌هایی قرار داده که‌ این کار اتفاق بیفتد و ممکن است یک دوره گذار چندماهه داشته‌ باشیم که کمک هزینه‌های مربوطه در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و مدرسه با خانواده برای انجام این کار، هماهنگ می‌شود.

طریفی حسینی ضمن بیان ریل‌گذاری‌ چند کار اساسی و مهم در آموزش و پرورش استثنایی، اظهار کرد: در سازمان به جای این‌که طرح‌های زودگذر، موقت و زودبازده را دنبال کنیم، به دو الی سه مشکل اساسی دانش‌آموزان مانند تامین نیروی متخصص توانبخشی و نیروی متخصص آموزگار استثنایی و بخش ایاب و ذهاب دانش‌آموزان پرداختیم.

وی مسئله ایاب و ذهاب دانش‌آموزان را دارای ارتباط معناداری با پوشش تحصیلی آنان دانست و بر حضور دانش‌آموز در محیط آموزشی تاکید کرد و افزود: مسئله ایاب و ذهاب مسئله بسیار مهمی است و باید بر ایمن‌بودن، مناسب‌سازی بودن و در دسترس بودن آن تاکید کرد و اگر در کشور به سطحی برسیم که ناوگان حمل و نقل شهری بتواند این مناسب‌سازی را انجام دهد، دیگر نیاز به سرویس اختصاصی نداریم.

در ادامه رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان را پیشگیری و مداخله بهنگام بیان کرد و گفت: پیشگیری سطح ۱، ۲ و ۳ و بحث مداخله بهنگام با هدف پیشگیری از بروز معلولیت‌های ثانویه ‌یا تشدید معلولیت‌‌ها داریم و از کارهای اساسی و مهمی که امسال انجام شده‌است، راه‌اندازی مراکزی تحت عنوان "مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام رشد تربیتی" است.

تعمیم سن پذیرش کودکان به 4 سال برای انجام فرآیند سنجش بدو ورود به دبستان

طریفی حسینی از کاهش سن پذیرش دانش‌آموزان برای سنجش بدو ورود به دبستان به ۴ سالگی خبر داد و گفت: علی‌رغم این که پیش‌دبستانی به صورت غیردولتی در حال اداره شدن است، اگر کودکی در معرض اختلال و معلولیت باشد، از سن طلایی رشد در دوره پیش‌دبستانی می‌توانیم او را در این مراکز پذیرش کنیم. اختلالات دیگری هم به گروه هدف این مراکز مانند نقص توجه، بیش‌فعالی آسیب زبان و گفتار یا بچه‌هایی که از نظر توانایی ذهنی نسبت به بچه‌های عادی، نیاز به حمایت بیشتری دارند اضافه کرده‌ایم که در فرآیند یادگیری، آنان را تحت‌عنوان دانش‌آموزان نیازمند توجه خاص آموزشی می‌شناسیم.

وی با بیان ورود سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار کودک در بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار دادن آنان، گفت: سنجش‌های بینایی، شنوایی، بهداشت و همینطور آمادگی تحصیلی از سنجش‌های قبل از ورود به دبستان است که انجام می‌دادیم و در همین تحولاتی که رخ داد، این مسئله به ۴ سالگی تعمیم داده شد و از امسال فرآیند سنجش نوآموزانی که مهر ماه سال ۱۴۰۳ وارد مدرسه می‌شوند، از مهر ماه سال ۱۴۰۲ یعنی از همین الان آغاز می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه خاطرنشان کرد: از باب رویکرد مداخله بهنگام که اگر اتفاقی برای دانش‌آموزی قبل از ورود به مدرسه بیفتد، می‌توانیم مداخله بهنگام را داشته‌ باشیم و خدمات توان‌بخشی را به موقع انجام دهیم.

ایجاد مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام در هر منطقه

طریفی‌حسینی با اشاره به مزیت وجود مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام، گفت: با توجه به این‌که این مراکز را داریم، کار سنجش امسال در طول سال تحصیلی به صورت فرآیندی انجام می‌شود؛ همچنین مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام بخشی از یک پازل گسترده‌تر به نام نظام تشخیص، توانمندی و مداخله بهنگام است.

وی با بیان اینکه در مراکز جامع خود تحولی ایجاد کرده‌ایم، اظهار کرد: از دیگر اقدامات ما معطوف به عوامل اجرایی انجام سنجش سلامت است که همگی عوامل سازمان هستند و این در حالی است که تا پیش از این عوامل از خارج از آموزش و پرورش به‌کار گرفته می‌شدند؛ همه عوامل ما حداقل فوق لیسانس یا دکترای روانشناسی و مشاوره دارند و کار سنجش را در مراکز انجام می‌دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما دو مرحله سنجش سلامت مقدماتی و تخصصی داریم، افزود: تقریبا نصف فرآیند سنجش امسال در مراکز جامع ما و در طول تابستان انجام شد و نصف دیگر آن در آذرماه سال تحصیلی گذشته انجام شد و این باعث شد ۵۰ درصد ارجاعات ما به مرحله تخصصی سنجش کاهش یابد. امسال ابزارهای دقیق‌تری در مرحله تست مقدماتی داشتیم و نیازی به ارجاع دانش‌آموزان به تست تخصصی نبود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در هر منطقه آموزشی قرار است حداقل یک مرکز جامع سنجش، آموزش، توان بخشی و مداخله به‌هنگام داشته باشیم، اظهار کرد: این مراکز هم بچه‌ها را از باب سنجش بدو ورود مورد ارزیابی قرار می‌دهد و هم بچه‌هایی که دارای اختلال یادگیری، نقص توجه بیش فعالی، آسیب زبان و گفتار‌ یا نیازمند توجه خاص آموزشی هستند و در مدارس عادی تحصیل می‌کنند، گروه هدف این مراکز هستند.

طریفی‌حسینی با بیان اینکه بین ۵ تا ۱۰ درصد بچه‌هایی که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند دارای اختلال یادگیری هستند که باید به موقع برای آن مداخله شود، گفت: دانش‌آموز دارای اختلال یاگیری در همه درس‌ها خوب است و حتی ممکن است IQ خیلی سطح بالایی هم داشته باشد اما در برخی آیتم‌ها مثلا در ریاضی یا دیکته مشکلات خاص و غلط‌های املایی خاصی داشته باشد که این به اختلال عصبی و تحولی ریشه‌دار در تحول و رشد مغز باز‌می‌گردد. راهکار درمان چنین دانش‌آموزی با روش‌های عادی معلم و سر کلاس حل نمی‌شود و باید برای درمان به این مراکز مراجعه کند. همچنین تاکنون بچه‌های دارای نقص توجه بیش فعالی با مراجعه به روانپزشک دارو مصرف می‌کردند اما ما می‌گوییم این بچه‌ها هم باید در این مراکز به‌صورت ریشه‌ای مشکلات خود را حل کنند.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در این مراکز جامع، نظام ارجاع نظیر نظام ارجاع پزشک خانواده وجود دارد، بیان کرد: در سطح یک این نظام ارجاع غربالگری و مداخله مختصر را معلم در کلاس درس انجام می‌دهد. حدود ۸۰۰ مدرس را در طول تابستان آموزش داده‌ایم تا آنان به تدریس ۳۶۰ هزار معلم ابتدایی در مدارس مناطق کشور بپردازند و این‌گونه از شدت مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان جلوگیری می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار