ذوالنور در جمع خبرنگاران:

بازگشت به برجام تعهد جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی‌کند

موضع دولت سیزدهم درباره احیای برجام کاملاً درست است/ توافق مجدد برجام دور از انتظار نیست

تهران (پانا) - نایب رئیس مجلس با بیان اینکه روز بازگشت به برجام تعهد جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی‌کند، گفت اگر آمریکایی‌ها بخواهند حقوق مردم ما را به رسمیت بشناسند، توافق مجدد برجام دور از انتظار نیست، امروز جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی در این موضوع ندارد.

کد مطلب: ۱۴۰۷۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد
بازگشت به برجام تعهد جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی‌کند

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در جمع خبرنگاران در خصوص روند مذاکرات احیای برجام، اظهار کرد: پس از گذشت چندین سال از انعقاد برجام کاملاً مشخص شد کسانی که نسبت به برجام حرف و نظر منفی داشتند، حق با آنان بود چرا که آن برجامی که بدون ضمانت تعقیب می‌شد، از همان زمان معلوم بود که خروجی خاصی نخواهد داشت چرا که هزینه‌ای برای طرف مقابل در آن تعریف نشده بود.

وی افزود: بر این اساس شاهد بودیم که ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با یک لگد کاخ برجام را خراب کرد و رفت. آیا ما در آن مقطع می‌توانستیم کاری کنیم؟ از سوی دیگر ما همه تعهدات خود را اجرا کردیم و هیچ کسی نمی‌تواند بگوید که جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعهداتش کوتاهی کرده است. الان بعضی‌ها معتقدند که چرا افرادی چون ذوالنوری که در گذشته با برجام موجود مخالف بودند و حتی ذوالنوری برجام را آتش زد، امروز می‌گویند خط مذاکرات برجامی را باید ادامه دهیم؟

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اولاً مبنای کار بنده برای آتش زدن برجام این بود که زمانی که ترامپ در زمان تبلیغات ریاست جمهوری خود راجع به برجام صحبت می‌کرد گفت ما برجام را پاره می‌کنیم که در همان زمان مقام معظم رهبری فرمودند اگر آنها برجام را پاره کنند، ما آن را آتش می‌زنیم.

وی متذکر شد: زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، وظیفه ما در آن زمان چه بود؟ آیا باید کوتاه می‌آمدیم و عکس‌العمل نشان نمی‌دادیم و از دشمن تشکر می‌کردیم؟ آیا باید مانند حسن روحانی موضع گیری می‌کردیم که گفته بود یک مزاحمی از برجام خارج شد؟ البته بنده همان موقع به آن صحبت حسن روحانی واکنش نشان دادم و گفتم آیا واقعاً فقط یک مزاحم از برجام خارج شد تا شما برجام را خوب اجرا کنید یا آنکه آنان تا جایی که توانستند هزینه‌هایی را به ما تحمیل کردند و الان که باید به تعهدات خود عمل کنند، از برجام بیرون رفتند تا بیشتر برای ما ایجاد مزاحمت کنند. زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، ما هم باید یک عکس العمل قاطع نشان می‌دادیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: اگر امروز می‌گوئیم مذاکرات برجامی باید ادامه پیدا کند به این علت است که ما هزینه جدیدی برای بازگشت به برجام ندادیم، تمام هزینه‌ها را دادیم، به همه تعهدات خود عمل کردیم و امروز بازگشت به برجام تعهد جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی‌کند. امروز نوبت آنان است که به تعهدات خود عمل کنند و ما می‌خواهیم حق خود را از آنان بگیریم که تا نیمه راه آمدند و ما همه تعهدات خود را انجام دادیم اما آنان به تعهدات خود عمل نکردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کسانی که امروز مطالب مربوط به این حوزه را تقطیع می‌کنند، واماندگان و شکست خوردگانی هستند که آبروی آنان در برجام رفته و از جیب مردم هزینه‌ها را دادند و چیزی نصیب مردم نکردند و امروز می‌خواهند جای قاتل و قاضی را عوض کنند و کاسه کوزه‌ها را سر دیگران بشکنند.

وی با تأکید بر اینکه موضع دولت سیزدهم درباره احیای برجام کاملاً درست است، گفت: فرق دولت فعلی با دولت سابق در این است که همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام نمی‌گذارد. اگر دشمن با ما کنار نیاید و وظیفه خود را انجام ندهد، آیا ما باید ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه را تعطیل کنیم؟ آیا باید ارتباط با کشورهای دنیا را کنار بگذاریم تا هر چه اراده طرف غربی است محقق شود؟

ذوالنوری تأکید کرد: دولت سیزدهم برای آنکه اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد نشود و ما را مقصر عدم اجرای برجام ندانند، گفت که ما به مذاکرات برجامی ادامه می‌دهیم اما از طرف دیگر ما دشمن خود را می‌شناسیم و دوباره نباید از یک سوراخ گزیده شویم و بر این اساس دولت مسیر استغنا از آمریکا و اروپا را پیش گرفت تا بتوانیم روابط خود را با کشورهای همسایه، منطقه و دنیا فعال کنیم و ایران به شانگهای پیوست و عضو بریکس شد و روابطمان با کشورهای همسایه خوب شده است.

وی بیان کرد: همچنین روابط ایران با عربستان سعودی که به صورت مرتب دیگران فاصله بین ایران و عربستان را زیاد می‌کردند و مشکل ایجاد کردند، روز به روز بهتر می‌شود که حفظ و اصلاح روابط با عربستان حداقل در رابطه ما با تعداد زیادی از کشورهای عربی تأثیرگذار است و ما این مساله را به خوبی شاهد هستیم. اگر قانون اقدام راهبردی مجلس نبود، حتی دست دیپلمات‌های ما برای چانه زنی خالی بود. نباید حقایق وارونه جلوه شود و افراد نباید غیر منصفانه یا از روی غرض ورزی صحبت کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت احیای برجام، گفت: دولت سیزدهم مسیر خود را ادامه می‌دهد و دیپلماسی ما در این زمینه فعال است. همان طور که وزیر امور خارجه روز گذشته اعلام کرد که اگر آمریکایی‌ها بخواهند حقوق مردم ما را به رسمیت بشناسند، توافق مجدد برجام دور از انتظار نیست، امروز جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی در این موضوع ندارد و حتی بنده به علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دور اولی که برای مذاکرات می‌رفت عرض کردم که شما به طرف مقابل بگویید که خودکار در دست ما و آماده است و توافقی را که منافع ایران را تأمین کند، بیاورید تا امضا کنیم.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه استنکاف از احیای برجام نداشته است. حرف ما آن است که مُرّ برجام باید اجرا شود. علت آنکه ما در گذشته نگرانی داشتیم اما الان در این حوزه نگران نیستیم به این دلیل است که دولت فعلی دولتی نیست که برجام را به هر قیمتی بخواهد احیا کند و دولتی است که می‌خواهد یک تعهد و معاهده قیمتی ایجاد کند نه اینکه برجام را به هر قیمتی احیا کند.

ذوالنوری بیان کرد: نکته بعدی آن است که این دولت امروز قدرت بازگشت پذیری را در بحث هسته‌ای به جایی رسانده که ما نگرانی از خروج طرفین از برجام نداریم. این در حالی است که اگر در زمان روحانی طرف‌های غربی از برجام خارج می‌شدند، دو سال طول می‌کشید تا ما سرخط شویم، بنابراین آنها ما را در این دو سال از حیث تحریم‌ها بمباران می‌کردند اما ما نمی‌توانستیم عکس‌العملی که آنان را پیشمان کند، داشته باشیم. در این دولت امروز بازگشت پذیری به جایی رسیده که ما هیچ گونه نگرانی نداریم که وارد یک معاهده شویم و برجام را احیا کنیم و اگر آنان بخواهند تخلفی کنند و از برجام خارج شوند، ما سریع و ظرف چند هفته به همین جایی که هستیم بازمی گردیم و قادر به مقابله هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار