با هدف ترویج فرهنگ تأمین مالی جمعی و مردمی‌سازی اقتصاد؛

مسابقه تلویزیونی «شکوفا» برگزار می‌شود

تهران (پانا) - صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با هدف ترویج فرهنگ تأمین مالی جمعی و مردمی‌سازی اقتصاد، مسابقه بزرگ تلویزیونی «شکوفا» را برای پخش از شبکه یک سیما در دست تهیه و تولید دارد.

کد مطلب: ۱۴۰۶۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
مسابقه تلویزیونی «شکوفا» برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، تامین مالی جمعی (Crowdfunding) ابزار تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق است که از ابتدای سال ۱۴۰۰ به همت فرابورس ایران، در کشور عملیاتی شد.

در روش تامین مالی جمعی، شرکت‌های متقاضی تامین مالی که «سرمایه‌پذیر» نامیده می‌شوند، منابع مالی یا همان «سرمایه» مورد نیاز خود را از «سرمایه‌گذار» علاقمند تامین می‌کنند. در این روش، به‌هم‌رسانی «سرمایه‌پذیر» و «سرمایه‌گذار» برعهده «عامل» یا «سکو» مورد تایید فرابورس ایران است و این سازمان تاکنون به ۱۹ سکو یا عامل، مجوز فعالیت داده است.

در این روش، سرمایه‌گذاران در ریسک طرح‌‌ها شریک می‌شوند و به همین دلیل، نیازی به ارایه وثیقه یا تضمین از سوی سرمایه‌پذیر وجود ندارد؛ اما که اگر سرمایه‌پذیر بتواند اصل آورده سرمایه‌گذاران را تضمین کند، تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در طرح نیز افزایش پیدا می‌کند.

هدف این مسابقه، معرفی طرح‌های سرمایه‌پذیر شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق به کلیه شهروندان (سرمایه‌گذاران) علاقمند است و اصل آورده سرمایه‌گذاران در طرح‌های حاضر در مسابقه شکوفا، توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تضمین می‌شود.

مسابقه شکوفا در ۲۶ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای تولید و از شبکه‌ یک سیما پخش خواهد شد و در هر قسمت، حداکثر ۴ شرکت با یکدیگر رقابت خواهند کرد و داوران، یکی از شرکت‌ها را به عنوان برنده معرفی می‌کنند. طرح برنده، روی یکی از سکوهای تامین مالی جمعی (مورد تایید فرابورس) قرار می‌گیرد و شهروندان علاقمند می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

حضور کلیه شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق کشورمان در این مسابقه تلویزیونی، آزاد و رایگان است؛ اما به دلیل محدودیت‌ ظرفیت مسابقه، طرح‌های متقاضیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ارزیابی می‌شود. علاقمندان برای شرکت در مسابقه، باید حداکثر تا ۱۵ مهرماه، کاربرگ شرکت در این مسابقه را تکمیل کنند.

گفتنی است، سال ۱۴۰۰ فصل اول این مسابقه تلویزیونی با عنوان «کارویا» توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تولید و از شبکه یک سیما پخش شد.در این مسابقه ۱۸ طرح برگزیده شدند که ۱۷ طرح موفق به جذب سرمایه از ۱۶۲۷ سرمایه گذار حقیقی و حقوقی به میزان حدود ۴۰ میلیارد تومان شدند. از این میان ۱۵ طرح اصل و سود پیش بینی شده را در موعد مقرر پرداخت کردند و تنها در ۲ طرح اصل سرمایه مردم با تضمین صندوق نوآوری و شکوفایی به سرمایه‌گذاران پرداخت شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار