شایان ابراهیمی*

چکه کردن شیرهای آب یکی از بزرگترین دلایل هدر رفت آب است

در این روزها که ما با مشکل کمبود آب مواجه هستیم و خشکسالی یکی از بزرگترین معضلات کشور محسوب می‌شود، لزوم استفاده بهینه از منابع آبی در دستور کار است.

کد مطلب: ۱۴۰۶۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد
چکه کردن شیرهای آب یکی از بزرگترین دلایل هدر رفت آب است

مسئولان ما را تشویق به صرفه‌جویی و هدر ندادن آب می‌کنند اما هدررفت منابع آبی مشهود است. در بسیاری از مکان‌های عمومی با انجام دادن تعمیرات بسیار جزئی می‌توان مانع هدررفت آب شد. متاسفانه مسئولین توجه خاصی به این موضوع مهم ندارند.

با تعمیر کوچک شیرهای آب می‌توان از هدررفت آب جلوگیری کرد که این کار سبب از بین نرفتن منابع آب می‌شود.

این شیرهای خراب در بسیاری از بوستان‌ها و مسیرهای پیاده‌رو دیده می‌شود که نمونه‌ای از آن در محل پیاده‌رو شهرک بعثت مشکین دشت قابل رویت است که چند روزی است به طور دائم آب هدر می‌رود.

با نظارت روزانه بر این مکان‌ها می‌توان از هدررفت میلیون‌ها لیتر آب شرب پیشگیری کرد. طبق نظر کارشناسان چکه کردن شیرهای آب روزانه ۷ لیتر آب و باز ماندن شیر آب در هر دقیقه ۴ لیتر آب را هدر می‌دهد. بحران آب در ایران نتیجه دو مکانیزم متفاوت است. کمبود آب فیزیکی و کمبود آب اقتصادی.

منظور از کمبود آب فیزیکی عدم وجود منابع کافی آب، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کم شدن بارندگی است. کمبود آب اقتصادی نتیجه مدیریت ضعیف منابع آب موجود است. در کشور ما بزرگترین مشکل مصرف ناصحیح منابع آبی است. چکه کردن شیرهای آب، باز ماندن آنها و بی‌رویه مصرف کردن آب نمونه هایی از این مصارف است.

در پایان از مسئولان خواستار رسیدگی به این موضوع بسیار مهم و حیاتی هستیم.

*دانش‌آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار