مشاور تحصیلی و مراقبت از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش فیروزکوه تشریح کرد:
معلمان چگونه می توانند مشکلات روحی دانش آموزان را مرتفع کنند؟
فیروزکوه( پانا) - مشاور تحصیلی و مراقبت از آسیبهایاجتماعی آموزش و پرورش فیروزکوه عدالت آموزشی را بخشی از تدریس خواند و عدم رعایت آن را زمینهساز مشکلات جسمی و روحی دانست.
بهنام حکیمی، مشاور تحصیلی و مراقبت از آسیبهای اجتماعی در خصوص وظایف کادر آموزشی در گفتوگو با پانا گفت: «کادر مدرسه متشکل از مدیر، معلم، مربی پرورشی، مشاور و معلم بهداشت است که هر کدام مسئولیتی نیز دارند و در بالابردن هر چه بیشتر سطح کیفیت مدرسه نقش دارند؛ برای مثال نقش مدیر در مدرسه به عنوان رئیس اداره مدرسه و نظارت بر کار سایرین است و یا مشاور نقش و وظیفهاش راهنمایی و مشورت دادن به دانشآموزان است؛ اما باید اضافه کنم که راهنمایی تنها بر عهده مشاور نیست، بلکه هر یک از کادر مدرسه، در راهنمایی دانشآموزان میتوانند نقش داشتهباشند.»
حکیمی در خصوص نقاط عطف معلمان به نسبت سایر کادر آموزشی، افزود: «معلم نسبت به سایر کارمندان مدرسه، بیشترین تماس را با دانشآموزان دارد و بالاترین زمان خود را با آنها سپری میکند، حتی گاهی بیرون از مدرسه؛ از اینرو بیشتر و بهتر میتوانند با دانشآموزان ارتباط برقرار کنند و از مسائل و مشکلات آنها آگاه شوند؛ چرا که دانشآموزان در کنار معلم خود احساس آزادی بیشتری میکنند و تفکرات خودشان را معمولا بیپرده بیان میکنند، البته معلمان باید همجوی مطمئن و صمیمانه در کلاس باشند چرا که صمیمیت معلم با دانشآموز در کنار مشاور بیشتر است.»
مشاور تحصیلی و مراقبت از آسیبهای اجتماعی با تاکید بر رفتار معلمان در برطرف شدن مشکلات دانشآموزان ادامه داد: «مشکلاتی که در مدارس برای دانشآموزان به وقوع میپیوندد میبایست اول به معلم و در صورتی که معلمان نتوانند آنها را راهنمایی کنند، میتوانند دانشآموزان را به مشاور مدرسه ارجاعدهند؛ که این کار تا حد قابلتوجهی از سنگینی بار مشاور کم میکند. زیرا باعث میشود مشاور، دانشآموزان دارای مشکل را به سرعت شناسایی کند و به حل مسائل آنها بپردازد و از طریق وی به کادر مدرسه گزارش دادهشود و در صورت عدم رعایت به اداره آموزش و پرورش گزارش دادهشود تا با برخوردی صحیح از طرف ما پیگیری شود.»
وی خاطرنشان کرد: «معلمان میبایست طرز برخورد خود را با دانشآموزان به روز کنند؛ طبق اصول کار کنند و روانشناسانه رفتار کنند و به گونهای مقتدر مهربان باشند. مشکل عظیمی که بسیاری از دانشآموزان با معلمان دارند فرقگذاری یا بهتر بگوئیم نگاه خاص به بعضی دانشآموزان است؛ که از عللهای مهم در عملکرد و پیشرفت دانشآموزان است البته که دانشآموزان پرتلاش و کوشا در دروس، منظم، پاکیزگی ظاهری و فعالیتهای به موقع آنها برای معلم شایستهاند و ناخودآگاه مورد توجه قرار میگیرند اما اگر غیر از این باشد قبل از شروع سال تحصیلی جدید میبایست برخوردی جدی داشته باشیم.»
حکیمی، عدالت در آموزش را بخشی از تدریس دانست و بیان کرد: «عدالت آموزشی بخشی از تدریس است، توجههای بیش از حد لزوم معلمی میتواند بعدها برای دانشآموزان دیگر که موردتوجه و لطافت معلم قرار نمیگیرند میتواند علایمی چون افسردگی، کمبود اعتمادبهنفس و عدماحساس لطافت را در بر داشتهباشد، که همه اینها ریشه در رفتار معلمان دارد، البته تعداد این نوع معلمان بسیار کم است اما حتی تعداد کم از این نوع معلمان نیز زیاد است و باعث حساسیتهای والدین میشود.»
این مشاور تحصیلی و مراقبت از آسیبهای اجتماعی، سال تحصیلی جدید را فرصتی تازه خواند و گفت: «در سال تحصیلی جدید برای پرسنل مدارس جلساتی گذاشته میشود با حضور دانشآموزان که از طریق شوراهای دانشآموزی به رهبریت خود دانشآموزان در آنجا حاضرند مسائل خود و دوستانشان را بیان کنند، این حرکت سالها است که اجرانشده اما از یکجایی باید شروع شود و با رویش یک گل آغاز بهار را برای آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه ببینیم.»
دانشآموز خبرنگار: نازنینفاطمه تبار
ارسال دیدگاه