امام جمعه فشافویه به مناسبت شهادت امام رضا(ع) تاکیدکرد:

ضرورت بهره‌گیری از شاخصه عالم آل محمد بودن امام رضا(ع) در زندگی نوجوانان

فشافویه (پانا) - امام‌جمعه شهرستان‌فشافویه، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام رضا(ع)، به نوجوانان توصیه کرد که جنبه علمی این امام را سرلوحه زندگی خود قرار دهند و مباحث علمی و بصیرتی خود را افزایش دهند.

کد مطلب: ۱۴۰۴۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت بهره‌گیری از  شاخصه عالم آل محمد بودن امام رضا(ع) در زندگی نوجوانان

علی‌بن موسی‌بن جعفر(ع) هشتمین امام شیعیان که مشهورترین لقب او، رضا است در روز ۱۱ذیقعده سال ۱۴۸هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. ایشان در ۳۵ سالگی به امامت رسیدند که همزمان با حاکمیت خلفای عباسی همزمان بود. امام هشتم در مدینه زندگی می‌کرد ولی در سال ۲۰۰ هجری به دستور مأمون به مرو رفت و با تهدید و به اکراه ولایتعهدی او را پذیرفت. در آخر ماه صفر در سن ۵۵ سالگی به دستور مامون، خلیفه عباسی در شهر طوس به شهادت رسید. امروزه مزار مطهر ایشان مأمن عاشقان اهل بیت است.

حجت الاسلام و المسلمین میثم‌ درگاهی، امام‌جمعه شهرستان‌فشافویه در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به روایات متعدد در باب شهادت امام‌رضا(ع) بیان کرد:«در باب شهادت حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(ع) در مجامع شیعه و اهل سنت و در تاریخ، ایشان مسموم و مقتول معرفی شده است و همه به شهادت این امام اذعان دارند. امام رضا(ع) نیز فرموده‌اند؛ از ما اهل بیت نیست کسی که یا کشته شد و یا مسموم شد.»

درگاهی مهم‌ترین لقب این امام را عالم آل محمد دانست و تصریح کرد:« مهم‌ترین و مشهورترین لقب امام‌رضا(ع) عالم آل محمد است، چرا که امام رضا(ع) در دسیسه‌ها و تهدیدهایی که مأمون عباسی برای ایشان ایجاد می‌کرد که بیشتر جنبه‌های علمی داشت، او تهدیدها را تبدیل به فرصت می‌کرد و با مناظرات و استدلال ها توانست جنبه علمی خود را به ظهور برساند و مردم او را به عنوان عالم آل‌محمد می‌شناختند.»

امام‌جمعه فشافویه به سختی‌های دوران امامت این حضرت اشاره و خاطرنشان کرد:« دوره امامت امام‌رضا(ع) به خصوص در دوسال ولایتعهدی، دوره‌ای بسیار پیچیده است و فراز و نشیب بالایی دارد. در ابتدای امامت مسئله واقفیه مطرح شده است و بعداز آن مسئله اصل امامت امام رضا، چون فرزنددار نمی‌شدند یا فرزند پسری از ایشان در دنیا باقی نمی‌ماند، زیر سوال می‌رود. مساله بعد که به خاطر کج فهمی و عدم بصیرت برخی شیعیان، مهجور واقع می‌شود، لذا دوره امامت ایشان بسیار پر فراز و نشیب بوده است.»

وی در توصیه‌ای خطاب به نوجوانان افزود:« نوجوانان از جنبه عالم آل‌محمد امام‌رضا(ع) استفاده کنند و از بحث‌های علمی و بصریتی خود را بیشتر انجام دهند تا بتوانند از امام درس بگیرند و جنبه علمی حضرت را سرلوحه کار خود قرار دهند. در زندگی به این آیه قرآن که می‌فرماید؛ "لکم فی رسول الله اسوه حسنه" عمل کنید، اهل بیت به عنوان اسوه برای همه ما مطرح هستند و اگر ما آنها را در الگوی خود قرار دهیم قطعا در زندگی رونق خواهیم داشت، رشد می‌کنیم و به درجات بالا می‌رسیم.»

میثم درگاهی، درپایان به بیان وظایف ما نسبت به اهل بیت پرداخت و گفت:« وظیفه ما نسبت به امام‌رضا(ع) این است که اول او را بشناسیم و بعد به زیارت این امام معصوم برویم و همانطور که امامان تاکید کرده اند زندگی کنیم و تمام زندگی‌مان را مانند آن‌ها قرار دهیم.»

خبرنگار دانش‌آموز: مریم محسنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار