محمدیارزاده: نظام آموزشی جهان غرب را نباید به کشور دیکته کنیم

حسن بلخاری: در نظام استاد شاگردی مساله اصلی ایجاد رابطه فرزند پدری میان استاد و شاگرد است

تهران (پانا) - محمدعلی رجبی می گوید در دانشگاه باید وجه آموزشی هم مد نظر قرار گیرد. استاد شاگردی به این معناست که هر دو در یک مقام و جایگاه قرار دارند. استاد می‌داند علم و دانشی که می‌خواهد بدهد در وجود شاگرد است و باید به گونه‌ای عمل کند که شاگرد آن را به منصه ظهور برساند.

کد مطلب: ۱۴۰۲۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
محمدیارزاده: نظام آموزشی جهان غرب را نباید به کشور دیکته کنیم

ظهر امروز نشست خبری و هم‌اندیشی رسانه‌ها با با موضوع نظام استاد - شاگردی با حضور برخی از اساتید شناخته شده حوزه فرهنگ و هنر در دانشگاه هنر اسلامی برگزار شد.
در بخشی از این نشست سجاد محمدیارزاده رئیس دانشگاه «هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان» با اشاره به هدف این دانشگاه برای شکل گرفتن مبحث استاد شاگردی گفت: جامعه هنری و هنرهای اصیل سنتی ایران به حق خود در نظام آموزشی دست پیدا کرده است و نظام استاد شاگردی به همت اعضای شورای سیاستگذاری دانشگاه محقق و در دفترچه آزمون سراسری گنجانده شد که ضرورتی مهم بود.
وی خاطر نشان کرد: نیازی نیست نظام آموزشی جهان غرب را به کشور دیکته کنیم امروز می بینیم تعداد و کمیت، مشکل اصلی آموزش هنر در کشور است اما در این نظام استاد-شاگردی کیفیت محتوا و مهارت مورد نظر بود و شبانه روزی دنبال شد تا به این نتیجه برسیم.
محمدیارزاده با اشاره به اهمیت مبحث اخلاق در مبانی تدریسی استاد شاگردی گفت: برای این شیوه کافی نبود به دنبال یک شیوه نامه و تثبیت آن باشیم و به دنبال متون منطبق بودیم که سرفصل‌های آن تدوین شد. نیاز بود متن‌های مرجعی هم داشته باشیم که در این شیوه‌نامه از آن رونمایی شد که این متون درس اخلاق در هنر خواهد بود.
رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی یادآور شد: خوشبختانه توانستیم ۹ نخبه هنری را در این شیوه نامه جذب کنیم که این‌ها مرتبه دانشیاری و استادیاری داشته باشند. حتی برخی از نخبگان ممکن است مدرک کارشناسی داشته باشند و مهم در اینجا مدارک هنری بود که این افراد داشتند.
وی تصریح کرد: رسالت دانشگاه تربیت هنرمند متعهد به هنر، نظام و اصول اعتقادی است که این هنر اصیل ماندگاری می‌خواهد.
در ادامه این نشست حسن بلخاری عضو هیئت امنای پژوهشکده هنر فرهنگستان هنرگفت: امسال برای نخستین بار دانشجوی رسمی در دانشگاه پذیرش می‌شود. دانشگاه فرشچیان را حکمت بنیان و سنت محور می‌دانم.
وی افزود: حکمت یکی از کلیدواژه‌های بنیادین اندیشه اسلامی است. از این رو که اصطلاح قرآنی است و جامعیت خود را دارد.
یارزاده نیز با اشاره به سخنان حسن بلخاری افزود: یکی از ابعاد و جوانب این نظام سنت محور مساله استاد شاگردی است و دانشگاه استاد فرشچیان به وجود آمد تا این سنت را محقق کند.
بلخاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که در نظام استاد شاگردی باید نگاه پدر فرزندی باشد اظهار کرد: در این نظام مساله زمان محوریت ندارد بلکه ایجاد رابطه فرزند پدری میان استاد و شاگرد است که شاکرد خود را در نظام مناسک‌وار ببیند.
در ادامه این نشست محمدعلی رجبی که یکی از مفاخر هنری کشور است با اشاره به مبحث استاد شاگردی گفت: در دانشگاه باید وجه آموزشی هم مد نظر قرار گیرد. استاد - شاگردی به این معناست که هر دو در یک مقام و جایگاه قرار دارند. استاد می‌داند علم و دانشی که می‌خواهد بدهد در وجود شاگرد است و باید به گونه‌ای عمل کند که شاگرد آن را به منصه ظهور برساند. در نظام آموزشی دانشگاهی ما هم این است و در اینجا استاد و شاگرد هر دو بسیار مهم دیده می‌شوند.

وی افزود: وقتی استاد قابلیت را در شاگرد بشناسد درس را متناسب با قابلیت دانشجو ارائه می‌دهد و مباحثی چون کارشناسی و کارشناسی ارشد برداشته شده و به شیوه سیر و سلوکی تبدیل می‌شود.
در ادامه این نشست محمد حسین ایمانی خوشخو نیز توضیحاتی درباره مبحث استاد شاگردی و لزوم شکل‌گیری آن در مدارس و دانشگاه‌ها صحبت کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار