ترقی در گفت‌و‌گو با پانا:

مشارکت مردم در انتخابات، پشتوانه مجلس در ایفای نقش را تقویت می‌کند

تهران (پانا) - یک فعال سیاسی گفت مشارکت مردم در عرصه انتخابات، پشتوانه مجلس شورای اسلامی را در ایفای نقش تقویت خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۲۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد
مشارکت مردم در انتخابات، پشتوانه مجلس در ایفای نقش را تقویت می‌کند

حمیدرضا ترقی در گفت‌و‌گو با پانا درخصوص اصلاحیه قانون انتخابات، گفت: «تفاوت این انتخابات با انتخابات‌های قبلی، این است که ناهنجاری‌‌هایی که در انتخابات‌های قبلی ممکن بود رخ دهد و بعضا هم رخ داده بود‌ چه در حوزه صلاحیت افراد، چه در مبحث تبلیغات و شروط نامزدهای واجد شرایط، اصلاحاتی صورت گرفته است. شیوه‌ کار هیات اجرایی دارای اشکالاتی بود که طی قانون جدید برطرف شده است. توقع کسانی که صلاحیت‌شان احراز نشده یا رد شده است پایین بوده که با مدارک و مستندات، دلایل آن ابلاغ می‌شد و در قانون جدید برطرف شده است.»

وی افزود: «در واقع یکی از افتراهایی که بعضا به شورای نگهبان و هیات‌‌های نظارت زده می‌شود، این است که دید دقیق و کاملی نسبت به بررسی صلاحیت افراد صورت نگرفته است. تعداد کسانی که احراز صلاحیت نشده‌اند از افرادی که تایید صلاحیت شده‌اند بیشتر است. همه این نکات به سبب این بود که شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی فرصت رسیدگی به پرونده همه افراد را پیدا نمی‌کرد، بنابراین پیش ثبت‌نام‌ها موجب شد که اولا از ثبت‌نام افرادی که شرایط اولیه را ندارند جلوگیری شود. ثانیا فضای انتخاباتی کشور به لحاظ زمانی وسعت پیدا کند و مردم در حدفاصل ثبت‌نام تا انتخابات، بیشتر در جریان روند انتخاباتی قرار بگیرند. ثالثا برای دستگاه‌های نظارتی و شورای نگهبان فرصت کافی برای رسیدگی به صلاحیت‌ها وجود داشته باشد تا حق کسی ضایع نشود.»

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم، در رابطه با شاخص‌های وزارت کشور و شورای نگهبان جهت پرشورتر شدن انتخابات بیان کرد: «به‌طور طبیعی، شورای نگهبان وظیفه قانونی خود را باید با دقت انجام دهد. به کسانی که به لحاظ قانونی واجد شرایط هستند، اجازه فعالیت و شرکت در رقابت داده شود. مصلحت‌اندیشی نشود و به اصل قانون توجه شود. وزارت کشور نیز ضمن رعایت قانون از آشفتگی زمان انتخابات که هرکسی به خود اجازه دهد بدون هیچ مجوزی فعالیت‌های سیاسی انجام دهد، جلوگیری کند. درباره بحث حمایت از نامزدها نیز فقط کسانی بتوانند حمایت کنند که دارای مجوز قانونی و سیاسی در این زمینه باشند‌.»

وی ادامه داد: «مجلس عصاره همه ملت است. مشارکت مردم در عرصه انتخابات مجلس، پشتوانه مجلس را در ایفای نقش تقویت خواهد کرد. بهترین و سریع‌ترین راه تقویت نقش حاکمیتی ملت، مجلس است و مردم پشتوانه مجلس هستند‌. هرچقدر این پشتوانه قوی‌تر باشد مجلس نیز قوی‌تر می‌تواند با ضعف‌ها و انحراف‌ها برخورد کند و بهتر می‌تواند مطالبات مردم را رسیدگی کند. نماینده‌ای که به‌طور طبیعی بر اثر مشارکت بالا، به نمایندگی جمعیت کثیری از مردم می‌رسد، اعتبار بیشتری برای پیگیری مطالبات مردم نزد دولتمردان دارد.»

دانش‌آموز خبرنگار‌‌: محمدامین راست‌‌‌‌‌ ‌‌‌بندی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار