معاون فرهنگی، اجتماعی دبیرخانه مناطق آزاد کشور:

اصل خدمت‌رسانی در اربعین بر عهده دانش آموزان است

آبادان (پانا) - معاون فرهنگی دبیرخانه مناطق آزاد در مورد نقش دانش‌آموزان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی بیان کرد اصل فعالیت‌های خدمت‌رسانی در اربعین بر عهده دانش‌آموزان است، هم‌اکنون دانش‌آموزان در موکب‌های مختلف مشعول خدمت هستند و در قرارگاه دائمی اربعین برای سال بعد نقش ویژه‌ای برای دانش‌آموزان تعریف می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۰۲۱۷۴
لینک کوتاه کپی شد
اصل خدمت‌رسانی در اربعین بر عهده دانش آموزان است

غلامرضا خلیلی نیا، معاون فرهنگی،اجتماعی دبیرخانه مناطق آزاد کشور در گفت و گو با پانا در مورد فعالیت های مناطق آزاد در خدمت رسانی به زائرین پیاده روی اربعین حسینی گفت: «چند منطقه از مناطق ما مستقیماَ درگیر خدمت رسانی اربعین هستند و چند منطقه دیگر به این مهم کمک می کنند. منطقه آزاد اروند که مرز شلمچه در آن است به علاوه منطقه آزاد چابهار در مرز ریمدان که زائران پاکستانی می آیند؛ مستقیم درگیر هستند. منطقه آزاد جدیدمان در مهران که اخیرا به عنوان منطقه آزاد معرفی شده شدیداَ درگیر بحث خدمت رسانی به زائران پیاده روی اربعین حسینی است. بعضی از مناطق آزاد هم به صورت غیر مستقیم درگیر هستند. به عنوان مثال منطقه آزاد ارس به مرز خسروی کمک می کند، منطقه آزاد ماکو معین مرز تمرچین است و منطقه آزاد کیش نیز به ستاد اربعین کشور کمک می کند؛ منطقه آزاد قشم نیز به همین شکل، همچنین منطقه آزاد انزلی خود ستادی تشکیل داده و زائرین را اعزام می کند و موکب ایجاد کرده اند. سیاست ما این است که از سال آینده یعنی از همین اربعین، قرارگاه دائمی اربعین مناطق آزاد را تشکیل بدهیم و در قرارگاه دائمی کل برنامه ها تا اربعین سال بعد را برنامه ریزی کنیم و نظارت دقیق و درست داشته باشیم، تا بتوانیم بهترین برنامه ها را اجرایی کنیم.»

وی در مورد خدمت رسانی در مرز شلمچه اظهار کرد: «خوشبختانه مرز شلمچه جزء بهترین مرزهاست. همین موکبی که به نام فرهنگ و هنر ایجاد شده یک فضای خیلی خوبی است ویژه زائرینی که می آیند تا به کربلا معلی مشرف شوند. بعضی ها فکر می کنند زائرین فقط آب و غذا و سرویس بهداشتی و جای خواب می خواهند، اوایل اینجوری بود؛ اما الان می بینیم زائر نیازهای دیگه ای هم دارد. زائر نیاز دارد در مورد حجاب در مورد فرهنگ شهادت، در مورد نماز، در مورد احکام دین، احکام زیارت، نماز در زیارت، در خصوص مهدویت، در خصوص پیشرفت های علمی، در خصوص مبارزه با استکبار، در خصوص احترام به خانواده، احترام به پدر و مادر نیاز است یاد بگیرند. این موکب فرهنگی که اینجا ایجاد شده است یک بستری است که می تواند کمک کند به ما که ان شاء الله بتوانیم زائرین را در این زمینه کمک کنیم. به امید خداوند متعال بتوانیم ستاد دائمی اربعین را تشکیل بدهیم و روز به روز مشکلات را کمتر کنیم تا سال به سال اربعین های بهتری داشته باشیم.»

خلیلی نیا در پاسخ به این سوال که نقش دانش آموزان مناطق آزاد در برنامه های اربعین چیست، گفت: « ما ۲۳۰ هزار دانش آموز با حضور ۱۰ هزار معلم و همکار فرهنگی در ۷ منطقه آزاد داریم. اگر آن ۸ منطقه جدید هم انشاالله امسال اضافه شوند جمعیت خیلی بیشتر می شود. ولی فعلاَ این ۲۳۰ هزار نفری که در ۷ منطقه کیش، قشم، انزلی، ماکو ، ارس، چابهار زندگی می‌کنند، یک ظرفیت عظیمی هستند. اصل فعالیت های خدمت رسانی در اربعین بر عهده دانش آموزان است، هم اکنون دانش آموزان در موکب های فرهنگی دیده می شوند، در موکب های پشتیبانی، کمک می کنند، دانش آموز ما تهیه غذا میکند، دانش آموز ما جارو می کند، دانش آموز ما کمک های اولیه یاد گرفته و کمک می کند، دانش آموز ما فضا را مرتب می کند. دانش آموزان راهنما، راهنمایی می کنند. بعضی از دانش آموزان فرش ها را پهن می کنند و در نماز جماعت مکبّر هستند، بعضی دیگر از دانش آموزان کنار خانواده شان قرار می گیرند و آن ها را راهنمایی می کنند. بعضی ها به سالمندان کمک می کنند. بعضی از دانش آموزان ما همراهی می کنند حتی بار سالمندان، پدر بزرگ و مادر بزرگشان را به دوش می کشند. دانش آموزان ما به خصوص در این مناطق بسیار فعال هستند و انشاالله فعال تر هم بشوند. ما در قرارگاه دائمی اربعین ان شاء الله برای سال بعد یک نقش ویژه برای دانش آموزان تعریف می کنیم.»

دانش آموز خبرنگار : فاطمه خزاعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار