دارنده طلای مدال المپیاد کشوری و جهانی در گفتوگو با پانا:
مهاجرت دائمی نخبگان از کشور خیانت به ملت ایران است
موفقیتم را مدیون نظام جمهوری اسلامی و آموزش و پرورش کشورم میدانم/تحصیل در مدارس غیرانتفاعی عاملی مهم برای کسب موفقیت نیست
تهران (پانا) - یک دانشآموز نخبه المپیادی با بیان اینکه مهاجرت دائم نخبگان از کشور، نوعی خیانت بزرگ به ملت ایران است؛ عشق به ایران و ایرانی را عاملی مهم برای کسب موفقیتهای علمی پی در پی خود در عرصه جهانی عنوان کرد.
مهدی جان نثاری، دارنده طلای المپیاد کشوری اقتصاد، مدیریت و پیشگامان رشته علوم انسانی و طلای جشنواره علم و فناوری، نقره جهانی المپیاد اقتصاد و جزو ۲۰ برگزیده برتر المپیاد جهانی بیزنس با بیان اینکه علاقه ام به دروس انسانی عاملی برای کسب مدال المپیاد جهانی شد، در گفتوگو با پانا گفت: «از کودکی به دروس ریاضیات، اقتصاد و طبعا روان شناسی و جامعه شناسی علاقه وافری داشتم، به گونه ای که با توجه به تلاش های مجدانه در این رشته ها، تصور کسب رتبه برتر جهانی را در ذهن می پروراندم اما از کسب مدال و طی کردن پله های موفقیت تا این حد مطمئن نبودم تا روزی به عنوان یک جوان نخبه ایرانی شناخته شوم.»
هیچگاه مشاوره تحصیلی نداشتم
وی با بیان اینکه هیچ مشاوره ثابتی برای پیشبرد اهداف آموزشی ام نداشتم، افزود: «از پایه نهم برنامه ریزی منسجم خود را برای موفقیت و شرکت در المپیادهای علمی آغاز کردم و پیش از ورود به مقطع متوسطه دوم، تصمیمی جدی برای انتخاب رشته انسانی و تحصیل در این رشته گرفتم، چنانچه درس اقتصاد را که یکی از دروس تخصصی این رشته است، پیش از ورود به پایه دهم به صورت کاملا اصولی و قاعدهمند مطالعه کردم. در این مسیر هیچگاه از مشاوره تحصیلی کمک نگرفته و تنها از روش مطالعه مدال آوران المپیادهای پیشین الگوبرداری کردم و برنامه ریزی اصولی و مناسب برای مطالعه را راه رسیدن به موفقیت هایم می دانم.»
جان نثاری ضمن اشاره به اینکه موفقیت یک امر نسبی است، خاطرنشان کرد: «از دیدگاه شخصی من موفقیت یک امر نسبی است؛ چرا که هر انسانی بر مبنای توانایی و علایق خود در دریای موفقیت شناور می شود. یکی از رموز من برای کسب موفقیت، عدم مقایسه توانایی خود با دیگران بود، سعی کردم در مسیر پیشرفت، راه خود را دنبال کنم و تنها الهام از افراد بزرگ را چاشنی رسیدن به موفقیت هایم کنم. علاوه بر این انگیزه، عاملی مهم برای تحقق موفقیت و کسب برترین پله های دانش علمی را برایم فراهم کرد.»
وی با تاکید بر اینکه هوش، عاملی مهم تر از امکانات در مسیر موفقیت است، گفت: «هوش و امکانات دو عامل تاثیرگذار در موفقیت یک فرد محسوب می شوند، اما به عقیده شخصی من، هوش پارامتر مهم تری از موفقیت است؛ چه بسا امورات مختلفی را می توان بسته به امکانات انجام داد، اما نمی توان بنا به هر دلیلی موفقیت قابل قبولی را در آن رشته کسب کرد.»
تکیه بر توانمندی های فردی عاملی برای موفقیت در میدان علم آموزی است
این نخبه کشور ضمن اشاره به عدم تاثیرگذاری نقش خانواده در موفقیت خود گفت: «به طور معمول خانواده در هر زمینه ای عاملی بسیار موثر برای موفقیت هر فرد محسوب می شود، اما برای من به شخصه خانواده در طی مسیر مدال آوری نقش آنچنان موثری را ایفا نکردند و تنها با تکیه بر توانمندی های فردی خود در برابر تمامی موانع ایستادگی کرده و راه موفقیت را هموار کردم. خانواده من همگی از قشر مرفه جامعه هستند و آنچنان اهمیتی برای کسب علم و دانش قائل نبودند، به طوری که من اولین عضو علاقه مند خانواده برای تحصیل در یک رشته علمی به صورت کاملا حرفه ای هستم.»
وی با بیان اینکه پاسخگویی به برخی از آزمون های المپیادهای علمی، برخلاف کنکور سراسری نیازمند مهارت تست زنی نیست، تصریح کرد: «به عقیده بنده پاسخگویی به برخی از آزمون های علمی از جمله آزمون بیزنس، نیازمند فراگیری مهارت تست زنی نیست؛ چرا که بر پایه استدلال پی ریزی شده و ذهنی منطقی با تکیه بر استدلال می تواند پاسخگوی این گونه سوالات باشد. من در آزمون ها از روش های یونیک و خاص خودم برای پاسخگویی به سوالات استفاده می کنم که الحمدالله تاکنون نتایج موفقیت آمیزی را در پی داشته است.»
الهام از روش نسبیت انیشتین در مدیریت زمان آزمون مدیریت
وی ادامه داد: «بحث مدیریت زمان عامل مهمی در آزمونهای علمی است که من برای مدیریت درست آن با الهام از نظریه نسبیت انیشتین زمان آزمون را به گونه ای پیش می برم که از کشش خوبی برخودار باشد؛ به طوری که در وهله نخست، وقت بابرکتی داشته باشم.»
دارنده مدال المپیاد جهانی، شهید سلیمانی را الگوی موفقیت خود دانست و گفت: «با توجه به اقدامات تاثیرگذار و مردمی شهید سلیمانی در میدان نبرد، با الگوگیری از شخصیت ایشان که همواره هر کاری را تنها به جهت رضایت دل مردم انجام می دادند، وارد عرصه علم آموزی شدم تا با علم و دانشم به گونه ای بتوانم برای هموطنانم تاثیرگذار باشم. علاوه بر ایشان تعلیمات اخلاقی استاد اخلاقم را در دوران مدرسه عامل موفقیتم در زمینههای علمی می دانم.»
وی ادامه داد: «با توجه به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقتصاددانان جوان و مومن باید در واقع شرایط فعلی کشور را بهبود ببخشند، تصمیم دارم در آینده در رشته اقتصاد تحصیل کنم تا بتوانم به آن اقتصاددان جوان و مومن تبدیل شوم. علاوه بر این در ارشد قصد تحصیل در رشته بیزینس یا گرایش های مالی و شاید در دکتری هم به نوعی دیگر در رشته اقتصاد و بیزینس تحصیل کنم.»
تحصیل در مدارس غیرانتفاعی راهی جهت نیل به موفقیت نیست
جان نثاری با بیان اینکه تحصیل در مدارس غیرانتفاعی راهی جهت نیل به موفقیت نیست، بیان کرد: «من خودم به شخصه روزی قریب به ۱۷ ساعت مطالعه می کردم و لازمه موفقیت را چیزی جز تلاش نمی دانم، تحصیل در مدارس غیردولتی شاید به نحوی کاتالیزگری برای رسیدن به موفقیت باشد، اما همه راه را به دانش آموز نشان نمی دهد، بسیاری از دوستان من بدون شرکت در کلاس کنکور یا حتی تحصیل در مدارس غیردولتی، نتایج علمی بسیار خوبی را در آزمون سراسری و تیزهوشان کسب کرده اند، پس نمی توان مبنای موفقیت را تحصیل در مدارس غیردولتی بیان کرد.»
این نخبه جهانی در بخش دیگری از صحبت هایش با اذعان به اینکه هرگز جز ایران کشوری را برای اقامت دائم انتخاب نخواهم کرد، عنوان کرد: «قاعدتاً مهاجرت برای من به معنای ترک دائمی کشور نخواهد بود؛ چرا که من موفقیت خود را مدیون نظام جمهوری اسلامی و آموزش و پرورش کشورم هستم و به عشق ایران و ایرانی پای در رکاب دانایی نهاده ام، از این رو ترک کشور نوعی خیانت بزرگ به کشورم محسوب می شود. در این بین معتقدم انسان باید مرزهای علمی را از طریق مسافرت و گردش در کشورهای دیگر بیاموزد و پس از بهره گیری علم نافع به کشورش بازگشته و آن علم را در مرز کشور خود گسترش دهد؛ چنانچه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: علم آموزی کنید؛ حتی اگر لازم باشد برای کسب آن تا چین نیز بروید.»
دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه