بلند‌قامتی از والیبال کشور از قامت بلند آموزش و پرورش در پشتوانه‌سازی ورزش می‌گوید؛ 

تندروان: مسابقات آموزشگاهی، گام اول‌ دانش‌آموزان برای حرکت در مسیر ورزش قهرمانی است

والیبال، ‌ورزشی ذاتا آموزشگاهی است/ ورزش در آموزش‌و‌پرورش باید به‌طور ویژه مورد توجه قرار بگیرد/ والیبال ایران باید یک سورپرایز ویژه برای والیبال دنیا رو کند‌

تهران (پانا) - یک پیشکسوت والیبال با اشاره به والیبال به‌عنوان ورزشی ذاتا آموزشگاهی،‌ بر اهمیت مسابقات آموزشگاهی به عنوان نخستین گام دانش‌آموزان برای حرکت در مسیر ورزش قهرمانی ‌تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۰۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد
تندروان: مسابقات آموزشگاهی، گام اول‌ دانش‌آموزان برای حرکت در مسیر ورزش قهرمانی است

محمدرضا تندروان بازیکن سابق‌ تیم‌های ملی والیبال و باشگاه‌های کشور، تجربه همراهی تیم ملی را در مسابقات لیگ جهانی (‌رقابت‌های قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ و جام جهانی ۲۰۱۵ و انتخابی المپیک) را در کارنامه دارد.

تندروان سابقه مربیگری در ‌رقابت‌های اروپایی مانند مسابقات لیگ ملت‌های والیبال در ایتالیا و رقابت‌های المپیک از سال ۱۳۹۳، کمک مربی تیم شهرداری زاهدان و سپس تیم بانک سرمایه را در کارنامه دارد.

تندروان دو بار به همراه تیم بانک سرمایه به قهرمانی لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا دست پیدا کرده است و در سال ۲۰۱۷ به عنوان دستیار سرمربی تیم ملی زیر ۲۳ سال "خوان سیچلو" انتخاب شد و در این مسیر قهرمانی مسابقات زیر ۲۳ سال آسیا را در کارنامه دارد.

فصل دیگری از کارنامه مربیگری تندروان به سرمربیگری باشگاه العربی قطر در سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد و وی مربیگری در تیم‌های شهرداری زاهدان، بانک سرمایه، شهرداری گنبد، گل‌گهر سیرجان، شهرداری ارومیه و شهاب یزد ‌را به‌عنوان دیگر سوابق درخشان خود به‌عنوان سرمربی و مربی ثبت کرده است.

به بهانه نایب قهرمانی تیم ملی والیبال ایران در بیست‌و‌دومین دوره مسابقات قهرمانی مردان آسیا و همچنین در آستانه حضور کاروان ورزشی ایران برای شرکت در بازی‌های آسیایی هانگژو با محمدرضا تندروان به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

پانا - مایلیم در آغاز گفت‌وگو به‌عنوان یکی از مربیان با‌تجربه تاریخ والیبال کشور، نگاه‌تان را به عملکرد تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا بفرمایید؟

تندروان : تیم ملی والیبال ایران در مسابقات مردان آسیا که به میزبانی ارومیه برگزار شد نتایج خوب و درخشانی را کسب کرد و شخصیت‌ قهرمانی در این رقابت‌ها را داشت، متأسفانه تیم‌های شرکت‌کننده در بیست‌و‌دومین دوره مسابقات قهرمانی مردان آسیا در حد و اندازه تیم ملی ایران نبودند و از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که نمی‌توانند برای ایران تا رسیدن به دیدار نهایی چالش بیافرینند.

نائیب قهرمانی مردان آسیا؛ اندوخته خوبی برای بازی‌های آسیایی

هرچند در دیدار پایانی مقابل تیم ژاپن بازی را واگذار کردیم ولی نایب قهرمانی آسیا می‌تواند اندوخته خوبی در پیمودن مسیر حضور در میادین بین‌المللی معتبر دنیا در سال ۲۰۲۳ باشد.

میزبانی شایسته مردم ارومیه

مردم ارومیه میزبانی شایسته‌ای از این رقابت‌ها داشتند و به شایستگی یار ‌هفتم تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های مردان آسیا بودند، همواره مردم ایران در میادین مختلف ورزشی یار طلایی ورزش کشور بودند و این مهم به اثبات رسیده است.

بی‌شک تیم ملی ایران از قدرت‌های والیبال آسیاست و شایستگی درخشش در میدان والیبال دنیا را هم دارد و نایب قهرمانی مسابقات مردان آسیا چیزی از شایستگی بلند‌قامتان‌ والیبال ایران کم نخواهد کرد.

ضرورت تغییر تفکرات حرفه‌ای و بازیابی مسیر عملکردی گذشته والیبال کشور

پانا - شرایط حاکم بر والیبال کشور را در آستانه بازی‌های آسیایی ‌به میزبانی چین چطور ارزیابی می‌کنید؟

تندروان: والیبال ایران به قسمت خوب والیبال دنیا رسیده است و برای عالی شدن باید به اصطلاح یک سورپرایز ویژه برای والیبال دنیا رو کند.

تغییر تفکرات حرفه‌ای و بازیابی مسیر عملکردی گذشته والیبال کشور در راستای بهره‌مندی از تجربیات گذشته و رفع ضعف‌ها از جمله مؤلفه‌های لازم و ضروری محسوب می‌شود و باید مورد توجه قرار بگیرد. ‌پیمودن این مسیر چالش زیبایی است، تا با گام نهادن در این مسیر آینده بسیار خوبی برای والیبال ایران رقم زده شود.

کشف استعدادهای نخبه از مدارس

پانا - شما در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان دستیار سرمربی تیم ملی زیر ۲۳ سال "خوان سیچلو" انتخاب شدید و با ضعف‌ها و کمبودهای موجود در زیرساخت‌های والیبال کشور آشنا هستید. ظرفیت آموزش و پرورش را برای ترسیم آینده روشن پیش‌روی ورزش کشور به‌ویژه والیبال چطور ارزیابی می‌کنید؟

تندروان: بنده با توجه به تجربه هدایت تیم ملی والیبال زیر ۲۳ سال کشور متاسفانه باید این چالش جدی زیرساختی در ورزش کشور به‌ویژه والیبال را مطرح کنم که ورزش آموزشگاهی جدی گرفته نمی‌شود و متاسفانه از اتفاقات درست گذشته در این راستا فاصله گرفتیم.

متأسفانه برخلاف نگاه دنیا به ورزش آموزشگاهی و کشف استعدادهای نخبه ورزش از مدارس، شاهد حضور دانش‌آموزان در آکادمی‌های رشته‌های مختلف ورزشی خارج از مجموعه آموزش و پرورش هستیم.

ما در این راستا خلاف جهت حرکت دنیا گام برداشتیم در صورتی که دانش‌آموز در مدارس دنیا کنار تحصیل ورزش را ادامه می‌دهد و بر‌خلاف دنیا، دانش‌آموزان ما در آکادمی‌های رشته‌های مختلف ورزشی عضویت دارند و فعالیت می‌کنند و این فضای ورزشی خارج از مجموعه آموزش و پرورش شکل گرفته است.

ورزش در آموزش و پرورش باید به‌طور ویژه مورد توجه قرار بگیرد

از طرفی هم ورزش در آموزش و پرورش باید به‌طور ویژه مورد توجه قرار بگیرد و حضور دانش‌آموزان در مسابقات آموزشگاهی در رشته‌های مختلف ورزشی جدی گرفته شود و دانش‌آموزان در قالب مسابقات آموزشگاهی گام‌های اول برای ورود به عرصه حرفه‌ای ورزش را بردارند.

والیبال، ورزشی ذاتاً آموزشگاهی و دانشگاهی است و در مقاطع تحصیلی و سنی از نونهالی تا جوانی باید استعدادهای نخبه و درخشان را شناسایی کرد.

والیبال، جای خود را در بین خانواده‌ها پر کرده است

پانا - کلام آخر؟

تندروان : والیبال با وجود فراز و نشیب‌های زیاد جای خود را در خانواده‌های ایرانی باز کرده است و این موضوع وظیفه ما اهالی والیبال را نسبت به توجه ویژه بر والیبال پایه افزایش داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار