مشاور امور بانوان وزیر آموزش‌و‌پرورش تشریح کرد:

راهکارهای درونی‌کردن عفاف و زیست عفیفانه در کودک و نوجوان

تهران (پانا) - مشاور امور بانوان وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شئون مختلف حیات طیبه در سند تحول بنیادین، راهکارهای درونی‌کردن عفاف و زیست عفیفانه در کودک و نوجوان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۸۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای درونی‌کردن عفاف و زیست عفیفانه در کودک و نوجوان

رابعه امامی‌رضوی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «زیست عفیفانه در آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین همان حیات طیبه و زندگی مطلوب بر‌اساس نظام معیار ربوبی است که انسان با اختیار این نظام معیار را انتخاب می‌کند و به‌سوی زندگی متعالی حرکت می‌کند.»

وی افزود: «شئون مختلف حیات طیبه در سند تحول بنیادین در 6 ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، تربیت علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی و تربیت زیبایی‌شناختی و هنری تعریف شده است.»

امامی‌رضوی با اشاره به برخی از راهکارهای درونی‌کردن عفاف و زیست عفیفانه در کودک و نوجوان اظهار کرد: «از جمله این راهکارها می‌توان به اُنس با قرآن، روخوانی، حفظ قرآن و خواندن ادعیه با صدای بلند در خانه؛ حضور در مساجد به همراه کودکان و نوجوانان؛ شرکت در مراسم دهه محرم، لیالی قدر و مناسبات و جشن‌های میلاد ائمه(ع) به همراه کودکان و نوجوانان؛ برپایی روضه‌های خانگی؛ محفل‌ها و دورهمی خانوادگی و بازگشت به فرهنگ و تمدن اسلامی با بهره‌گیری از کتب نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، شاهنامه‌خوانی، مثنوی‌خوانی، گلستان‌خوانی؛ استفاده از بازی‌های فکری و ایجاد نشاط و انگیزه در خانواده؛ زیارت بقاع متبرکه و حرم مطهر امام رضا(ع)؛ شرکت در پیاده‌روی اربعین با حضور فرزندان؛ شرکت در مراسم تشیع پیکر مطهر شهدا و برقراری موکب‌های خانوادگی کودک به‌همراه پدر و مادر اشاره کرد.»

مشاور امور بانوان وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آیه شریفه «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّيِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّیهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ ....» گفت: «این آیه، نشانگر آن است که انسان تا به مرحله‌اى از تزکیه دست نیابد، موفق به تحصیل دانش و دستیابی به علم به‌ویژه علم نافع نمی‌شود.»

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی(ره) علم نافع را علمی می‌داند که نور معرفت و ایمان به خدا و شناسایی اسماء و صفات الهی را در انسان ایجاد می‌کند، اظهار کرد: «حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «اَلْعُقُولُ أَئِمَّةُ اَلْأَفْكَارِ وَ اَلْأَفْكَارُ أَئِمَّةُ اَلْقُلُوبِ وَ اَلْقُلُوبُ أَئِمَّةُ اَلْحَوَاسِّ وَ اَلْحَوَاسُّ أَئِمَّةُ اَلْأَعْضَاءِ» یعنی عقل‌ها پیشوایان افکار هستند و افکار، پیشوایان عواطف هستند و عواطف، پیشوایان حواس هستند و حواس، پیشوایان اعضا هستند.»

امامی‌رضوی افزود: «منظور این است که خِرد و عقلانیت، ریشه دانش و منش انسان است. به این ترتیب اعضاى انسان بر حواس او تکیه مى‌کنند و حواس او از عواطف او کمک مى‌گیرند و عواطف بر افکار تکیه مى‌کنند و افکار بر عقل‌ها تکیه می‌کنند. لذا هرگونه رفتار و گفتاری از اعضا سر می‌زند، ریشه در احساس، درک و اندیشه انسان دارد.»

مشاور امور بانوان وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: «‌بینش، گرایش و منش انسان جملگی از عقل انسان نشات می‌گیرد.»

وی گفت: «در این میان، یکی از رفتارها و منش‌های انسان، زیست عفیفانه است و از نمودهای بیرونی زیست عفیفانه، نحوه مراوده با دیگران، رعایت حقوق دیگران، شیوه تعامل در قراردادها و روابط اجتماعی است و از مهم‌ترین نمودهای بیرونی زیست عفیفانه، رعایت حجاب و نحوه پوشش است.»

امامی‌رضوی با تاکید بر اینکه البته انسان برای داشتن زیست عفیفانه نیازمند سیر مراحل تزکیه و سلوک است، تصریح کرد: «به تعبیر برخی از بزرگان، امیرالمومنین(ع) مراحل تزکیه را در نهج‌البلاغه تفکر، توجه به کرامت انسانی، مشارطه، مراقبه و محاسبه، دانسته‌اند و رهبر معظم انقلاب هم می‌فرمایند که تزکیه، داروی رهایی انسان از هرگونه فساد است.»

وی اظهار کرد: «زیست عفیفانه همچنین نیازمند یک قطب‌نمای درونی است که انسان بتواند در برابر جاذبه‌های باطل، خویشتن‌داری و خودکنترلی داشته باشد و در واقع زیست عفیفانه، رعایت حد و حدود در موقعیت‌های مختلف و داشتن چهارچوب و مرز مشخص با دیگران است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار