بایدها و نبایدهای انتخاب رشته کنکور 1402

تهران (پانا) - فرایند انتخاب رشته مجازین کنکور سال ۱۴۰۲ از روز گذشته آغاز شده و این مهلت تا روز چهارم شهریورماه ادامه دارد که لازم است داوطلبان در فرایند انتخاب رشته چندین نکته را مورد توجه قرار دهند.

کد مطلب: ۱۳۹۷۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد
بایدها و نبایدهای انتخاب رشته کنکور 1402

کارنامه نهایی داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ حاوی (نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی) روز جمعه ۲۷ مرداد بر روی سایت اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت و دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته در همه گروه‌های آزمایشی نیز روز یکشنبه هفته جاری منتشر شد و در نهایت فرایند انتخاب رشته اینترنتی مجازین کنکور از روز گذشته آغاز شد.

تعداد کل ثبت‌نام کنندگان در کنکور امسال تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر بود که از این تعداد ۶۸۷ هزار و ۴۲۰ نفر معادل ۶۱ درصد زن و تعداد ۴۳۲ هزار و ۱۶ نفر معادل ۳۹ درصد مرد بودند. در مجموع یک میلیون و ۶۰ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته در ۵ گروه آزمایشی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در دوره‌های مختلف روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس‌های بین‌المللی و دانشگاه فرهنگیان شده‌اند.

12 نکته مهم در فرایند انتخاب رشته کنکور

* انتخاب رشته داوطلبان بر اساس نمره کل رتبه و وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف مندرج در کارنامه علمی داوطلبان.

* مطالعه دقیق و کامل دفترچه راهنمای انتخاب رشته با توجه به تغییرات برخی از قوانین و اضافه شدن کل رشته محل های جدید.

* دقت به کلیه شرایط تحصیلی مانند توانایی، علایق، روحیات، مسایل خانوادگی، توان مالی، مسافت تا محل تحصیل و غیره در انتخاب رشته‌ها.

* آینده‌نگری، تجزیه و تحلیل و بررسی بازار و کسب درآمد در رشته‌های انتخابی در صورت علاقه به اشتغال در رابطه به رشته تحصیلی.

* توجه به نحوه پذیرش رشته محل‌ها (گزینش برخی رشته های استانی، ناحیه ای، قطبی، کشوری و یا مخصوص داوطلبان استان خاص است)

* توجه به نحوه پذیرش زن، مرد یا شرایط خاص کد رشته مورد نظر مانند مصاحبه، معاینه و بررسی صلاحیت‌های عمومی. (مثلا شرایط دانشگاه فرهنگیان یا علوم قضایی)

* انتخاب حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل از گروه آزمایشی ثبت نامی

* اولویت‌بندی و تهیه پیش نویس از رشته محل‌های انتحابی پس از مشورت با افراد خانواده، مشاوران مورد اعتماد و...

* داوطلبی که در هر چند گروه آزمایشی و علاقه‌مندی مجاز شده، باید فقط در یک فرم مندرج در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org انتخاب رشته کند.

* افرادی که متقاضی ورود به دانشگاه و پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی هستند، انتخاب رشته خود را به همراه انتخاب رشته با آزمون در همین فرم سازمان سنجش وارد کنند. به‌عبارتی فرایند انتخاب رشته این دو جداگانه نخواهد بود.

* انتخاب رشته دانشگاه آزاد به‌صورت جداگانه در سایت دانشگاه آزاد انجام می‌شود، البته چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی داوطلبان گروه تجربی باید انتخاب رشته خود را از طریق سایت سازمان سنجش و در همین فرم درج کنند.

* با توجه به مدیریت زمان و حساسیت در درج کد رشته‌های انتخابی در سایت سازمان سنجش، ضمن دقت در صحت ورود کدها، بررسی و ثبت نهایی، از دریافت کد رهگیری اطمینان حاصل و آن را تا اعلام نتایج محافظت کنید.

مراحل انتخاب رشته

- مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور

- ورود به حساب کاربری یا کارت پوشه

- دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته

- دریافت کارنامه اولین آزمون سراسری سال ۱۴۰۲

- بررسی مجاز یا غیرمجاز بود در گروه های آزمایشی، تحلیل رتبه و نمره کل

- مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته راهنما و اطلاعیه ها جهت آشنایی با رشته ها و شرایط

- انتخاب حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل های مجاز شده طبق کارنامه، اولویت‌بندی کد رشته‌های انتخابی بر اساس علاقه، توانایی، استعداد، موقعیت جغرافیایی، توان مالی و غیره.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که انتخاب یک رشته در اولویت اول یا آخر هیچ تاثیر در شانس قبولی در آن رشته را ندارد و ترتیب رشته ها نشان دهند میزان علاقه مندی به آنها است. همچنین در صورت تمایل به انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی باید کدهای رشته مورد نظر را از دفترچه مربوط استخراج کرده و در فرم کد رشته های غیر انتفاعی، پیام نور، فرهنگیان درج کنند.

- درج کدهای انتخاب رشته اولویت‌بندی شده در فرم پیش‌نویس انتخاب رشته

- درج و چاپ رشته‌های انتخابی پس از اطمینان از ترتیب کدهای انتخابی در سامانه اصلی انتخاب رشته

موشن گرافیک آشنایی با مراحل انتخاب رشته در آزمون سراسری سال 1402

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری اعلام نتایج اولیه کنکور از اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ در نیمه اول مهر ماه خبر داد و گفت: سال تحصیلی ورودی‌های جدید دانشگاه‌ها از ۱۵ مهر به بعد آغاز خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار