عضو کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با پانا:

بانک‌ها، بخش اندکی از تسهیلات را به بخش مسکن می‌دهند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره دلیل عدم تمکین بانک‌ها به اعطای وام ساخت مسکن که مجلس بر اساس قانون آنها را مکلف به این امر کرده است، عنوان کرد سودآوری بالای سایر حوزه‌ها باعث شده که بانک‌ها تمایلی به اعطای تسهیلات ساخت مسکن نداشته باشند. بانک‌ها وقتی گزارش می‌دهند مشخص می‌شود که حداقل تسهیلات را در زمینه‌های تکلیفی مثل وام ساخت مسکن تخصیص داده‌اند.

کد مطلب: ۱۳۹۷۷۷۷
لینک کوتاه کپی شد
بانک‌ها، بخش اندکی از تسهیلات را به بخش مسکن می‌دهند

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «نظام بانکی ما در مسیر سیاست‌های کلان دولت‌ها حرکت نمی‌کند و ساختار نظام بانکی تحت کنترل حاکمیت نیست.»

وی ادامه داد: «مسئله ای که وجود دارد ضعف در کنترل و نظام‌بخشی به سیستم بانکی کشور است که مجلس با فهم درست این ضعف جدی، قانون بانک مرکزی را تصویب کرد که اخیرا در حال ابلاغ است.»

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: «این قانون که ابلاغ شود کنترل بانک مرکزی بر سیستم پولی و مالی کشور بیشتر می‌شود و در این شرایط می‌توان امیدوار بود که بانک مرکزی بتواند به عنوان عامل اجرای سیاست‌ها در سیستم بانکی عمل کرده و بانک‌ها را موظف کند تا سیاست‌ها را اعمال کنند.»

عنابستانی خاطرنشان کرد: «بخش عمده‌ای از ساختار عریض و طویل سیستم بانکی ما ضرورتی ندارد که وجود داشته باشد. نظام پولی مالی ایجاد می‌شود به این دلیل که سرمایه‌های خرد مردم را جمع کند و سپس آنها را در خدمت توسعه تولید قرار دهد.»

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: «در تمام دنیا هدف تشکیل نظام بانکی این است که منابع مالی تولید را تامین کند. در کشور ما اما نظام بانکی ایجاد می‌شود، سرمایه‌ها را جمع می‌کند و خودش رقیب تولید و بخش خصوصی شده و بنگاه‌دار می‌شود.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: «در واقع بانک‌ها به عامل تامین منابع طرح‌های خود نظام بانکی تبدیل می‌شوند. بسیاری از بانک‌های ما بانک‌ خانوادگی شده‌اند.»

عنابستانی گفت: «بانک‌هایی ایجاد شده‌اند که قبل از آن یک پروژه به وجود آمده و اجرای آن پروژه نیازمند منابع مالی بوده است. دارندگان این پروژه با کسری منابع مالی رو به رو شده‌اند و برای تامین آن بانک تاسیس کرده‌اند.»

وی ادامه داد: «سودآوری بالای سایر حوزه‌ها باعث شده که بانک‌ها تمایلی به اعطای تسهیلات ساخت مسکن نداشته باشند. بانک‌ها وقتی گزارش می‌دهند مشخص می‌شود که حداقل تسهیلات را در زمینه‌های تکلیفی مثل وام ساخت مسکن تخصیص داده‌اند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار