رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور خبر داد:
دهم شهریور؛ آخرین مهلت ثبتنام دانشآموزان اتباع در مدارس
در هشت سال قبل از دولت سیزدهم ۴۹ درصد دانشآموزان مدارس خارج از کشور کاهش داشته و ۳۳ مدرسه هم تعطیل شده است
تهران (پانا) - رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت دانشآموزان اتباع که به صورت قانونی یا غیرقانونی در ایران هستند تا دهم شهریور برای ثبتنام در مدارس فرصت دارند.
مهدی فیاضی در برنامهای تلویزیونی درباره چالشهای نظام آموزشی و اتباع خارجی، اظهار کرد: دانشآموزان اتباعی که غیر قانونی داخل کشور هستند ابتدا باید در سامانه سهما وزارت کشور آمار و اطلاعات خود را ثبت کنند تا از تحصیل برخوردار شوند.
وی تاکید کرد: ما به اقامت این دانشآموزان کاری نداریم؛ دانشآموزان اتباعی که غیرقانونی در کشور هستند تا دهم شهریور بهمنظور ساماندهی فضا و نیروی انسانی وقت ثبتنام در مدارس را دارند. این دانشآموزان ابتدا باید از طریق سامانه سهما وزارت کشور اقدام و سپس ثبتنام خود در مدارس را انجام دهند.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، در عین حال تاکید کرد: مدارس خودگردان اتباع بهویژه آنهایی که تحت پوشش دارالقرآن، کار آموزش و تعلیم و تربیت مدرسهای انجام میدهند نیز حتما باید مجوز بگیرند در غیر این صورت تعطیل میشوند. آمار این مدارس مجهول و شناور است و در صورت نداشتن مجوز ما، مدرک تحصیلی صادر شده از سوی این مدارس را تایید نمیکنیم.
فیاضی در بخش دیگر سخنان خود ادامه داد: اخیرا برنامه راهبردی توسط همه نهادها برای اتباع حاضر در ایران تالیف شد که چند اولویت مهم در حوزه دانشآموزی در آن سند راهبردی وجود دارد.
از ۴۰ ملیت، دانشآموز اتباع در ایران حضور دارد
وی با بیان اینکه اولین اولویت آن سند راهبردی تکریم اتباع است، ادامه داد: از ۴۰ ملیت، دانشآموز اتباع در ایران حضور دارد که اکثریت آنها افغانستانیها، عراقیها و پاکستانیها هستند اما از ملیتهای دیگر هم حاضراند. اولویت دوم این سند نخبهپروری در بین دانشآموزان اتباع است. اگر در بلندمدت به این امر بپردازیم شاید موج مهاجرت در درازمدت کاهش یابد چراکه این افراد باید با میل و اختیار خود به کشورشان بازگردند.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، "قانونمند شدن" اتباع در ایران را اولویت سوم سند یادشده عنوان کرد و افزود: پنج درصد آموزش و پرورش و ۲۲ هزار کلاس ما در اختیار دانشآموزان اتباع است. سالانه ۳۳۵ میلیون دلار معادل حدودا ۱۰ همت (هزار میلیارد تومان) برای دانشآموزان اتباع در مدارس دولتی هزینه میکنیم. در واقع سرانه هر دانشآموز اتباع ۵۲۷ دلار معادل ۱۵ میلیون تومان است. این آمار درحالی است که کشور همسایه ما یعنی ترکیه به اروپا گفته است اگر سالانه دو میلیارد یورو به من ندهید، مرزها را باز میگذارم تا پناهجویان سوریهای به اروپا هجوم آورند و ترکیه به همین منظور سالانه دو میلیارد یورو از اتحادیه اروپا دریافت میکند.
فیاضی با بیان اینکه آموزش و پرورش ما در سال حدود ۱۷ میلیون یورو برای آموزش اتباع، کمکهای بینالمللی دریافت میکند، تصریح کرد: در حالی که آن ۱۰ همت (هزار میلیارد تومان) و ۳۳۵ میلیون دلار همهاش بر دوش خود ما در مدارس دولتی است. این نهادهای بینالمللی مثل کمیساریای پناهندگان، یونیسف و آن آر سی به دلایلی میخواهند به نوعی در این شرایط تحریم، فشار اقتصادی مضاعف بر روی دوش ما باشد.
به گفته وی، بعضا در برخی شهرستانهای تهران و استانهای مجازی که میتوان در آنها میزبان اتباع بود، بالای ۵۰ درصد دانشآموزان یک کلاس را اتباع تشکیل میدهند.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، یادآور شد: از اول انقلاب تا الان نهادهای بینالمللی ۸۸ مدرسه ساختهاند و ۲۳ مدرسه دیگر در حال ساخت است. ما در ایران ۲۲ هزار کلاس در اختیار اتباع داریم و نهادهای بینالمللی از اول انقلاب تا الان بهطور تجمیعی ۸۸ مدرسه با ابعاد متوسط ساختهاند. در سال ۱۴۰۰ و قبل از دولت سیزدهم، ۱۵۰ میلیارد تومان از نهادهای بینالمللی کمک گرفته شده بود اما از نیمه ۱۴۰۱ و تا الان یعنی ۱۴۰۲ ما جمعا توانستیم هزار میلیارد تومان کمک دریافت کنیم که از این هزار میلیارد تومان اعتباری که قول آن را از نهادهای بینالمللی گرفتیم، ۶۰۰ میلیارد تومانش وصول شده است.
فیاضی در پاسخ به چرایی درج نشدن موضوع اتباع و مدارس بینالملل در برنامه هفتم توسعه، توضیح داد: اولین نامهها و جلسات و پیگیریهای ما برای فروردین ۱۴۰۰ است که زمزمه تدوین برنامه هفتم شروع شد. آن زمان ما در صدد بودیم ۱۴ الی ۱۵ موضوع برای مدارس بینالملل و اتباع مشخصا در برنامه هفتم درج کنیم اما همیشه این نظریه وجود داشت که جداسازی نکنید. جداسازی یک ایراد راهبردی و تربیتی است. دستگاهها به حق مخالف جداسازی دانش آموز اتباع از سایر دانش آموزان در مدارس بودند. معتقد بودند همان مسائلی که برای دانش آموزان خود در این برنامه دیدهایم برای دانش آموزان اتباع نیز کفایت میکند. الان نیز برنامه در مجلس است و هنوز دیر نشده و میتوان این موضوع را به آن اضافه کرد.
از ۷۵ مدرسه ایرانی خارج از کشور ۵۸ مدرسه دولتی هستند
وی در بخش دیگر سخنان خود تعداد مدارس بینالملل داخل ایران را ۱۱ مدرسه عنوان کرد و گفت: اکثر این ۱۱ مدرسه بینالملل داخل ایران غیر دولتی هستند. در خارج از کشور جمعا ۷۵ مدرسه داریم که دولتی، غیر دولتی و از راه دور هستند. از بین این ۷۵ مدرسه خارج از کشور، ۵۸ مدرسه دولتی هستند. این مدارس خارج از کشور در ۳۵ کشور دایر هستند.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش معتقد است: در هشت سال قبل از دولت سیزدهم ۴۹ درصد دانشآموزان مدارس خارج از کشور کاهش داشته است. دانشآموزان این مدارس فرزندان کارگزاران مامور ایرانی، فرزندان شبکه جهانی ایرانیان مقیم خارج از کشور و فرزندان ایراندوستان غیر ایرانی هستند که در این مدارس درس میخوانند. طی هشت سال قبل از ما، ۴۹ درصد تعداد دانش آموزان کاهش و ۳۳ مدرسه هم تعطیل شده است اما در یک سال و نیم اخیر که یک سال تحصیلی را پشت سر گذاشتیم، با تلاش معلمین و مدیران خارج از کشور، تعداد دانشآموزان این مدارس ۱۵ درصد بیشتر شده است.
فیاضی در بخش دیگر این برنامه درباره مطالبات معلمین مدارس خارج از کشور، تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش دنبال منافع کادر خود است. کادر آموزش و پرورش برای طلب معلمین خارج از کشور در سنوات قبل واقعا دوندگی میکند اما اعداد نجومی است. از سال ۸۵ تا ۹۷ مطالبات این معلمان ۲ همت است. در واقع اعداد مطالبات کم بوده اما وقتی نرخ ارز بالا رفت، عدد قابل توجه شده است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در خارج از کشور یک مقتدر مظلوم است، افزود: دانش آموزان خارج از کشور نیز از ما مطالبهای دارند. این دانشآموزان دو چیز را از مدرسه ما مطالبه دارند: اول هویت اسلامی و ایرانی است و الا اصلا پایشان را زیر پرچم جمهوری اسلامی نمیگذاشتند و در آن ساختمان مدرسه ایرانی نمیرفتند. دوم مدرسه بینالملل است؛ این دانشآموزان، مدرسه بینالملل و حداقل دو زبانه میخواهند. یعنی برنامه درسی مدرسه با حفظ هویت اسلامی و ایرانی باید بین المللی باشد. در این خصوص این سالها غفلت شد.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در حال حاضر مدارس خارج از کشور ما تک زبانه هستند. با بدسلیقهگی به این امر توجه نکردند که این مدارس میتوانند دو زبانه باشند. برنامه درسی بین الملل مدارس خارج از کشور در دولت سیزدهم به عنوان یک برنامه تحولی و بنیادین در دستور کار قرار گرفت و بهزودی خبر خوشی را در این زمینه خواهیم داد.
فیاضی در پایان سخنان خود اظهار کرد: رسالت مدارس بینالمللی و خارج از کشور تقویت شبکه جهانی ایرانیان و نه مهاجر فرستی است. با آفتی مواجهایم و آن هم این است که برخی مافیاهای مهاجرت به خاطر منافع مالی سن مهاجرت و موج و اغواگری مهاجرت را از سن دانشجویی به سن دانشآموزی کشاندهاند که خیلی موضوع خطرناکی است.
ارسال دیدگاه