معاون وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد:
جزئیات برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدرسه
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ضمن تشریح محورهای برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدرسه، از ارزیابی مدارس براساس شاخصهای تعیینشده در این برنامه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش پرورش؛ اصغر باقرزاده در حاشیه سیوهفتمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که با شعار «معلم تمدنساز، مدرسه اثربخش، ایران قوی» در حال برگزاری است در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت حادثه تروریستی شاهچراغ، به برنامه فراگیر پرورشی فرهنگی مدارس کشور اشاره کرد و گفت: به دنبال بررسی اشکالات برنامههای پرورشی سراسر کشور در سال جاری، مهمترین مشکل در این حوزه، حجم بالای برنامهها و نبود انسجام و هماهنگی بین بخشهای مختلف ارزیابی شد.
وی اظهار کرد: بر همین اساس نیز برنامه فراگیر پرورشی فرهنگی مدرسه بر اساس ۵ هدف پایه شامل ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی تدوین شد که ذیل هر یک از اهداف نیز محورها و برنامههای مختلفی تعریف و برای انسجام بیشتر و تسهیل کارهای پرورشی متناسب با امکانات مدارس مد نظر قرار گرفته است.
باقرزاده، مهمترین برنامه محوری در ذیل هدف پایهای ایمان را «اقامه نماز در مدارس» ذکر کرد و افزود: مدیران مدارس موظف هستند پیرامون این موضوع، رویکردها و راهکارهای اجرایی را در مدرسه خود عملیاتی کنند.
وی با بیان این که در حوزه امید نیز محوریت با برگزاری اردوهای دانشآموزی منظور شده است، اعلام کرد: امسال هر مدرسه باید دانشآموزان خود را به مدت ۲ روز در قالب اردوهای تربیتی مشارکت دهد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: به منظور تحقق هدف پایهای هویت، جنبه هویت اجتماعی با نقشآفرینی دانشآموزان در تشکلهای مدرسه مورد توجه است که بر همین اساس نیز مدیر مدرسه باید تلاش کند تا هر دانشآموز در یکی از تشکلهای مدرسه نقشآفرینی کند.
وی برگزاری برنامههای علمی، پژوهشی و فرهنگی را رویکرد مورد نظر در جهت تحقق هدف پایهای نشاط ذکر کرد و افزود: در هدف پایهای خردورزی نیز جمعآوری سوالات و شبهات دانشآموزان و ایجاد فرصتی برای پرسش و پاسخ در مورد آنها تعریف شده است.
باقرزاده با بیان این که شاخص ارزیابی مدارس براساس همین ۵ محور خواهد بود، تاکید کرد: در سال تحصیلی جدید بر اساس همین محورها، شاهد ارزیابی مدارس در سراسر کشور خواهیم بود.
باقرزاده در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کسری مربیان پرورشی مدارس کشور گفت: طبق قانون احیای معاونت پرورشی باید به ازای هر مدرسه حتی با ۱۰ دانشآموز، یک مربی وجود داشته باشد که با افزایش تعداد دانشآموزان به ۱۲۰ نفر، مدرسه علاوه بر مربی پرورشی باید معاون پرورشی نیز داشته باشد.
وی با اشاره به فعالیت حدود ۱۱۸ هزار مدرسه در کشور گفت: در حال حاضر ۴۷ هزار مربی و معاون پرورشی در مدارس کشور فعالیت دارند که در صورت توزیع مربی یا معاون پرورش در هر مدرسه، باز هم ۵۰ درصد مدارس مربی یا معاون پرورشی نخواهند داشت و متاسفانه توزیع این وضعیت در تمام کشور یکسان است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: امسال مجوز ابتدایی جهت بهکارگیری ۱۱ هزار مربی پرورشی جدید در مدارس اخذ شده ولی این در حالی است که ۷ هزار نفر از ۴۷ هزار نفر مربی موجود نیز بازنشسته خواهند شد.
باقرزاده در مورد وضعیت مشاوران مدارس گفت: بر اساس مصوبه دولت باید به ازای هر دانشآموز، یک ساعت در هفته مشاوره وجود داشته باشد که لازمه این امر وجود ۴۰ هزار مشاور در مدارس کشور است ولی در حال حاضر ۱۳ هزار مشاور داریم که این کمبود به مرور زمان شکل گرفته و به این میزان افزایش یافته است.
ارسال دیدگاه