مسئول باشگاه المپیاد فرزانگان:

المپیادهای دانش‌آموزی می‌تواند ساختار شخصیت علمی دانش‌آموز را شکل دهد

تهران(پانا)- مسئول باشگاه المپیاد فرزانگان معتقد است ویژگی بسیار مهم و مثبت المپیادهای دانش‌آموزی حتی از سهمیه مدال‌ها نیز بیشتر است و می‌تواند ساختار شخصیت علمی دانش‌آموز را شکل دهد.

کد مطلب: ۱۳۹۳۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
المپیادهای دانش‌آموزی می‌تواند ساختار شخصیت علمی دانش‌آموز را شکل دهد

شاهین طلوعی، مسئول باشگاه المپیاد فرزانگان در گفت‌و‌گو با پانا ضمن تاکید بر اهمیت مطالعه تخصصی دروس، در رابطه با روند المپیاد‌های دانش‌آموزی گفت: «المپیاد‌های دانش‌آموزی، معتبرترین رقابت علمی دانش‌آموزی است که در سطح ایران در حال برگزاری است و پس از کنکور، پرمخاطب‌ترین رقابتی است که هرساله بیش از صد‌هزار نفر در ۱۴ رشته به رقابت می‌پردازند و پس از ثبت‌نام در مرحله اول که در بهمن‌ماه برگزار می‌شود حدود 10 درصد از آن‌ها پذیرفته می‌شوند. بنابراین در هر رشته ۸۰۰ نفر تا ۱۲۰۰ نفر اجازه شرکت در مرحله‌دوم رقابت‌ها که در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود را دارند. رویکرد آزمون مرحله اول بیشتر تستی و مرحله دوم بیشتر تشریحی است که وابسته به رشته‌های متفاوت، متمایز است.»

وی در ادامه بیان کرد: «هرساله 600 مدال المپیاد بین دانش‌آموزان برگزیده توزیع می‌شود. اگر دانش آموزی در رشته‌های ریاضی، کامپیوتر، فیزیک، شیمی، نجوم و اخترفیزیک، زیست و ادبی موفق به کسب مدال شود، در رشته‌های مرتبط از کنکور معاف خواهد‌ شد و اگر موفق به کسب مدال نقره و برنز شوند، ۲۰ درصد به تراز ورودی آنها به دانشگاه افزوده می‌شود.»

وی افزود: «البته رشته‌های جدید‌تر مانند علوم و فناوری نانو، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، علوم زمین، سواد رسانه‌ای، اقتصاد و مدیریت، جغرافیا، تفکر و کارآفرینی در حال حاضر شامل سهمیه نمی‌شوند. تعداد مدال‌های طلا که در هر رشته توزیع می‌شود، دو برابر سهمیه تیم ملی شرکت کننده ایران در مسابقات جهانی است که از بین افرادی که مدال طلا کسب کردند، برای تیم‌ملی گزینش می‌شوند.»

طلوعی ضمن اشاره به رزومه علمی بسیار قوی المپیاد‌های دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان عنوان کرد: «ویژگی بسیار مهم و مثبتی که این رویداد دارد حتی از سهمیه مدال‌ها بیشتر است و ساختار شخصیت علمی دانش‌آموز را می‌تواند شکل دهد. وقتی دانش‌آموزان وارد مسیر المپیاد می‌شوند، فضای جدیدی را تجربه می‌کنند و با اساتیدی کلاس دارند که غالبا خودشان المپیادی‌های موفقی بودند و در کلاس‌هایشان چند نفر با یک هدف مشترک پیشرفت علمی در کنار یکدیگر جمع می‌شوند. هنگامی که دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم در این زمینه به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و زودتر پا به عرصه جدی علمی می‌گذارند، اعتماد به نفس، تمرکز و ساعت مطالعه آن‌ها افزایش می‌یابد و به رشد شخصیتی آنها کمک می‌کند.»

مسئول باشگاه المپیاد فرزانگان ضمن یادآوری علاقه‌مندی دانش‌آموزان به مبحث انتخابی گفت: «به دلیل فضای رقابتی المپیاد و علاقه دانش‌آموزان، میزان مطالعه آن‌ها افزایش یافته که همین موضوع می‌تواند یکی از عوامل زمینه‌ساز رشد شخصیتی آن‌ها باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار