علی فروتن در گفت‌وکو با پانا‌:

‌باید برای حوزه کودک‌و‌نوجوان بدون چشم‌داشت و توقع سرمایه‌گذاری کرد

هنر را نمی‌توان در یک مسیر مشخص تصور کرد/ فعالان حوزه نمایش کودک، تربیت‌دهندگان مخاطبان سال‌های آتی تئاتر و نمایش هستند

تهران (پانا)- علی فروتن کارگردان و بازیگر نام‌آشنای تئاتر و تلویزیون ایران معتقد است که ‌حمایت ویژه مسئولان از حوزه نمایش کودک و نوجوان می‌تواند سبب تولید آثار باکیفیت برای این قشر شود و همین امر موجب تربیت مخاطبان سال‌های آتی تئاتر و نمایش می‌شود، پس باید زیرساخت‌های لازم را جهت تربیت درست مخاطبان فراهم کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۳۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد
‌باید برای حوزه کودک‌و‌نوجوان بدون چشم‌داشت و توقع سرمایه‌گذاری کرد

علی فروتن در پاسخ به این سؤال که ‌سیاست‌گذاری ما در تولید موسیقی‌، تئاتر و نمایش حوزه کودک و نوجوان باید به چه صورت باشد به پانا گفت: «یکی از مشکلات مهم که از دلایل عدم پیشرفت نمایش حوزه کودک و نوجوان است؛ بحث بالا بودن هزینه‌ها و قیمت‌های تولید و اجرای نمایش‌ها است و همچنین کسانی که کار کودک انجام می‌دهند ازنظر مالی توان کمتری نسبت به فعالان حوزه بزرگسال دارند و یکی از اساسی‌ترین مشکل‌ها هم این است که اسپانسرهای بزرگ به حوزه کودک ورود نمی‌کنند و در این حوزه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.»

این هنرمند‌ افزود: «بنابراین گروه‌هایی که در این حوزه برای مطرح‌شدن تلاش می‌کنند، ناچار به همکاری با آهنگ‌سازان غیرحرفه‌ای و کم‌تجربه می‌شوند و متأسفانه ثمره آن کارها، می‌شود آثاری که از سال‌های گذشته شاهد آن هستیم، آثاری که مورد پسند مخاطب نیست.»

فروتن در ادامه بیان کرد: «کودکان در زندگی ما بسیار مهم هستند و زمانی که می‌خواهیم ارزش‌گذاری کنیم، می‌بینیم که تمام تلاش‌مان برای موفقیت و حال خوب کودکان‌مان است، اما در زمینه‌های فرهنگی متأسفانه خیلی ضعیف عمل می‌کنیم، و لازم است بدانیم که کودکان در عین ساده بودن، ساختار خیلی پیچیده‌ای دارند.»

علی فروتن مطرح کرد: «افرادی که کار کودک انجام می‌دهند و بازیگرانی که فعال این حوزه هستند و نمایش‌هایی که برای کودکِ امروز اجرا می‌شود، نقش مهمی در تربیت آن کودک در جایگاه یک مخاطب دارد، بنابراین ما فعالیان حوزه کودک و نوجوان، تربیت‌دهندگان مخاطبان سال‌های آتی تئاتر و نمایش هستیم.»

وی افزود: «در قالب یک پیشنهاد می‌گویم، ‌مجموعه تصمیم‌گیرنده دولتی باید نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند و برای حوزه کودک و نوجوان بدون چشم‌داشت و توقع سرمایه‌گذاری کنند، چراکه نرخ اجاره سالن‌های نمایش بسیار بالاست و اجرای نمایش خوب در این حوزه، نیازمند حمایت و همکاری ویژه نهادهای فرهنگی هنری ازجمله؛ وزارت و ادارت کل ارشاد و فرهنگ‌اسلامی، شهرداری‌ها، کانون پرورشی فکری و... است.»

این بازیگر مطرح، درباره اینکه چرا هر‌سال قبل از شروع جشنواره به تولید آثار حوزه کودک فکر می‌کنیم و در طول سال این اتفاق نمی‌افتد بیان کرد: «این مسئله مستثنی نیست و در حوزه تئاتر بزرگسال هم وجود دارد اما بسیار کمتر از حوزه نمایش کودک است، و یکی از دلایل این مسئله می‌تواند صبوری گروه‌ها برای دریافت کمک‌هزینه‌هایی باشد که از سوی جشنواره جهت اجرای نمایش، پس از پیگیری‌های فراوان به آن‌ها داده می‌شود، چراکه اکثر گروه‌های فعال در حوزه کودک خودشان توان برآورد هزینه‌ها را ندارند.»

فروتن در پاسخ به این سؤال که‌ برای رشد کردن و نتیجه گرفتن، سیاست‌گذاری باید به چه سمت و سویی برود بیان کرد: «با تأکید فراوان از مسئولان و متولیان امر فرهنگ و هنر خواهش می‌کنم درک کنند که هنر را نمی‌توان در یک مسیر مشخص تصور کرد، این یعنی هنر سفارشی، همچنین ما زمانی می‌توانیم از مخاطبان ‌یا جامعه توقع داشته باشیم که از اثرهایی که تولید می‌شود استقبال کنند که به آن‌ها در دیدن، شنیدن، گفتن و... آزادی داده باشیم و این آزادی به معنی بی‌بندوباری نیست، همچنین مسئولان نباید هنر را محدود کنند، موضوعی که آن‌ها می‌گویند یک سفارش است که آن‌ها می‌خواهند و نامش را دیگر هنر نمی‌توان گذاشت و مردم آن را دوست نخواهند داشت.»

وی در پایان با اشاره به اینکه دیگر فرصت خطا و اشتباه کردن باقی نیست، از مسئولان خواهش کرد که تفکر، ذائقه و سلایق شخصی و سیاسی خود را در هنر برای ۸۵ میلیون نفر اعمال نکنند و آن چیزی را که مردم می‌پسندد را حمایت کنند.‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار