پانا گزارش می‌دهد؛

روح تازه در انتظار بیمارستان‌های فرسوده تبریز

تبریز (پانا) -عدم توجه به ایمن سازی و مقاوم سازی، عامل اصلی فرسودگی بیمارستان ها است که به نوعی سلامت مردم را تهدید میکند چرا که نوسازی و بهسازی بیمارستان هایی که عمر فرسودگی انها زیادبوده از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که خطر ریزش آنها در زمان وقوع زلزله که جزء بافت های فرسوده محسوب می‌شوند دو چندان می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۹۳۳۵۱
لینک کوتاه کپی شد
روح تازه در انتظار بیمارستان‌های فرسوده تبریز

فرسودگی بیمارستان ها و خطرات تهدید کننده آنها امروزه از جمله دغدغه هایی است که حوزه بهداشت و درمان را درگیر خود کرده و به نوعی برای این حوزه حل این معضل از چالش اساسی به شمار میرود که در این راستا تامین اعتبار برای ایمن سازی این نوع بیمارستان ها یا احداث پروژه های جایگزین برای بیمارستان ها فرسوده از جمله طرح های مهم و اصلی حوزه بهداشت و درمان است.

امرروزه ساختمان بیمارستان‌های مدرن به گونه‌ای طراحی می شوند که زحمت پرسنل پزشکی و احتمال آلودگی را به حداقل رسانده و در عین حال کارایی کل سیستم را به حداکثر می‌رسانند. در بیمارستان‌های مدرن تلاش می‌شود زمان سفر برای پرسنل در داخل بیمارستان و جابجایی بیماران بین واحدها تسهیل و به حداقل رسانده شود.

برخی از بیمارستان‌های جدید اکنون سعی دارند طرحی را ایجاد کنند که نیازهای روانی بیمار را نیز در نظر بگیرد، مانند تأمین هوای تازه، نمای بهتر و الگوهای رنگ دلپذیرتر. این ایده‌ها به اواخر قرن هجدهم برمی گردد، زمانی که مفهوم تأمین هوای تازه و دسترسی به «قدرت‌های شفابخش طبیعت» برای اولین بار توسط معماران بیمارستان در بهبود ساختمان‌های خود استفاده شد.

از طرفی نیز پژوهش‌های انجمن پزشکی انگلیس نشان می‌دهد که طراحی خوب بیمارستان می‌تواند زمان بهبودی بیمار را کاهش دهد.

عمر فرسودگی بیمارستان ها خطری تهدید کننده برای سلامت مردم است

ابراهیم هوشیار در جمع اصحاب رسانه آذربایجان شرقی در محل پروژه ساخت مرکز تحقیقاتی ربع رشیدی گفت: بلوک B و C این پروژه در حال اجرا است که سعی بر این داریم آجر کاری دو بلوک را تا آخر سال جاری به پایان برسانیم و در انتهای سال ۱۴۰۳ فاز یک پروژه را کامل به انتها برسانیم.

مدیر منابع فیزیکی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: فاز یک شامل یک بلوک است و دو بلوک دیگر شامل نانو دارو، نانو پزشکی و طب زیرساختی هستند و لذا در این راستا مبلغی که در سفر اول رئیس جمهور به این پروژه ۲۰۰ میلیارد اختصاص یافته که ۱۰۰ میلیارد از آن برعهده ما بود اما تاکنون ۲۹ میلیارد تومان تعهد از سفر اول به پروژه اختصاص یافته است.

600 میلیارد تومان هزینه برای ساخت و احداث مرکز تحقیقاتی ربع رشیدی تبریز در نظر گرفته شده است

وی اظهار کرد: برآوردی که برای اتمام کل پروژه در نظر داریم ۶۰۰ میلیارد تومان است که در وقت تعیین شده ۳۶ ماه به پایان برسد. کل پروژه شامل ۱۸ طبقه است که قبل از سال ۱۴۰۰، شش طبقه از پروژه کلا تمام شده بود که بعد از سال ۱۴۰۰ تا الان ۱۲ طبقه دیگر نیز رو به اتمام است؛ از لحاظ فیزیکی کل پروژه ۳۰ درصد پیشرفت کرده که اگر بتوانیم اهدافی را که در راستای ساخت این پروژه داریم به سرانجام برسانیم تاثیر بسیار مهم و اساسی در حوزه دانش بنیان خواهد داشت.

بیمارستان 1000 تخته خوابی تبریز، نویدی برای آینده ای بهتر

هوشیار همچنین در محل پروژه ساخت بیمارستان 1000 تخته خوابی تبریز گفت: پروژه احداث بیمارستان هزار تخت خوابی که با هدف جایگزینی با بیمارستان های شهدا و مدنی تبریز که جزء بیمارستان های ناامن میباشند با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی در زمینی با متراژ ۱۴۲ هزار متر مربع، توسط قرارگاه خاتم الانبیا با پیشرفت ۴۲ درصدی در حال احداث میباشد.

وی ادامه داد: حجم پروژه در فاز اول به صورت تمام اسکلت میباشد و نزدیک یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد اول میباشد که با احتساب تعدیل ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای احداث فاز اول اختصاص یافته است.

با توجه به عمر فرسودگی های بیمارستان های تبریز خطر ریزش آنها بیشتر شده است

وی افزود: این پروژه در ۵ بلوک طراحی شده که شامل بلوک های A تا D می‌باشد که در این خصوص این بیمارستان دارای آخرین ورژن درمان بیماری ها با طراحی ها و مهندسی های روز میباشد. با توجه به عمر فرسودگی های بیمارستان های تبریز خطر ریزش آنها متاسفانه بیشتر شده که در این خصوص اگر بتوانیم ۴ پروژه دیگر همانند این پروژه طراحی و جایگزین بیمارستان های فرسوده کنیم می‌توانیم از خطر ریزش بیمارستان های فرسوده جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: مصوبات سفر اول رئیس جمهور ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه برآورد شده بود که ۱۵۰ میلیارد تومان از دهک مولد سازی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی بوده، ۱۵۰ میلیارد دیگر نیز از طرف دولت و ۱۰۰ میلیارد نیز قرار بود از طرف منابع داخلی پروژه ترخیص یابد که در این راستا سازمان برنامه و بودجه ۱۱۱ میلیارد تومان و وزارت بهداشت ۴۳ میلیارد تومان برای احداث این پروژه کمک کرده است.

وی در ادامه با اشاره به زمان پایان و بهره برداری این پروژه گفت: کلنگ زنی این پروژه این پروژه در سال ۹۶ انجام گرفته که اگر فاز یک طبق همین روال پیش برود طبق برآورد هایی که شده تا سال ۱۴۰۴ بلوک های A و B این پروژه کاملا تکمیل خواهند شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با برنامه های که طراحی شده بتوانیم از خطر های احتمالی جلوگیری کرده و خدمات بهتری را در حوزه بهداشت و درمان به مردم ارائه دهیم و شاهد اتفاق های عالی در این حوزه باشیم.

رویکرد عدالت سلامت در حوزه درمان از اولویت های اصلی است

​​​

بهمن نقی پور در نشست خبری خود اظهار داشت: افزایش رویکرد عدالت سلامت در حوزه درمان از اولویت های اصلی ما است که در این راستا خوشبختانه برای اولین بار به بیمارستان شهرستان هایی که درجه اعتبارشان کمتر از دیگر شهرستان ها بود امسال توانسته اند در درجه اعتبار بخشی رتبه اول را کسب کنند و جزء دسته های اول باشند.

وی ادامه داد: دستگاه سی تی اسکنی که بیمارستان شهرستان هریس نیازمند آن بود خوشبختانه خریداری شده و به شهرستان هریس انتقال داده شده تا با انجام زیر ساخت های لازم در ماه های آینده افتتاح شود و لذا دستگاه رادیولوژی دیجیتالی بیمارستان شهدای تبریز نیز خوشبختانه راه‌اندازی شده و سه دستگاه سی آرم نیز برای بیمارستان شهدای تبریز و باقرالعلوم شهرستان اهر در حال راه‌اندازی است.

۹ واحد دندان پزشکی غیرمجاز پلمپ شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار کرد: در راستای رسیدگی به تخلفات در حوزه سلامت و درمان ۹ واحد دندان پزشکی غیرمجاز پلمپ شده و ۷ واحد طبق ماده ۱۱ به اداره تعزیرات انتقال داده شده اند و لذا نظارت جامع بیمارستانی در ۵ حوزه شروع شده که تا پایان سال جاری قطعا تاثیرات بهبود بخش این اقدام در راستای حوزه سلامت و درمان نسبت به سال های گذشته افزایش بیشتری خواهد یافت.

وی اذعان کرد: رویکرد های آموزشی و فرهنگی از جمله برنامه هایی است که در دانشگاه برای دانشجویان برگزار می‌شود که در این خصوص توجه به زیر سازی های لازم برای ایجاد شرایط فرهنگی دانشجویان از اولویت های اصلی است.

نقی پور تصریح کرد: اعزام بیش از ۸۰ نفر از دانشجویان به طرح حکیمان که در مشهد مقدس در حال برگزاری بوده از جمله کار های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز است و لذا بیش از ۱۷۰ نفر از دانشجویان فعال فرهنگی نیز به طرح مثبت آرمان که در مشهد مقدس در حال برگزاری است اعزام شده اند.

یکی از دغدغه های جامعه کمبود همراهی بیمه ها در خدمات دندان پزشکی است

برگزاری ستاد اردوی جهادی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

وی افزود: برگزاری اقدامات جهادی یکی از وظایفی بود که علاوه بر حوزه های معمولی بر عهده داشتیم که در این خصوص بعد از عید بیش از ۱۴ مورد اردوی جهادی در مناطق محروم استان توسط ستاد اردوی جهادی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شده که با توجه بر اینکه یکی از دغدغه های جامعه کمبود همراهی بیمه ها در خدمات دندان پزشکی است نوع خدمات رسانی ها در این اردو های جهادی بیشتر بر خدمات دندان پزشکی اختصاص یافته است که در این راستا اقداماتی که در سال های قبل در حوزه دندان پزشکی در این اردو های جهادی انجام می‌گرفت بیشتر کشیدن دندان بوده اما از سال ۱۴۰۱ به بعد علاوه بر کشیدن دندان، اعصاب کشی و ترمیم دندان نیز در این اردو های جهادی انجام می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشتی اقدامات متعددی در راستای جوانی جمعیت انجام گرفته و لذا در این خصوص پیری جمعیت یکی از دغدغه های اساسی جامعه است که یک بحث علمی و یک چالش اساسی برای آینده جامعه است که در این خصوص مسائل فرهنگی نقش پر رنگ تری در این موضوع دارند.

وی در پایان گفت: امید است با انجام اقدامات تاثیر گذار در حوزه بهداشت و درمان در آینده نه چندان دور شاهد بهترین رویداد ها در این حوزه و در سطح جامعه باشیم.

امروزه ساخت و احداث پروژه هایی از قبیل مرکز تحقیقاتی ربع رشیدی و بیمارستان 1000 تخته خوابی، می تواند نوید بخش آینده ای خوب برای ایران عزیزمان باشد و با طراحی طرح های جایگزین برای بیمارستان ها فرسوده و مقام سازی و ایمن سازی آنها می‌توان از خطر های تهدید کننده این فرسودگی ها جلوگیری کرد و جان تازه ای به حوزه بهداشت و درمان همچنین هدیه ارزشمند به مردم ارائه کرد.

دانش آموز خبرنگار : کوثر حسنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار