مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛
برای ارتقای سواد سلامت قبل از هر چیزی باید دانشآموزان آگاه شوند
تهران(پانا) - مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش معتقد است در راستای ارتقای سواد سلامت فقط فراهمکردن تجهیزات بهداشتی و سلامت کافی نیست و در وهله اول دانشآموزان باید آگاهی لازم را کسب کنند.
اعظم گودرزی در گفتوگو با پانا با اشاره به این موضوع که همواره باید در حوزه ارتقای سواد سلامت دانشآموزان کار کرد، گفت: «ارتقای سواد سلامت یعنی قادرسازی دانشآموز برای مراقب از سلامت خود. آموزش سواد سلامت سالیان سال است که در وزارت آموزش و پرورش و دیگر ارگانها انجام شده است، اما موضوع اصلی برای دستگاه تعلیم و تربیت ارتقای سواد سلامت جامعه مخاطبان خود یعنی دانشآموزان است، دانشآموزانی که به صورت روزانه با عوامل مختلف روبهرو میشوند و امکان دارد سلامتشان به خطر بیافتد.»
وی افزود: «دانشآموزان به جز سه ماهه دوم سال، بیشترین زمان از باقی روزهای خود را در مدرسه میگذرانند، در نتیجه بیشترین سر و کار را با آموزش و پرورش دارند. به همین دلیل مجموعه دستگاه تعلیم و تربیت وظیفه دارد در راستای محافظت و مراقبت از سلامت دانشآموزان تجهیزاتی را در اختیار آنها قرار دهد تا استفاده لازم را ببرند.»
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از تجهیزات بهداشتی و سلامت که در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد نیاز به سواد کافی دارد، گفت: «برای مثال در بحث شستوشوی دست، امکانات اولیه برای این کار در مدرسه وجود دارد و فراهم ساختن آنها در راستای ارتقای سواد سلامت است، اما وقتی دانشآموز آگاهی لازم را نسبت به شستوشوی دست ندارند و نمیداند امکان دارد که چه بیماریهای از این راه منتقل شود، یعنی فقدان سواد سلامت وجود دارد. به همین دلیل در وهله اول هدفمان آگاه کردن دانشآموزان است.»
گودرزی در پاسخ به این سوال که چه برنامههایی در راستای ارتقای سواد سلامت دانشآموزان به مرحله اجرا رسیده است یا در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: «آموزشهای مدرسهای از جمله برنامههای آموزشی روتین است که همواره وجود دارد. راهاندازی پویشهای مختلف نیز از جمله دیگر برنامههای در دست اقدام است که دانشآموزان با شرکت در آنها میتوانند سواد سلامت خود را بهبود ببخشند و مهارتهای بازم را کسب کنند.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «مرحله دیگر ارتقای سواد سلامت به دانشآموزان، استفاده از دانشآموزان آگاه و با مهارت است، در واقع یعنی این دانشآموزان بهعنوان سفیران سلامت اقدام به آگاهسازی دوستان خود خواهند کرد و باقی دانشآموزان را نسبت به خطرات ناشی از فقدان سواد سلامت، متوجه خواهند کرد.»
ارسال دیدگاه