مدیر رادیو قرآن
رادیو قرآن بالاترین رنج مخاطب را داراست
تهران (پانا) - مدیر رادیو قرآن میگوید اولین گام ما بیرون آوردن رادیو تلاوت از حالت تولیدی به زنده و مستقل کردن آن، مناسبتی کردن بسته های تلاوتی به اقتضای زمان بوده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا،منصور قصری زاده مدیر رادیو قرآن که به مناسبت سالروز تاسیس این شبکه رادیویی در جمع اصحاب رسانه سخن می گفت، در خصوص راه اندازی رادیو تلاوت گفت:مقام معظم رهبری(مدظله العالی) حضرت آیت الله خامنه ای در سال ۶۲ زمانی که رئیس جمهور بودند، پیشنهاد دهنده همچین رادیویی(رادیو تلاوت) بودند که صدای قرآن شنیده شود. به مرور زمان برنامه سازی و مسائل آموزشی در این زمینه گسترش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه هدف اصلی و معارفی رادیو قرآن، شنیده شدن صدای قرآن بوده تاکید کرد:وقتی تصمیم گرفته شد که رادیو قرآن فقط به قرائت خلاصه نشود، سهم قرائت قرآن کاهش پیدا کرد.
مدیر رادیو قرآن با اشاره به رادیو تلاوت تصریح کرد: بسته های تولیدی در رادیو و کانال تلاوت شنیده می شود. این شبکه رادیویی چون به طور مستقیم با شنونده در ارتباط نیست، دارای نقاط قوت و ضعف است، ۶بسته، ۴ساعته از این رادیو پخش می شود.
قصری زاده خاطر نشان کرد: اولین گام ما در این راستا و بیرون آوردن رادیو تلاوت از حالت تولیدی به زنده و مستقل کردن آن، مناسبتی کردن بسته های تلاوتی به اقتضای زمان بوده است.به طور مثال در حال حاضر که بحث حجاب و عفاف مطرح است، آیاتی با این موضوع پخش می شود.
پس از این توضیحات مدیر رادیو قرآن به معرفی مدیران زیر مجموعه خود پرداخت و از آن ها خواست که در خصوص فعالیتی که انجام می دهند، صحبت کنند.
تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن
کیوان نژاد سیفی، مدیر گروه تلاوت و قائم مقام شبکه ، مهمترین فعالیت های این گروه را تهیه جدول پخش تلاوت های رادیو قرآن، تلاوت و ترتیل دانست و گفت: راه اندازی رادیو تلاوت، به خاطر تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن بوده است که از طریق شنیدن ترتیل آیات قرآن بتوانند تثبیت و حفظ داشته باشند.
وی ادامه داد: هر روز یک جز در رادیو ترتیل پخش می شود و شنونده ها می توانند با ترتیل های ۲۱قاری مختلف قرآنی از کشور ایران و جهان اسلام آشنا شوند.
مدیر گروه تلاوت با بیان اینکه نگاه تخصصی در رادیو تلاوت حاکم بوده ، تصریح کرد: رادیو قرآن صرفا برای مخاطبان عموم جامعه بوده است و بیشترین تلاوت های جهان اسلام تقدیم می شود. در حال حاضر در بسته های صوتی که از ساعت ۶تا۱۰صبح شنیده می شود، نگاه جدیدی حاکم است تا جایی که اعلام می شود تلاوت مدنظر در چه کشوری بوده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تلاوت ها تغییر کرده و مثل سابق نیست که فقط کشور مصر پیش رو باشد، ادامه داد: در حال حاضر ، سلیقه مخاطبان مورد توجه قرار می گیرد.
پوشش محافل و مسابقات قرآنی
مسعود رضا خالقی مدیر گروه جامعه، محافل و مسابقات گفت:این گروه همانطور که از اسمش پیداست، تهیه و تولید برنامههایی که اجتماعی است، را بر عهده دارد . پوشش محافل و مسابقات قرآنی در سراسر کشور از مهمترین این اهداف است.
اتاق فکری فعال
احمد فراهانی، مدیر گروه آموزشی علوم قرآنی گفت: در گروه آموزش مباحث سطح روخوانی قرآن ، صوت و لحن در قالب و اشعار مختلف پرداخته میشود.
وی ادامه داد :علوم قرآنی مباحث اندیشه است به طور مثال در دهه محرم دو برنامه زنده «عرشیان» و «طعم آفتاب»از آنتن رادیو قرآن شنیده میشود .ما اتاق فکر و طراحی فعالی در پس پرده تهیه و تولید این برنامهها و نشستهایی با کارشناسان رسانه داریم.
وی ادامه داد:از همه کارشناسان حاذق و توانمند علوم قرآنی در برنامههای مختلف رادیو قرآن استفاده میشود .به طور مثال در برنامه «ترجمان وحی»، دکتر فیاض بخش از کارشناسان این برنامه هستند که زمان استاد مطهری را درک کردهاند. همچنین برنامه «در محضر قرآن» از انتهای قرآن است و در سایر مباحث برنامه ای این رنج کارشناسی رعایت شده است.
رادیو نماهایی فعال
رضا درویش مدیر فضای مجازی گفت:مسئولیت و ماموریت برنامهها در شبکههای مجازی ،اکانت شبکه در پیام رسان از مهمترین فعالیتهای این گروه است. ضمن اینکه رادیو تصویری و رادیو نمای ترتیل، قرآن و تلاوت به طور جداگانه فعالیت دارد و روزانه ۲۱جزء قرآن توسط ۲۱قاری از این شبکه ها شنیده می شود.
افزایش سهم تلاوت و آوا
مهدی رفیعی تفرشی، مدیر اطلاعات و برنامه ریزی رادیو قرآن گفت:از دو شاخه اصلی طرح و ایده در مسائل برنامهریزی کمک گرفتهایم.تنظیم جدول پخش برنامهای شبکه با توجه به نظرسنجیهای انجام شده صورت میگیرد. زمان پخش برنامه های آوایی و تلاوتی افزایش پیدا کرده است به طوری که سهم تلاوت و آوا از ۴۰درصد به ۶۰درصد افزایش پیدا کرده است.
پشتیبانی از برنامهها
داود محمدی، مدیر اجرایی شبکه و مسئول دفتر شبکه گفت: پشتیبانی تهیه و تولید برنامه ها، از مهمترین ماموریت های این واحد است.
تنظیم شیفت های روزانه
عماد پیرانعقل، مدیر پخش و نظارت شبکه گفت: تنظیم شیفتهای روزانه سه شبکه بالغ بر ۲۷۰ شیفت، آرشیو کلیه برنامههای تولیدی از مهمترین اهداف این گروه است.
یکی از خبرنگاران پرسید میزان مخاطبان در سالهای گذشته به چه صورت بوده است آیا پیمایش یا نظرسنجی صورت گرفته است ؟
مدیر رادیو قرآن در پاسخ گفت: اندازهگیری و شاخصبندی را مرکز تحقیقات سازمان انجام میدهد ما به صورت تخصصی و ویژه این کار را رصد نکردهایم .مخاطبین ما قابل توجه هستند ما در رده چهارم هستیم.
قصری زاده ادامه داد :از ساعت ۸ تا ۱۱ صبح و ۴ تا ۱۹ شب بالاترین رنج مخاطب را رادیو قرآن دارد.در کنار رادیوهای تخصصی همچون اقتصاد، سلامت، ورزش رادیو قرآن رتبه اول مخاطب و در کنار رادیوهای عمومی رتبه چهارم مخاطب را دارد.
ایجاد انگیزه
وقتی از قصری زاده پرسیده شد: آیا خود رادیو قرآن مسابقاتی پخش میکند؟ او گفت: ماموریت رادیو قرآن برگزاری مسابقه نیست، اما برای انگیزه ایجاد کردن و تشویق مسابقه میگذاریم تا همه عموم شرکت کنند در مباحث روخوانی چیزی شبیه برنامه «اسرا »در تلویزیون برنامه داریم.
وی تصریح کرد:رادیو قرآن همه مسابقات قرآنی را پوشش نمی دهد چون شاید، پخش بعضی از مسابقه ها در شأن رسانه نباشد .
وی خاطرنشان کرد: دست اندرکاران جشنواره ۱۰۰،فضایی را به وجود آورد بودند که عموم مردم را درگیر خود کرده بود.به طوری که عموم مردم با روخوانی و قرائت ساده آیات قرآنی در این جشنواره حضور چشمگیری داشتند.
مدیر رادیو قرآن با بیان اینکه مخاطبان اصلی رادیو قرآن خانمها هستند تصریح کرد شاید برنامهای به اسم زنانه برای زنان نباشد، اما همه برنامهها در خور زنان و مردان جامعه قرآنی است. در مسابقات کشوری خواهران از همکارانم خواستم حتماً سراغ خواهران موفق بروند و با آنها مصاحبه کنند .
قصری زاده گفت: مغز اجرایی شبکه خانمها هستند، ما در شیفت شبانگاهی از خانمها استفاده نمیکنیم ،تا آن ها بهتر به امور منزل و تحکیم بنیان خانواده بپردازند.
مجزا بودن فرکانس رادیو ترتیل روی امواج ۹۹/۵مگاهرتز ،معرفی اساتید استان ها در برنامه شبهای نورانی ،رویکرد آگاهی بخشی در تهیه و تولید برنامه های رادیو قرآن از دیگر موضوعات مورد بحث نشست صمیمانه مدیر رادیو قرآن با اهالی رسانه بود.
ارسال دیدگاه