معلم باید مانند شمع برای دانش‌آموزان بسوزد و خصلت خود را محمدی کند

مشهد(پانا) - معلم نه فقط خود باید ارجمند باشد بلکه باید بکوشد به نگاه جامعه احترام بگذارد و همچنین مطابق حکمت ۹۶ نهج‌البلاغه معلم باید مانند شمع برای دانش‌آموزان و مخاطبان خویش بسوزد و خوبی‌ها و خصلت خود را محمدی کند.

کد مطلب: ۱۳۸۹۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
معلم باید مانند شمع برای دانش‌آموزان بسوزد و خصلت خود را محمدی کند

فاطمه سادات برکانی مقدم آموزگار دبستان برومند شهرستان طرقبه است که در مسابقات کشوری قرآن و عترت کارکنان آموزش و پرورش استثنایی در رشته نهج البلاغه مقام اول کشور را کسب کرده است.

وی گفت: ۲ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش استثنایی را دارم و یک مقاله در حوزه اشتیاق شغلی مشاوران، یک مقاله در حوزه وصایای شهدا در جشنواره دفاع مقدس، یک مقاله در حوزه شهید پژوهی در جشنواره اداره ایثارگران ، و یک مقاله در حوزه نهج البلاغه در مسابقات قرآن و عترت فرهنگیان را تألیف کردم که همگی رتبه اول و برتر در استان و کشور را داشته است.

برکانی مقدم انگیزه اصلی خود در روی آوردن به نهج البلاغه را اینگونه بیان کرد: که من سید و سادات هستم از کودکی ارادت خاصی به امام علی (ع) داشتم و در دوران دبیرستان برای انجام یک تحقیق مرتبط با درسم برای اولین بار با نهج البلاغه آشنا شدم و از آن به بعد نیز خیلی بیشتر با این کتاب مانوس شدم مشوق اصلی بنده در این راه مادرم بودند.

وی ادامه داد: در حکمت‌های متعدد به مقام معلم در نهج البلاغه اشاره شده است به طور مثال امیر المومنین (ع) در حکمت ۴۳۶ می فرمایند: معلم نه فقط خود باید ارجمند باشد بلکه بکوشد به نگاه جامعه احترام بگذارد و فراتر از شخص و شخصیت خویش معطوف شود تا به نگاه مردم که خوبی‌ها و شایستگی‌ها را متناسب با وجود معلم می‌سنجند حرمت بگذارد همچنین مطابق حکمت ۹۶ معلم باید مانند شمع برای دانش آموزان و مخاطبان خویش بسوزد و خوبی‌ها و خصلت خود را محمدی کند. و در واقع نهج البلاغه بعد از قرآن کریم بزرگ‌ترین کتاب هدایت انسان در ابعاد گوناگون زندگی می باشد و به طرق گوناگون در تدبیرها و تصمیمات بنده در زندگی بسیار موثر بوده است. از جمله درس‌های مهمی که من از این کتاب معنوی گرفتم می توان به برداشت نیک و خوش بینی که موجب آرامش قلب می‌شود و تغییر و تلاش برای ایجاد رقابت مثبت و در نهایت رسیدن به اهداف و آرزوها اشاره کنم.

وی گفت: رشته دانشگاهی من مرتبط با آموزگار استثنایی بود. دوم اینکه علاقه شخصی موجب انتخاب این رشته در دانشگاه و شغل من شد همچنین من در خانواده فرهنگی متولد شدم که این نیز مشوقی برای بنده بودو معتقد هستم یک آموزگار خوب برای اینکه بتواند در شغل مقدس آموزگارای مدارس استثنایی موفق عمل نماید باید چند ویژگی مهم را داشته باشد: اول اینکه تخصص داشته باشد و با علم روز جلو برود ، وجدان و تعهد داشته باشد، صبور و انعطاف پذیر باشدو بتواند مفاهیم ‌و اطلاعات را به زبانی ساده و گویا به دانش آموزان انتقال دهد.

معلم دبستان گفت: با رتبه ۳ رقمی وارد دوره کارشناسی در دانشگاه فردوسی شدم و پس از اتمام این دوره، چون استعداد درخشان بودم، بدون کنکور وارد دوره ارشد رشته مشاوره خانواده در دانشگاه فردوسی شدم. یکی دیگر از افتخاراتم این بود که باوجود سابقه کم شغلی، در همان سال اول خدمت، معلم نمونه در سطح منطقه طرقبه و شاندیز شدم.

وی در پایان گفت: توصیه بنده به این عزیزان در راستای توصیه رهبر فرزانه انقلاب است که می‌فرمایند: ما همچون بیمارانی هستیم که نسخه کاملی از یک طبیب را داریم اما آن را باز نمی‌کنیم و به آن عمل نمی‌کنیم و دائماً رنج بیماری را به دوش می کشیم در حالی که این کتاب بیانگر یک سبک زندگی کامل است و برای درمان انواع بیماری‌های فردی و اجتماعی مناسب است به ویژه در دنیای امروز که بیش از هر زمان دیگری انسان با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می کند و امیدوار هستم در سال‌های آینده نیز مسابقات قرآن و عترت ویژه همکاران استثنایی و عادی جدا باشد تا همکاران انگیزه و شانس بیشتری برای شرکت در مسابقات داشته باشند و دیگر اینکه بهتر بود جوایز اینگونه مسابقات معنوی همانند خود مسابقه، معنوی بود مثلا برای کسی همچون من که تابحال به زیارت حرم مطهر امام علی (ع) نرفته ام، به عنوان مقام اول کشوری؛ زیارت حرم ایشان در نظر گرفته می شد.

دانش آموز خبرنگار:حسناداریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار