شهردار تهران:

میراث‌دار ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در حوزه عمرانی هستیم

۱.۵ تُن آسفالت‌ریزی معابر تا پایان سال انجام می‌شود/ از سرقت ادوات و تجهیزات پل‌ها جلوگیری می‌شود/ تراموا یک پنجم مترو هزینه دارد

تهران (پانا) - شهردار تهران با اشاره به اینکه در این دوره مدیریتی شهرداری میراث دار حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در حوزه فنی عمرانی است، گفت تا به امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان آن تکمیل شده و علاوه بر آن پروژه‌های جدیدی نیز آغاز شده است.

کد مطلب: ۱۳۸۹۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
میراث‌دار ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در حوزه عمرانی هستیم

علیرضا زاکانی همزمان با شصت و چهارمین شنبه امید و افتخار که به مناسبت افتتاح بلوار و زیر گذر ۴۵ متری بهار و کنارگذر فتح به آزادگان در حال برگزاری است، در سومین نشست خبری تخصصی خود با موضوع فنی و عمران پاسخگوی پرسش‌های اهالی رسانه در حوزه عمران شد.

شهردار تهران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه امروز سومین نشست تخصصی است، گفت: نشست اول در حوزه شهرسازی، نشست دوم در حوزه حمل و نقل و نشست سوم در حوزه فنی و عمرانی است. در حوزه فنی و عمرانی توسعه و ساخت ابنیه شهر را داریم و در این حوزه نسبت به نگهداشت و مقاوم‌سازی شهر گام برداشته می‌شود تا ما به ازای شرایط آنچه را داریم به بهترین شکل حفظ کنیم. در بخش سوم نیز ناظر بر هدایت و کنترل پروژه‌ها به عنوان متولی کار در عرصه فرامحلی و فرامنطقه‌ای مسئولیت مستقیم بر عهده معاونت فنی و عمرانی است.

زاکانی با بیان اینکه در مدتی که در شهرداری هستیم میراث‌دار ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در حوزه فنی و عمرانی بودیم، یادآور شد: ما ۱۰ هزار میلیارد تومان را تکمیل و افتتاح کردیم و علاوه بر ۱۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده پروژه‌های جدیدی را نیز آغاز کرده‌ایم.

وی همچنین تصریح کرد: ما امروز در شهر تهران چهار مجموعه بزرگ مقیاس شامل یک آزادراه، دو بزرگراه و چهار کیلومتر مسیر کنار بزرگراه‌ها را دنبال می‌کنیم؛ آزادراه شهید شوشتری بیش از ۱۶ کیلومتر است که قطعه اول آن ۹.۲ کیلومتر بوده و در حال ساخت است که امیدواریم امسال به بهره‌برداری برسد.

زاکانی ادامه داد: بزرگراه بعدی شهید بروجردی است که از سال ۸۹ شروع شده است و دارای دو فاز است که فاز اول و عمده آن امسال افتتاح می‌شود که با حدود ۶۰ درصد پیشرفت آن را تحویل گرفتیم و دراین مدت اقدامات طوری دنبال شد که افتتاح آن را پیش رو خواهیم داشت.

وی افزود: پروژه بعدی کندروهای بزرگراه آزادگان به طول ۴ کیلومتر است که در دست اقدام است. دیگر پروژه‌ای که درخصوص کارکردهای طراحی شده برای شهر قرار دارد اصلاح ۹۸ تقاطع است که ۷۳۰ کیلومتر، راه مردم را نزدیک می‌کند و حدود یک میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش می‌دهد و کاهش آلودگی هوا و ارائه خدمت بیشتر به مردم را به دنبال دارد. این اصلاح‌ها ناظر به بزرگراه‌هایی است که هم‌اکنون استفاده می‌شود، اما دسترسی‌ها و تقاطع‌های آن اصلاح نشده و این کار باعث می‌شود ۷۳۰ کیلومتر راه مردم نزدیک و در واقع ۷۹۳ کیلومتر را به ۵۳ کیلومتر تبدیل می‌کند.

شهردار تهران اضافه کرد: سال گذشته ۱۱ تقاطع کامل و ۸۶ کیلومتر راه مردم نزدیک شد. امسال ۲۳ مورد دیگر هدف گذاری شده که ۱۸ مورد آن را تحویل می‌دهیم و ۱۸۶ کیلومتر دیگر از راه مردم نزدیک خواهد شد. ۵ مورد دیگر نیز چون معارض دارد وعده آن را برای امسال نمی‌دهیم. این اصلاح تقاطع‌ها نیز ایجاد شده است و پل و رمپ و لوپ را احداث می‌کنیم و مربوط به ساخت یک دوربرگردان نیست.

زاکانی گفت: موضوع بعدی پروژه تونل شهید متوسلیان به طول ۹.۸ کیلومتر است که از انتهای بزرگراه شهید صیاد قبل از میدان سپاه تا آزادگان ادامه دارد و امکانی را فراهم می‌کند که این ۹.۸کیلومتر، میانه شهر را نجات دهد و حدود ۲۵ تا ۳۰ همت نیز برآورد هزینه آن است که گشایش بزرگی برای تهران خواهد شد.

وی بیان کرد: این پروژه در شورای ترافیک مطرح شد و بزرگترین مطلوبیت برای تهران این پروژه خواهد بود.

زاکانی با بیان اینکه این آزادراه جاده امام رضا(ع) از بزرگراه شهید رستگار را به بزرگراه یاسینی متصل می‌کند، خاطرنشان کرد: ۵.۵ درصد ترافیک شرق تهران و ۱.۵ درصد ترافیک کل شهر با این طرح کاهش خواهد یافت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بال غربی بزرگراه یادگار امام(ره) که تعطیل شده بود، با تفاهم با وزارت دفاع و ارتش انجام شد، به‌طوری که پادگان جی مورد تفاهم قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم تا میدان فتح و پس از آن؛ پروژه را ادامه دهیم.

شهردار پایتخت در ادامه یادآور شد: پروژه بعدی ما رفع مشکلات جمع آوری آب های سطحی است که شرکت خاکریز آب متولی این عملیات عمرانی است. تهران چهار بلیه شامل سیل، زلزله، طوفان و فرونشست دارد که البته مخاطرات به یک اندازه نیست و ناظر بر مخاطره دوم و وقوع سیل در هفت رود دره به ویژه در غرب تهران پروژه گسترده ای را دنبال می کنیم که امکانی فراهم می شود تا بتوانیم ۱۱ پروژه را با رقم دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به پایان برسانیم. تا امروز ۱۴.۶ کیلومتر افتتاح کردیم و ۷.۴ کیلومتر نیز در دست احداث است . امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ به میزان ۳۰ کیلومتر به شبکه جمع‌آوری آب های سطحی اضافه کنیم.

وی افزود: بخش دوم نگهداشت شهر است و ما در این حوزه در دو قسمت اقدامات جدی انجام می دهیم؛ یک قسمت پل‌ها و ابنیه هستند که عملاً مقاوم سازی در ۶۶ ابنیه را آغاز کرده ایم که ۱۶ ابنیه در دست اقدام است و ۲۶ تا نیز مقاوم سازی شده و امیدواریم شرایط ابنیه که تا کنون بیش از دو هزار میلیارد تومان هزینه داشته به نتیجه برسانیم.

آخرین وضعیت ایمن‌سازی گود برج میلاد

زاکانی با بیان اینکه گود برج میلاد فوق‌العاده پرخطر بود، تصریح کرد: امروز پایداری این گود ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مجموعه ۱۸ هزار متر مربعی نیز اقدام اساسی انجام دادیم. گود فرهنگ نیز بر عهده ماست که مقاوم سازی خواهد شد.

شهردار تهران با اشاره به آسفالت شهر، خاطرنشان کرد: تهران ۱۱۰ میلیون متر مربع مساحت دارد و نیازمند ۱۱ میلیون متر مربع برای ترمیم است و سالانه باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر توزیع شود. اینگونه می‌توان هر ۱۰ سال یکبار آسفالت را تجدید کرد. در گذشته ۶۶۰ هزار تُن آسفالت توزیع شده که رکودی را در این دوره در این زمینه شاهد بودیم.

وی تأکید کرد: ما در این مسیر هم بازسازی کارخانه‌های موجود را در دستور کار داشتیم و شرایط به سمتی رفت که توانستیم دو کارخانه را به کارخانجات موجود اضافه کنیم. در سال ۱۴۰۰ که نیمی از آن به دوره ما باز می‌گشت ۵۴۰ هزار تن آسفالت توزیع شده بود و سال قبل کلا ۷۶۰ هزار تن آسفالت توزیع شده بود که از میانگین عبور کردیم. امسال ۱.۵ میلیون تن آسفالت پیش‌بینی شده که رقم هزینه آن چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

تا پایان سال بیش از ۱.۵ میلیون تُن آسفالت توزیع می‌شود

شهردار تهران با بیان اینکه در این چهار ماه از ۶۰۰ هزار تُن توزیع آسفالت عبور کردیم، گفت: هدف گذاری ما این است که تا پایان سال بیش از ۱.۵ میلیون تن آسفالت را توزیع کنیم و سالیانه ۱۰ درصد از همین امسال آغاز شود. امروز در سطح شهر ۱۷۰ اکیپ فعال هستند که ۱۴۶ اکیپ برای لکه‌گیری است و مابقی مجموعه‌هایی هستند که به صورت مکانیزه تراش و روکش را انجام می‌دهند و امکان به گونه‌ای فراهم شده تا ۳۹۰ هزار تُن آسفالت در معابر بزرگراهی توزیع شود که در دست اقدام است و مابقی در معابر فرعی انجام می شود.

وی افزود: دیروز از مرز هشت هزار و ۳۰۰ تُن تولید آسفالت عبور کردیم و امیدواریم با کارخانجات جدید از این بیشتر نیز تولید کنیم.

شهردار تهران عنوان کرد: موضوع بعد درباره مناسب سازی شهر است که تا امروز ۳۵۰ کیلومتر انجام دادیم که تا پایان سال ۳۹۲ کیلومتر خواهد شد و می‌خواهیم در این حوزه پیاده روها را در شرایطی قرار دهیم که یک شهر انسان محور با ایجاد زمینه‌های مناسب آن داشته باشیم.

وی افزود: سال گذشته طرح من شهردارم را شروع کردیم که عملا ۳۵۰ هزار نفر شرکت کردند و ۴۶۰ هزار انتخاب داشتند و از ۲۰۸۰ پروژه ۱۴۶۰ پروژه را انتخاب کردند. سال گذشته ۱۳۶ پروژه را تحویل دادیم و امسال ۱۰۸۸ پروژه تحویل می شود که ۶۳۰ مورد آن قدرالسهم معاونت عمرانی است. این ۱۳۶ پروژه ۵ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

زاکانی تاکید کرد: مسیری را می‌رویم که همه نیازهای شهر در حوزه زیرساختی را توسعه دهیم تا مبتنی بر آن شرایط به سمتی برود که اقدامات متناسب‌ با انسان‌محوری درباره پیاده روهای شهر را انجام دهیم و هم در مسیر توسعه معابر شهری بزرگراهی، آزادراهی و معابر درجه دو وسه اقدامات جدی انجام دهیم. مثلا پروژه شهید متوسلیان که هم پیمانکار آن انتخاب شده و هم درباره موضوعات آن صحبت‌های لازم انجام شده است را داشته باشیم. در بحث نگهداشت امیدواریم ۲۲ محور بزرگراهی را نگهداشت صحیح داشته باشیم. از سال گذشته‌ یک الگوی نگهداشت مشخص طراحی شده و مشخص شده که کدام معابر نیاز به ترمیم دارند به طوری که برای ۱۲۳ ناحیه طرح ویژه مرمت، مشخص شده است.

در ادامه این نشست شهردار تهران در پاسخ به پرسشی با محوریت پروژه‌های نیمه تمام و با پیشرفت فیزیکی بالا، خاطرنشان کرد: سقوط و عقب‌نشینی پروژه پایانه شرق به دلیل رها کردن طرح است و زمان واگذاری از دوره چهارم به پنجم، پروژه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پس از آن رها شده است؛ این پروژه در حال اجراست و تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

پروژه یادگار امام(ره) فعال است

زاکانی با بیان اینکه پروژه یادگار امام(ره) فعال است، تصریح کرد: فراز و نشیب‌های این طرح مربوط به تعارضات ملکی است و در تفاهم با وزارت دفاع قدرالسهم خود را پرداخت کرده‌ایم و روز دوشنبه نیز با وزیر آموزش و پرورش در مورد دیگر معارض این طرح جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه سه گروه در پروژه تونل شهید متوسلیان کار و مطالعه کردند، یادآور شد: یک ایده تونل دوبل روی هم، دیگری دو تونل کنار هم و ایده سوم ایجاد تونل دو طبقه در نیمی از مسیر و تونل کنار هم در بخش دیگر آن بود؛ بخش اول تا میدان شوش و بخش دوم نیز از میدان شوش تا آزادگان است؛ این نگاه منطقی تر بود و عناصر مختلف برای این طرح پیش قدم بودند و با یکی از پیمانکاران با توجه به قابلیت‌های آن وارد تفاهم شدیم تا ظرف سه سال خاتمه پیدا کند.

زاکانی همچنین درخصوص اعتبارات تونل متوسلیان شد و گفت: فاز دوم طرح شهید بروجردی چند معارض دارد که ماده ۹ شده و اگر معارضین رفع شود، در ابتدای سال آینده به بهره برداری می رسد؛ برای پروژه شهید متوسلیان منبع خاصی در نظر نگرفتیم و از طریق مولدسازی پیرامون پروژه، فراتر از خود طرح برای شهر امکان ایجاد خواهد شد. مجوز ساخت این طرح مبتنی بر مولدسازی است.

شهردار تهران درباره پروژه‌ شهید شوشتری و کمک وزارت راه و شهرسازی گفت: با راه و شهرسازی تفاهم کردیم و به خود ما واگذار شده و هم اکنون در مسیر قاعده مندی در دولت است. اجرائیات در دست ما است و بخش عمده ای از آزادسازی آن را انجام دادیم. انتهای کار برای فاز اول ناظر به ورزشگاه تختی است که آن را با وزارت ورزش و جوانان پیش می‌بریم و عملا فاز یک کار ما قابل عرضه است که برای آن شرکت پروژه‌ای تاسیس می‌شود و شهرداری مسئول آن است. کل منابع هم توسط خود ما تامین می شود.

وی درباره پروژه‌های ترمینال شرق، یادگار امام(ره) و متوسلیان ادامه داد: ترمینال شرق که در گذشته ۹۰ درصد پیشرفت کرده بود و بعد به قهقرا رفته، امسال تکمیل می شود. ضمن اینکه شیوه‌هایی را دنبال می کنیم تا خدمات ارائه شده را به مرور زمان نگذاریم در بحث تامین مالی سه مسیر داریم، نخست مسیر عادی است که از گذشته بوده و آن را فعال می کنیم و با انضباط مالی مهمترین استفاده را می‌بریم. به عنوان مثال عوارض سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان بوده اما با طرح ها و اقداماتی که انجام شد، مردم در سال گذشته ۲۷۰۰ میلیارد تومان عوارض پرداخت کردند. مولدسازی راه دوم است چرا که به منابع زیادی نیاز داریم مثلا در حمل و نقل ۷۰۰ هزارمیلیارد برای حمل و نقل باید هزینه شود و بخش فنی ظرفیت های بزرگی را می طلبد. به عنوان مثال یک پایانه ای که باید احداث شود معمولا روی زمین بوده اما ما آن را زیر زمین می‌بریم و روی زمین شهرک های الگو می سازیم تا مشکل شهر حل شود و از منابع درآمدی آن پایانه و بخشی از مترو را می‌سازیم که این مولدسازی است.

زاکانی بیان کرد: از پارکینگ‌های زیر سطحی و جداره سازی‌های زیر سطحی منابع مان را خلق می‌کنیم و ارزش افزوده‌ای که از پیرامون آن داریم. هزینه پروژه متوسلیان ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد است اما با مولد سازی ارزشی که خلق می شود بیش از این ها است و منابع آن برای ما گلوگاه نخواهد بود چون اگر به منابع متداول عمومی تکیه کنیم ممکن است پروژه ها ده‌ها سال طول بکشد اما خلاقیت و مولدسازی این مسیر را کوتاه می‌کند.

شهردار تهران افزود: سومین روش مشارکت است که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی امضا کردیم.

وی در ادامه با موضوع فرسودگی زیرساخت‌ها و همچنین عدم وجود پارکینگ در بیمارستان شهدای تجریش، یادآور شد: ما امروز مسیر تشدید فعالیت را برای نگهداشت درست شهر آغاز کرده‌ایم؛ سالیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تُن آسفالت نیاز داریم و امسال تولید ۱.۵ میلیون تُن با چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده تا بتوانیم شهر را از فرسودگی خارج کنیم.

وی افزود: تهران ۷۵۳ عرشه پل دارد که سعی می کنیم به بهترین شکل این ابنیه را حفظ کنیم و خدمات آن به شکل خوبی به شهر ارائه شود.

زاکانی با بیان اینکه عقل سلیم حکم می‌کند پروژه‌های زودبازده و موجود را تکمیل کنیم، تصریح کرد: پروژه‌هایی را که دنبال می‌کنیم تکمیل کننده پروژه‌های مشخص است؛ پروژه متوسلیان سه تا چهار سال زمان می‌برد و علاوه بر آن پروژه شهید شوشتری و یادگار امام پروژه‌های اساسی هستند. در مورد بزرگراه شهید شوشتری، کل بار رینگ شرقی تهران که از بزرگراه بسیج عبور می‌کند، شهر را دچار مشکل مضاعف کرده و برنامه‌ریزی برای رفع آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه ما میراث دار مشکلات گذشته هستیم، گفت: بیمارستان شهدای تجریش بیمارستان بزرگی است که سه مشکل درخصوص آن داشتیم؛ علاوه بر عدم دریافت پروانه، حق و حقوق شهر پرداخت نشده که تفاهم کردیم این حق و حقوق پرداخت شود. تنها این پروژه هم نیست که حقوق آن پرداخت نشده و پروژه‌های دیگری را نیز در سطح شهر داریم. قرار شده در قسمت شمال بیمارستان پارکینگ ساخته شود که در دسترس‌تر است؛ ساختمان‌های قدیمی این محوطه نیز به عنوان ساختمان‌های بیمارستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از سمت خیابان شمالی بیمارستان نیز تخریب بخشی از سوله‌ها صورت می‌گیرد که آثار سوء و حجم ترافیکی کاهش پیدا کند؛ لذا ما عوارض، پارکینگ و بازگشایی را دنبال کردیم.

آخرین وضعیت جمع‌آوری پل‌های شهر

زاکانی درباره آخرین وضعیت جمع‌آوری پل‌های شهر و نهضت پارکینگ‌سازی توضیح داد: دو دسته پارکینگ را دنبال می‌کنیم؛ پارکینگ‌هایی با ابنیه ثابت و پارکینگ‌های مکانیزه. چند هفته پیش برای بیمارستان‌های شریعتی و امام خمینی(ره) شروع ساخت پارکینگ را داشتیم. در واقع بالغ بر یک همت مقدار تفاهمی است که بین معاونت فنی و عمرانی و سازمان ترافیک انجام شده تا در این حوزه رونق را شاهد باشیم. درباره جمع‌آوری پل‌ها نیز پل‌هایی که وجود دارد بالای ۷۰۰ پل است که برخی از این پل‌ها به مرحله‌ای رسیده‌اند که نیاز به مقاوم‌سازی یا جمع‌آوری دارند. با توجه به شرایط سازمان ترافیک در حال بررسی و مشخص کردن این است که کدام یک قابل جمع‌آوری است و جایگزین آن باید چه چیزی باشد. مثلا برای مقاوم‌سازی پلی باید مبلغ بالایی هزینه کنیم که باز با آن کار هم مشکل شهر حل نمی‌شود، بنابراین تفاهم بین معاونت‌های فنی و عمرانی، مناطق و حمل و نقل شده تا حمل و نقل ایده‌های نهایی خود را مطرح کند و درباره آن اقدامات لازم انجام شود.

شهردار پایتخت در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ در مورد استفاده از چراغ‌های روشنایی در محل برگزاری نشست خبری اظهار کرد: برق این محل از ژنراتور است و به برق شهر ارتباطی ندارد و برق شهری نیز ربطی به ما ندارد؛ ما کار مشترکی را در حوزه برق با وزارت نیرو انجام می‌دهیم که از منطقه ۶ آغاز شده است؛ چراغ‌های موجود در سطح شهر به چراغ‌های ال ای دی تبدیل می‌شود و ۲۰۰ مگاوات مصرف برق را کاهش خواهد داد. امیدواریم این اقدام به سایر مناطق نیز تسری داده شود.

وی با بیان اینکه کارخانه آسفالت بیش از ۷۰۰ فیلتر دارد و تولید آلایندگی آن کمتر از یک دستگاه اتوبوس است، یادآور شد: آسفالت تولیدی این کارخانه نیز بسیار با کیفیت و به صرفه است؛ این تولید در شرق تهران امکانی را ایجاد می‌کند که در محل از آسفالت استفاده شود و کیفیت افزایش پیدا کند.

زاکانی با اعلام اینکه تردد خودروهای سنگین برای تردد آسفالت از غرب به شرق تهران نیز صورت می‌گیرد و چندان تفاوتی با تردد خودروها از کارخانه شرق تهران به معابر آن وجود ندارد، گفت: انشعابات کارخانه فعال نشده و اگر حساسیت برای محیط زیست وجود دارد باید تلاش شود چنین طرح‌هایی عملیاتی شود که آثار سوء زیست محیطی را کاهش دهد. در حوزه حفره‌های ایجاد شده در شهر تفاهم نامه‌ای با یک شرکت خارجی منعقد می‌کنیم که یک تا متر را اسکن می‌کند.

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه برگزاری نشست‌ها در مشورت با اهالی رسانه‌ها در محل اجرای پروژه‌ها برگزار می‌شود، گفت: از همین طریق کمک می‌شود که دستاوردها به سمع و نظر شهروندان برسد و بر اساس نظرات خبرنگاران، مسیر ادامه خواهد یافت؛ برق استفاده شده در محل برگزاری نشست نیز برق ژنراتور است.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره خاک ریختن روی پروژه شهید بروجردی گفت: این پروژه کنار میدان فتح بود که زمان دوره چهارم کارهای اولیه آن انجام شد و در دوره پنجم روی آن خاک ریختند که ما مجبور شدیم خاک آن را برداریم. چون پروژه را مسکوت گذاشته بودند روی پل‌های پروژه خاک ریخته بودند و آن را پر کرده بودند تا تبدیل به فضای سبز کنند. ما خاک را برداشتم تا پروژه را ادامه دهیم و تفاهم با معارضین را انجام دادیم. هم اکنون نیز در محل تحویل شده باید ۳۷۰ شمع احداث شود که ۳۵۰ مورد آن را انجام دادیم.

جلوگیری از سرقت ادوات و تجهیزات پل‌ها

زاکانی درباره جلوگیری از سرقت ادوات و تجهیزات پل‌ها نیز ادامه داد: این مشکلات وجود داشت که دنبال می‌کنیم از این سرمایه‌ها صیانت کنیم به طوری که نظارت را تشدید کردیم و همچنین با پلیس هماهنگ کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پاسخگوی پرسشی مبنی بر ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره و همچنین بررسی وضعیت پروژه‌ها از لحاظ فرونشست و طرح اتاف شد و گفت: هتل‌ها هم شامل هتل‌های واقع در بوستان‌های جنگلی است و هم شامل غیر از آن. در هشت نقطه بوستان‌های جنگلی مجوزهایی برای ارائه خدمات گردشگری دریافت کردیم که فقط در یک نقطه و مجموعه شیان این اقدام انجام شده و در هفت نقطه دیگر اتفاقی نیفتاده است.

شهردار تهران با بیان اینکه اطراف برج میلاد و دیگر مجموعه‌ها همچون باغ ایرانیان قابلیت هتل‌سازی وجود دارد، خاطرنشان کرد: دیگر بوستان‌ها نیز در نشست‌های تخصصی با جزئیات مطرح خواهد شد.

وی با تأکید بر اجرای طرح‌ها با محوریت اتاف و نظرخواهی از مردم، گفت: مردم هزار و ۴۶۰ پروژه را انتخاب کردند که تعدادی از آن سال قبل به بهره برداری رسیده و تعدادی دیگر امسال افتتاح می شود. ما مردم را از برخی پروژه‌ها که گرفتاری ایجاد کرده، نجات می دهیم.

افزایش ۶برابری بازچرخانی آب در دوره اخیر مدیریت شهری

زاکانی، برداشت بی‌رویه آب از ذخایر زیرزمینی را علت ایجاد فرونشست در پایتخت عنوان کرد و افزود: به دنبال این هستیم تا سال ۱۴۱۰ از ۲۱۰ میلیون متر مکعب نیاز آبی شهر ۱۴۵ میلیون متر مکعب را از مسیر بازچرخانی تأمین کنیم. ما امروز جلوتر از پیمان خود هستیم و عملاً روزی که شهر را تحویل گرفتیم ۹ میلیون متر مکعب بازچرخانی آب بود که به ۵۵ میلیون متر مکعب رسیدیم. بنابراین جلوتر از برنامه‌مان هستیم و به سرعت به سمتی می‌رویم که مانع فرونشستی که جنوب غرب را تهدید می‌کند، شویم.

وی درباره بودجه پروژه‌های عمرانی و سرعت پروژه‌ها توضیح داد: پروژه‌ها در دوره گذشته یا کند شد یا از مدار فعالیت خارج شدند. به طوری که زمانی که شهر را تحویل گرفتیم ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام و خوابیده داشتیم که ۱۰ هزار میلیارد تومان را تمام و تکمیل کردیم و پروژه‌های جدید را نیز دنبال می کنیم.

زاکانی بیان کرد: عدد بودجه و اعتبار یک چیز است و عمل ما چیز دیگر است. امسال مانند سال گذشته بودجه دو سطحی را تقدیم کردیم. بودجه سال گذشته ۵۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود و سطح دوم را ۶۰ هزار میلیارد در نظر گرفتیم و ۸۰ هزار میلیارد را توانستیم در عملیات نقد و غیر نقد داشته باشیم.

شهردار تهران اظهار کرد: امسال نیز چیزی که شورا مصوب کرد، به عنوان تحقق قطعی دنبال می کنیم اما عمل ما گسترده تر است. مثلا ۲۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی در نظر گرفته شده اما برای آسفالت ۴۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می کنیم و کلی عملیات و پروژه دیگر هم در این حوزه داریم. مصوب شورا یک ویژگی قطعی است و ما بیش از این هر چقدر بتوانیم کار می کنیم و در متمم بودجه اصلاحیه آن را از شورا دنبال می کنیم.

وی عنوان کرد: ما برای خودمان عددی در نظر گرفتیم که دوبرابر مصوب شورا است. سال گذشته ۸۳ هزار میلیارد را هدف گذاری کردیم که ۸۰ هزار میلیارد آن موفق شد. مافوق مصوب شورا عملیات می کنیم. این یک شیوه جدید است و امسال دوبرابر ۷۶ هزار میلیارد مصوب شورا را در نظر گرفتیم. اکنون از شرایط خودمان عبور کرده ایم. حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی تعریف کردیم که اصلا در بودجه ما نیست. مثلا ۷ تا ۸ پروژه هتل ۵ تا ۷ ستاره را هدف‌گذاری کردیم که در تهران با شریک بسازیم و امکاناتشان برای شهرداری است. راجع به مترو و خطوط جدید نیز دنبال‌ مشارکت هستم تا شریک بسازد و ما از او خرید خدمات کنیم. پیشنهاد بنده این است که سری بعد راجع به حوزه مالی و اقتصادی جلسه بگذاریم و راجع به امکانات بازپس گیری شده توضیح دهیم.

تراموا یک پنجم مترو هزینه دارد

وی در رابطه با تأثیر تراموا بر اجرای پروژه‌های عمرانی، یادآور شد: تراموا برای ما تسهیل کننده است و اثر سوئی در مسیر اجرا ندارد. اگر دنبال شود و تفاهم نامه‌ها و مجوزها به مرحله نهایی برسد تعارضی با پروژه‌های عمرانی ندارد. تراموا یک پنجم مترو هزینه دارد و دو سوم مترو مسافر جابجا می کند که ارزش افزوده خواهد داشت.

شهردار پایتخت با بیان اینکه پروژه شهید بابایی- باقری یکی از طرح‌هایی است که معارض دارد، گفت: پروژه بزرگراه حکیم- تعاون نیز دیگر طرحی است که با وزیر مربوطه برای رفع معارض این طرح جلساتی برگزار و دستور داده شود که رفع شود؛ اصلاح کل ۹۸ تقاطع ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۱۱ مورد را تحویل دادیم و ۱۸ مورد هم تحویلش قطعی است. در سال آینده شهر تهران از این وضعیت خارج خواهد شد.

زاکانی در باره پروژه تقاطع بابایی غرب - باقری و پروژه میدان الغدیر گفت: این پروژه دنبال می شود - اجرای آن دلاوران را از بن بست خارج می‌کند. راجع به پروژه دوم حدود یک ماه پیش جلسه‌ای برگزار شد و قرار شد آنجا تحویل ما شود و معارض بعدی را خودمان حل کنیم. قبلا ما آنجا را برای عملیات تجهیز کردیم اما معارض مانع شد و مجدد برای ساخت این پل ۳۰۰ متری که ۱۴ کیلومتر راه مردم را کوتاه می‌کند، اقدام کردیم.

بهره‌برداری از ۳۴۷ پروژه کوچک مقیاس

وی در پاسخ به سوالی درباره پروژه های کوچک مقیاس هم توضیح داد: تعداد پروژه کوچک مقیاس۲۰۸۰ پروژه است که ۱۴۶۰ مورد آن توسط مردم انتخاب شده است و هزینه آنها ۴ همت است. سال گذشته ۱۳۶ مورد آن را تحویل دادیم و الباقی آن ۱۰۸۸ پروژه در دست اقدام است که ۳۴۷ مورد آن امسال تحویل می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار