رئیس سازمان بهزیستی خبر داد؛

توضیح رئیس سازمان بهزیستی درباره درخواست شهردار تهران برای تولی‌گری در حوزه ۳ آسیب اجتماعی

تهران (پانا) - رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره درخواست شهردار تهران برای تولی‌گری شهرداری در سه حوزه کودکان کار، متکدیان و معتادان متجاهر توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۳۸۷۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
توضیح رئیس سازمان بهزیستی درباره درخواست شهردار تهران برای تولی‌گری در حوزه ۳ آسیب اجتماعی

علی‌محمد قادری در ابتدای نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته بهزیستی برگزار شد، اظهار کرد: هفته بهزیستی با شعار "برای مردم برای به‌زیستن" برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی در دولت مردمی توانسته یک پیکره ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری جمعیت مخاطب را خدمات‌دهی کند و بیش از ۱۶۰ خدمت به جامعه هدف ارائه می‌شود.

در ادامه این نشست دو نفر از خانواده‌های فرزندپذیر دارای بیماری خاص از فرایند فرزندخواندگی سخن گفتند.

در ادامه نیز علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی درباره فرزندخواندگی فرزندان دارای بیماری خاص و با اشاره به برنامه آغوش سیمرغ گفت: برای اولین بار در کشور ۴۰۰ خانواده از نقاط مختلف کشور در این رویداد حضور یافته و فرزندان بیمار بهزیستی را به عنوان فرزندخوانده پذیرش می‌کنند. قرار است سازمان بهزیستی حوزه اداره کل کودکان و نوجوانان را توسعه دهد و رویکرد جدیدی برای توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای صیانت و مراقبت این فرزندان اندیشه شده است که این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره درخواست اخیر شهرداری تهران درخصوص اینکه مسئولیت کودکان کار، متکدیان و معتادان متجاهر به مدیریت شهری واگذار شود و اینکه آیا سازمان بهزیستی در جریان این موضوع است، گفت: اطلاع خاصی ندارم که شهرداری تهران یا شخص شهردار از جنبه حقوقی و حقیقی این موضوع را مطرح کرده‌اند. اگر قرار است در هیات دولت مطرح شود در پهنه شهرداری تهران خواهد بود اما تا خبر رسمی در دایره مصوبات هیات دولت نداشته باشیم قابل استناد نخواهد بود.

وی ادامه داد: ۱۵ دستگاه داریم که شهرداری تهران هم یکی از دستگاه‌هاست که در کنار سازمان بهزیستی باید تکالیف خود را انجام دهد. در تهران هم اگر قرار است مسئولیتی سپرده شود باید هم‌اندیشی شود اما اگر مسئولیتی سلب شود در اختیار آن فرد یا مدیرکل نیست. قانون داریم که دستگاه‌ها باید به احکام دایمی کشور پایبند باشند. قانون‌گذار وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده است.

قادری در ادامه درباره آخرین وضعیت مسکن معلولان گفت: افق سازمان بهزیستی، ساخت و پیگیری 160 هزار واحد مسکونی است که تاکنون 140 هزار نفر در سامانه ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. برای ساخت و اهدای این تسهیلات تلاش می‌کنیم و در دولت سیزدهم 32 هزار واحد مسکونی احداث و به دست مددجویان تحت پوشش این سازمان رسیده است.

وی اضافه کرد: برای افراد دارای معلولیت آیین ۱۴ هزارمین واحد مسکونی را برگزار خواهیم کرد که ان‌شاءالله در یکی از استان‌ها با حضور مقامات کشوری برگزار و از این مسکن‌ها رونمایی و افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی درخصوص آخرین آمار معلولان تحت پوشش این سازمان گفت: اکنون ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار خانواده تحت پوشش هستند که در مجموع ۷.۵ میلیون نفر می‌رسد و برخی از آنها تک خدمت و برخی چند خدمت از ما دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در ۲۱ ماه گذشته توانست به بیش از ۶۵ هزار تماس جامع هدف خود در کمتر از ۷۲ ساعت پاسخ بگوید.

قادری با اشاره به تخلف‌های صورت گرفته در برخی از مراکز نگهداری کودکان گفت: تخلف از نگاه سازمان بهزیستی و دستگاه‌های نظارتی مورد بررسی و پیگیری می‌گیرد.‌ بیش از ۲۰۰ دستورالعمل داریم که همواره نظارت‌های جدی و شدیدی را بر این مراکز خواهیم داشت. در کمتر از ۲۴ ساعت تخلفات را بررسی و سریعا مداخله می‌کنیم و حتی در برخی اوقات منجر به تذکر یا انحلال این مراکز می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به سوال پانا درباره آخرین وضعیت پلیس اطفال گفت:‌ این لایحه هم‌اکنون در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است و در زمان کوتاهی سیر تکمیلی خود را طی خواهد کرد و ما منتظر تصویب این کمیسیون هستیم که به‌زودی نتیجه برسد.

قادری در ادامه درباره برگزاری آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت توضیح داد: با پیگیری‌های انجام شده از سازمان اداری استخدامی مجوز دوگانه کسب شده است که امسال آزمون مستقلی را در کشور برای اولین بار برگزار کنیم. ۳۸۰۰ هزار نفر ظرفیت پذیرش وجود دارد و براساس امکان‌سنجی و نیازسنجی از دستگاه‌ها جذب خواهند شد تا قانون ۳ درصد جذب افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های اجرایی رعایت شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: براساس تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده، منابع اعتباری صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی از ۲۰ میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

قادری درباره برنامه بهزیستی در حوزه سالمندی نیز گفت: در زمان‌های گذشته کمیته سه جانبه‌ای، پیش‌نویس سند ملی سالمندان را آماده کرد. حدود ۳۳ سال آینده عدد قابل توجهی از جمعیت کشور دچار سونامی سالمندی می‌شوند، بنابراین خدمت به حوزه‌های سالمندی بسیار مهم است. بانوانی که ازدواج نکرده‌اند و به دوره سالمندی رسیده‌اند یکی از موضوعات جدی پیش روی ما است. لذا باید زیرساخت‌های لازم برای سالمندان در کشور ایجاد شود.

وی درخصوص تعداد خانه‌های سالمندان هم گفت: تفاهمی با نظام پرستاری داشتیم تا نظام پرستاری در این تفاهم با اولویت سالمندان و مخاطبان مرتبط این کار را انجام دهند. این تفاهم در حال پیگیری است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به آمار خانواده‌ها مستمری‌بگیر تحت پوشش اشاره کرد و گفت: یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۸۸۰ خانوار از خدمات مستمری این سازمان بهره‌مند می‌شوند. در سازمان تا پایان ۱۴۰۱ هیچ پشت نوبتی نداریم و دولت سیزدهم بیش از ۴۰۰ هزار خانوار دارای معلولیت و سرپرست خانوار که سال‌ها پشت نوبت دریافت مستمری بودند را تحت پوشش قرار داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار