اردوی دانشآموزان پسر عشایر در ایستگاه پایانی
تهران (پانا) - آیین اختتامیه بیستودومین اردوی کشوری دانشآموزان پسر عشایر در اردوگاه ثامنالحجج(ع) مشهد مقدس برگزار شد.
این مراسم با حضور بیش از ۶۰۰ دانشآموز پسر متوسطه اول و دوم مدارس عشایر که بالای ۹۰ درصدشان برای نخستین بار توفیق تشرف به حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد مقدس یافتند، مربیان و سرپرستان آنها برگزار شد.
علی تیرگیر، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در این آیین ضمن تشکر و قدردانی از مربیان، سرپرستان و همکاران در دفتر که نقش مهمی در برگزاری این اردو داشتند، گفت: شما عزیزان مسئولیت خطیر راهبری دانشآموزان از منطقه و استان خود تا مشهد مقدس و بر عکس را برعهده دارید که این در نوع خود کار بزرگی است.
تیرگیر همچنین از مسئولین برپایی نمایشگاه چادرهای عشایر در حاشیه این اردو قدردانی و خاطرنشان کرد: چادرهای عشایر هر استان نشاندهنده فرهنگ اصیل زندگی عشایر و منعکسکننده فرهنگ و سنتهای هر قوم است و برپایی این نمایشگاه در اردوگاه ثامنالحجج بر زیباییهای این اردو افزود و به دانشآموزان کمک کرد با زندگی عشایر دیگر استانها که در پهنه جغرافیایی ایران زندگی میکنند، آشنا شوند.
وی افزود: همکارانم در دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر، چند ماهی است در تدارک برگزاری این اردو بودند با کیفیت هر چه بهتر و غنیتر باشد و دانشآموزان بهرههای فراوانی از زیارت خود و همچنین زندگی و کار تشکیلاتی ببرند و زحمات آنها به همین یکی - دو هفته برگزاری اردو محدود نمیشود.
تیرگیر، دانشآموزان عشایر را از استوانههای پایهریزی و برپایی تمدن نوین اسلامی مد نظر رهبر انقلاب دانست و تصریح کرد: نقش نوجوانان و جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب، مورد تاکید جدی رهبر انقلاب قرار دارد و پدرانتان نیز در ابتدای انقلاب و جنگ تحمیلی چنان نقشآفرینی کردند که امام خمینی(ره) عشایر را ذخایر انقلاب توصیف کردند.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر گفت: اگر ما و شما چند روز در قالب اردوی کشوری دانشآموزان عشایر در مشهد مقدس گرد هم آمدهایم به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایثارگریهای شهدا و خون پاک آنان است.
وی اضافه کرد: در دورههای گذشته این قشر غیور و دلیر کشور به فراموشی سپرده شده بود و همین امر موجب شده تا شاخصهای تربیتی و آموزشی در مدارس عشایری به نسبت مدارس شهری و روستایی از نمره و کیفیت کمتری برخوردار باشد.
تیرگیر تاکید کرد: شما دانشآموزان باید بدانید عظمت این انقلاب چگونه حاصل شده است و امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، محرومان و مستضعفین را صاحبان اصلی این انقلاب دانستهاند و همچنین اگر ما در این جایگاه قرار گرفتهایم و از دورترین و محرومترین مناطق کشور به مشهد مقدس آمدهایم، همت مسئولین انقلابی و خدوم کشور و تلاشهایشان نقش قابل توجهی دارد.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر یادآور شد: تلاش شد تا این دوره از اردو، یک اردوی تمامساحتی باشد و فعالیتهای آن در چهارچوب ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد و الحمدلله به نظر پُرمهر امام رضا(ع) به هدف خود رسیدیم.
تیرگیر یادآور شد: شما مسابقههای ورزشی داشتید و جشنواره بازیهای بومی و محلی برگزار شد که این در ساحت تربیت زیستی و بدنی جای میگیرد. چادرزنی و فعالیتهای دستهجمعی و تشکیلاتی داشتید که در ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی میگنجد. بازدید از ایرانخودرو خراسان در ساحت تربیت علمی و فناورانه و ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای تعریف شد.
وی افزود: برگزاری شب شعر و فرهنگ و سنتهای ایرانی در ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری طراحی شد و زیارت بارگاه نورانی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) که سنی و شیعه با هم رفتید در ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی است.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر بار دیگر از معلمان عزیز کوچرو که در افتتاحیه بیستودومین دوره اردوی کشوری دانشآموزان عشایر از آنان تقدیر شد، قدردانی کرد و معلمان را یکی از الزامات و ضرورتهای دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست.
در این مراسم، دانشآموزان عشایر (یک نماینده از هر ۲۴ استان شرکتکننده) احساسات و نظرات خود پیرامون این اردو و برنامهها و فعالیتهای آن را بیان کرده و صحنههای بینظیری از حماسه، عواطف پاک، شور و شوق و اشکها و لبخندها خلق شد.
همچنین در آیین اختتامیه بیستودومین اردوی کشوری دانشآموزان عشایر، سرپرستان و مربیان دانشآموزان متوسطه اول و دوم هر استان نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.
ارسال دیدگاه