رییس مرکز آمار ایران اعلام کرد؛

کاهش نرخ بیکاری در تابستان 91/هدفمندی اختلاف طبقاتی را کاهش داد

خبرگزاری پانا: رییس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه در تابستان سال جاری نرخ بیکاری کاهش یافته است، گفت: هدفمندی یارانه ها با افزایش درآمد دهک های پایین باعث کاهش اختلاف طبقاتی در کشور شد.

کد مطلب: ۱۳۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، عادل آذر در حاشیه همایش بزرگداشت روز آمار و برنامه ریزی درباره زمان اعلام نرخ بیکاری دوره تابستان، اعلام کرد: نرخ بیکاری معمولا یک ماه الی 45 روز پس از پایان دوره انجام می‌شود و در این راستا نرخ بیکاری دوره تابستان در نیمه اول آبان ماه اعلام خواهد شد.

رییس مرکز آمار ایران در این زمینه که پیش بینی اطلاعات اولیه از وضعیت نرخ بیکاری در تابستان سال جاری چگونه است؟ اظهار داشت: طبق بررسی ها که البته باید به صورت دقیق تا هفته آینده اعلام کنیم، نرخ بیکاری در تابستان سال جاری نسبت به بهار امسال کاهش یافته است.

وی در این رابطه که معمولا به دلیل رونق فعالیت‌های کشاورزی و ساختمانی نرخ بیکاری در تابستان هر سال نسبت به سایر فصول کاهش بیشتری نشان می دهد، گفت: با این حال نرخ بیکاری هنوز با تک رقمی شدن فاصله دارد و در حدود 12 درصد در تابستان امسال قابل پیش بینی است.

آذر افزود: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی به مردم ضریب جینی که شاخص اندازه‌گیری اختلاف طبقاتی و درآمدی است بهبود یافته و این ضریب در کل کشور به 37 صدم واحد، در مناطق شهری به 356 هزارم واحد و در مناطق روستایی به 339 هزارم از واحد رسیده است.

وی افزود: همچنین با اجرای هدفمندی یارانه‌ها متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری از سال89 تا 90 با شیب تندتری افزایش یافته و این میانگین برای خانوار شهری در سال 130 میلیون ریال و در مناطق روستایی 79 میلیون ریال رسیده است.

رییس مرکز آمار ایران تاکید کرد: همچنین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال 89 ، 6.54 درصد، در سال 90 به 5.2 درصد بدون نفت و رشد 4.67 صدم با نفت رسیده است.

وی تاکید کرد: رشد اقتصادی بدون نفت در سال 89 ، 7.13 درصد ، در سال 85 رشد اقتصادی 7.32 درصد بدون نفت ، در سال 86 این نرخ به 7.42 و در سال 87 به 1.84 درصد ، سال 88 رشد اقتصادی 5.19 درصد و سال 89 این نرخ به 7.33 درصد رسیده است.

آذر با تاکید بر این‌که سال پایه 90 برای تهیه نرخ تورم در مرکز آمار نهایی شده و خروجی‌های اولیه نیز گرفته شده است، گفت: تا آخر سال بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام می‌کند وفعلا نمی‌توان پیش‌بینی کرد پس از تغییر سال پایه نرخ تورم چگونه تغییر می‌کند.

وی در ادامه درباره محرمانه بودن برخی آمار مرکز تصریح کرد: مرکز‌ آمارفقط نرخ تورم را به صورت عمومی اعلام نمی‌کند که آن هم برای مقامات ارسال می‌شود.

رییس مرکز آمار گفت: توافق کردیم تا زمانی که سبد کالاهای مرکز آمار و بانک مرکزی یکسان نشود، بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام کند و مبنای مسایل اقتصادی نرخ تورم بانک مرکزی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار