وزیر آموزش و پرورش:

رویداد «الف تا» نمایش قدرتمندی ملت ایران در نظام تعلیم و تربیت است

پیام رویداد «الف‌تا» این است که چشم‌ها را باید بشوییم و جور دیگری به نظام تعلیم و تربیت نگاه کنیم تا پیشرفت‌ها و توانمندی‌ها را نیز ببینیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش برگزاری رویداد «الف تا» را نمایش قدرتمندی ملت ایران در نظام تعلیم و تربیت و اراده توان معلمان برای ایجاد تحول در نظام آموزشی برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۸۵۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
رویداد «الف تا» نمایش قدرتمندی ملت ایران در نظام تعلیم و تربیت است

رضامراد صحرایی پیش از ظهر امروز در آیین گشایش رویداد بین‌المللی و نمایشگاه «الف‌تا» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به‌ویژه معلمان و دانش‌آموزان شهید، گفت: امروز ایران اسلامی در اوج قدرت و عزت قرار دارد و نمایشگاه الف‌تا بیانگر این قدرت در نظام تعلیم و تربیت است. برگزاری رویداد بین‌المللی و نمایشگاه «الف تا» شروع نمایش قدرتمندی ملت ایران در نظام تعلیم و تربیت و تحول در نظام آموزشی است.

وی افزود: معلمان، مدیران، کارکنان و محصلان ما گوشه‌ای از موفقیت‌های خود را از امروز به مدت ۴ روز به نمایش درخواهند آورد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازدید سرزده خود در روز جمعه از محل برنامه‌ریزی رویداد الف‌تا اظهار کرد: در این بازدید همه معادلات در اندیشه جاری به هم ریخت. چند معلم جوان بدون هیچ تکلفی به طور شبانه‌روزی در حال برنامه‌ریزی بودند و این همان چیزی است که انقلاب ما می‌خواهد و معادلات عادی، قادر به تحلیل آن نیست.

وی با بیان اینکه در سیر تحول نظام‌های آموزشی از نظام‌های کنترل‌گر به نظام‌های تسهیل‌گر رسیده‌ایم، ادامه داد: نظام‌های کنترل‌گر مبتنی بر تنبیه و گاهی هم تشویق، نظام تعلیم و تربیت را مدیریت می‌کردند اما امروز نظام‌های تسهیل‌گر، نظام‌های مبتنی بر مشارکت است و کلیدواژه این تحول، «از همدیگرآموزی» یا «آموزش از همدیگر» است.

وی تصریح کرد: از همدیگرآموزی، مهمترین دستاورد ما خواهد بود. ویژگی همدیگرآموزی این است که نتیجه اقدامات به صورت تصاعدی و تجاربی است یعنی به جای آن که فعالیت در یک خط و به صورت جمع باشد، در یک کار گروهی و مبتنی بر مشارکت است چرا که در این حالت، عدد به توان می‌رسد و به آن قانون توان می‌گویند. توان در مشارکت جمعی و همدیگرآموزی اتفاق می‌افتد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نکته دوم، کنشگری فعال برای نشان دادن دستاوردهای انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت است، گفت: شاهد این هستیم که کشور ما علی‌رغم همه محدودیت‌ها و مسائل و مشکلات، یک راه جدید را در دنیا باز کرده است اما برخی‌ها همانند پشه بر روی زخم می‌نشینند و به جای نشان دادن توانمندی‌ها و پیشرفت‌ها دائما در حال نشان دادن ضعف‌ها هستند.

جور دیگری باید به نظام تعلیم و تربیت نگاه کنیم

وی افزود: ضعف‌ها باید برطرف شوند و کدام کشور است که ضعفی نداشته باشد؟ اما متاسفانه فضا به‌گونه‌ای شده که به جای پیشرفت‌ها و توانمندی‌ها به ضعف‌ها توجه می‌کنیم.

صحرایی اظهار کرد: پیام رویداد الف تا این است که چشم‌ها را باید بشوییم و جور دیگری به نظام تعلیم و تربیت نگاه کنیم تا پیشرفت‌ها و توانمندی‌ها را نیز ببینیم و این نگاه باید به تمام مدارس منتقل شود.

وی تاکید کرد: نظام تعلیم و تربیت به مثابه مجموعه‌ای است که تمام ارکان آن با یکدیگر تحول‌آفرینی خواهند کرد.

صحرایی ادامه داد: نگاهمان در این‌مسیر به اندیشه ولی فقیه است که فرمودند هیچ موفقیتی بدون آموزش و پرورش ممکن نیست و همچنین فرمودند آینده ایران به آموزش و پرورشِ امروز آن گره خورده است.

صحرایی با بیان اینکه ایران قوی با آموزش و پرورش قوی ساخته می‌شود، اضافه کرد: آموزش و پرورش قوی نیز با معلم قوی شناخته می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ایده قوی در آموزش و پرورش، ایده تحول‌آفرین است که خروجی آن برگزاری نمایشگاهی در این سطح است. آموزش و پرورش برای ساختن تمدن نوین ایران اسلامی، کلیدی‌ترین عنصر و مدرسه، گذرگاه رسیدن به این تمدن است و معلم، رکن و عامل اصلی تحول به شمار می‌آید.

دیپلماسی عزت ایران از مدرسه شروع شده است

وی با بیان اینکه به دنبال ۴ نهضت در آموزش و پرورش هستیم که نهضت‌های دستیابی به تمدن نوین اسلامی هستند، اظهار کرد: نهضت اول، تربیت معلم است. معلم، عنصر کلیدی تحول در هر جامعه‌ محسوب می‌شود و معلمان نقش کلیدی در پیشرفت و ارتقای کشور ایفا کرده‌اند.

صحرایی افزود: اگر امروز در صنعت هسته‌ای به پیشرفت رسیده و در صنعت دفاعی به جایی رسیده‌ایم که هیچ‌کس جرات ندارد به ایران اسلامی چپ نگاه کند، عامل اصلی آن معلم است.

وی ادامه داد: اگر امروز پای کشورها را به مذاکره می‌کشانیم و هم موشک فتاح به آسمان می‌فرستیم، مدیون معلمان هستیم‌. دیپلماسی عزت ایران از مدرسه شروع شده و هویت ایرانی - اسلامی ما در مدرسه شکل گرفته است که آن را نباید جدا از آموزش و پرورش دید.

معلمان را برای ایفای نقش جدی‌تر آماده کنیم

صحرایی خاطرنشان کرد: نهضت تربیت معلم، مدتی نادیده گرفته شده که موظف هستیم هم عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه را جبران کنیم و هم معلمان را آماده ایفای نقش جدی‌تر کنیم.

وزیر آموزش و پرورش، نهضت دوم را توانمندسازی خانواده‌ها بیان کرد و گفت: آموزش و پرورش یعنی کل ایران؛ بیش از ۱۶ میلیون دانش‌آموز داریم که با محاسبه پدران و مادران و با توجه به اینکه تقریبا همه خانواده‌ها دانش‌آموز دارند، جمعیت قابل توجهی را شامل می‌شود؛ لذا آموزش و پرورش در کل ایران است.

وی آموزش و پرورش را اصلی‌ترین عنصر تربیت دانست و ابراز کرد: متاسفانه موضوع خانواده در نظام آموزش و پرورش رو به ضعف رفته بود اما امروز مشارکت‌طلبی از خانواده‌ها برای تربیت نسل نوجوان و تمدن‌ساز در دستور کار قرار دارد.

صحرایی با بیان اینکه نهضت سوم، آموزش‌های موثر و تولید عام نافع و موثر است، خاطرنشان کرد: نخواهیم گذاشت آموزش و پرورش صرفا در آموزش‌های صِرف بماند. دانش‌آموزان در پایان هر سه سال باید مهارت‌هایی را بیاموزند و آموزش و پرورش باید به دالان کسب و کار و بازار تبدیل شود.

روایت‌نگاری مدرسه

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نهضت چهارم، روایت‌نگاری مدرسه است، گفت: همه ما موظف هستیم اتفاقات مدرسه را روایت کنیم. شهید تهرانی‌مقدم‌ها، سلیمانی‌ها و بسیاری از شهدا در مدرسه‌ها تربیت شدند و شهدا هویت ملی و مذهبی گرفتند اما روایت ما از مدرسه، ضعیف است.

وی افزود: امروز در مدارس ما روزانه و گاهی حتی به صورت ساعتی، اتفاق‌هایی می‌افتد که آینده‌ساز است اما متاسفانه روایت نمی‌شوند. هر مدرسه باید یک رسانه داشته و تجربیات موفق خود را به دیگران عرضه کند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به روایتگری از سطح مدرسه داریم، افزود: به هر مدرسه‌ که می‌رویم، می‌بینیم معلمان با دست خالی اما روحیه جهادی چه کارهای بزرگ و مهمی انجام داده‌اند. گاهی مدیر مدرسه‌ای با ۵۰۰ دانش‌آموز حتی سرایدار و نیروی خدماتی هم ندارد اما کاری می‌کند که دانش‌آموزان آن مدرسه به المپیاد جهانی می‌روند؛ بنابراین مدیران، مهمترین ارکان مدارس هستند.

گفتمان‌سازی تحول

وزیر آموزش و پرورش، گفتمان‌سازی تحول را نکته مهم بعدی دانست و گفت: آنقدر در مدرسه‌ها کار است که هیچ مدیری به فکر عَرضه کارش نیست و سرگرم تربیت انسان است چون معلم هر روز با زنده و آگاه کردن دانش‌آموز، همه کشور و جامعه را زنده می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه موظف به گفتمان‌سازی تحول هستیم که در این مسیر به هنر و رسانه نیاز داریم، اظهار کرد: هنرمندان و رسانه‌ها را به مدرسه دعوت می‌کنم. بیایید و ببینید برای تولید کارهای هنرمندانه و اثرگذار، جایی بهتر از مدرسه نیست.

صحرایی خاطرنشان کرد: تحول، امری جمعی است و اگر همه به کمک آموزش و پرورش بیایند، کشور با انگیزه و قوت با قله خواهد رسید. ما بر این باوریم که اگر ایده‌های تحول‌آفرین معرفی شوند، کار شتاب‌دهنده‌ای را اجرا می‌کنند.

وی افزود: بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نمایشگاهی شکل گرفته که همان تک‌ایده‌ها و رفتارهای مومنانه و تحول‌آفرین را معرفی می‌کند و اگر این رویداد که اولین دوره آن است به رویداد جاری تبدیل شود -که البته خواهد شد- معلمان و مدیران می‌توانند آنچه از تحول که خود عامل آن بوده‌اند را عَرضه کنند و در این صورت شتاب توسعه کشور به مراتب بیشتر خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: واقعیت این است که در تحول باید یک ساز و کار جدی ایجاد کنیم که یکی از ابزارهای آن رویدادهای ملی و بین‌المللی است. نشان دادن قله‌ها و موضوعات و نشان دادن ایده‌های برتر همانند خودِ تحول، ارزش‌آفرین هستند.

وی با اشاره به آثار دریافتی از کشورهای دیگر و حضور میهمانان خارجی در مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی الف‌تا اظهار کرد: توقع از میهمانان خارجی این است که پیام انقلاب اسلامی را به کشور خودتان ببرید و بگویید کشوری که ۸ سال ااستکبار جهانی با او جنگید و بیش از ۲۳۰ هزار شهید در جنگ نابرابر تقدیم کرد، امروز اینچنین به صدر و قله آمده است.

صحرایی خاطرنشان کرد: دشمن بداند ما زنده‌تر می‌شویم چون آنچه عامل زنده و امیدوار بودن ما است و ما را به تحول واداشته، ایمان و اعتقاد ماست که شما نمی توانید آن را پیش‌بینی کنید.

وی افزود: به دشمنان بگویید که چند سال پیش می‌خواستید کریسمس را در تهران برگزار کنید اما امروز ببینید که دانش‌آموزان در این کشور چه کرده‌اند و به همین دلیل در حیرت و ترس هستید. امروز ایران عزیز در قله است و این رویداد، یکی از نشانه‌های قدرت و قوت اوست.

وزیر آموزش و پرورش با دعوت از همه مسئولان برای بازدید از نمایشگاه الف‌تا گفت: امروز این کار باید به یک کار پیوسته در جریان مدیریت آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور تبدیل شود تا بتواند به واسطه همدیگرآموزی، جوشیدن از درون را در نظام تعلیم و تربیت در پی داشته باشد.

درباره الف‌تا

رویداد بین المللی «الف تا» (الفبای تحول آموزش و پرورش) که از امروز در محل مصلای تهران آغاز شده است تا ۲۱ تیرماه ادامه دار د با سه هدف «الگو سازی و قله سازی از قهرمان‌های هویتی تربیتی کشور و قدردانی از آنها»، «به اشتراک گذاشتن تجارب تحول آفرین مدرسه‌ای» و «امیدآفرینی در نظام آموزشی» از امروز در محل مصلای تهران آغاز به کار کرده است.در واقع این رویداد در سطح ملی و بین المللی ذیل سه هدف یاد شده تا چهارشنبه ۲۱ تیر برپا است و شامل چندین بخش می‌شود.

یک بخش از این رویداد به مدارس دولتی عادی و آثار ارسالی از سوی این مدارس در مقطع ابتدایی و متوسطه نظری در حوزه «ایده‌ها و تجارب تحول آفرین مدرسه‌ای» در حوزه تعلیم و تربیت معطوف می‌شود که در این بخش نهایتا سه مدرسه به عنوان مدارس شایسته انتخاب می‌شوند.

بخش دیگر معطوف به تجارب تربیتی است که ایده‌های این بخش توسط یک معلم یا مدیر مدرسه به این رویداد ارسال شده است و به ۱۱ نفر از برگزیدگان جوایزی داده خواهد شد.

رویداد «الف تا» یک بخش ویژه بین‌الملل نیز دارد که در بخش بین الملل نهایتا از بین حدودا ۱۰۰ اثر از ۱۷ کشور، آثاری از ۹ کشور پذیرفته شده‌اند و در روز اختتامیه یک جایزه در بخش بین الملل نیز اهدا خواهد شد.

بالغ بر ۳۸ هزار اثر به رویداد ملی "الف تا" ارسال شده است و از مهر ماه معلمان به بانک ایده‌های ارسالی به این رویداد به منظور تدریس بهتر و استفاده از ایده‌های برتر در تدریس دسترسی خواهند داشت.

رویداد بین المللی "الف تا" از امروز تا چهارشنبه ۲۱ تیرماه از ساعت ۹ صبح الی ۲۰ شب در محل مصلی تهران دایر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار