در گفت‌وگو با پانا:

پرتره‌ای از یک مستندساز داستان یک مستند شد

مسئله پژوهش در مستندم از تصویر پررنگ‌تر بود/ حضور در سینماحقیقت آرزوی همه مستندسازان است

تهران (پانا) - میثم غلامی می‌گوید قصد دارد داستان زندگی یک مستندساز که در زندگی‌اش دچار یک چالش می‌شود را بسازد.

کد مطلب: ۱۳۸۳۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد
پرتره‌ای از یک مستندساز داستان یک مستند شد

میثم غلامی، مستندساز، در گفت‌وگو با پانا درباره جدیدترین فعالیت سینمایی خود گفت: «در حال ساختن مستندی هستم که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است. موضوع این اثر، روایتگر پرتره‌ای از یک مستندساز است که در فضای کار و زندگی‌اش دچار چالش‌های خاصی می‌شود که به جرئت می‌توان گفت هیچ مستندسازی در هیچ‌کجای دنیا با چنین مشکلات و مسائلی رو‌به‌رو نبوده است.»

او درباره چگونگی انتهاب این سوژه گفت: «من در شهرستان دلفان استان لرستان مشغول کار بر سوژه‌ای بودم که با فردی مواجه شدم که سوژه اثر یک مستندساز بود. آن فرد من را با این سوژه آشنا کرد و در واقع از طریق واسطه‌های گوناگون اولین‌بار با چنین سوژه‌ متفاوتی مواجه شدم. به اعتقاد من مستندسازی که در حال ساختن پرتره‌ای درباره آن هستم در فضای کاری مهجور واقع شده و می‌توانست تبدیل به کارگردانی بسیار شناخته شده شود.»

این مستندساز درباره فیلمبرداری اثر گفت: «واقعیت این است که سوژه اصلی از خود و همین‌طور درباره خودش فیلم‌های زیادی گرفته و قرار بر این است که ما از همان راش‌ها برای ساخت اثر استفاده کنیم و در واقع ساختار کارمان آرشیوی باشد. البته شاید بعضی از صحنه‌ها نیاز به بازسازی داشته باشند که هنوز نتوانستم به قطعیت برسیم که ساختار مستند صرفا آرشیوی باشد یا تلفیقی و بازسازی‌هایی هم در آن به کار رود. اما به هر جهت، پیش‌بینی‌ام این است که تا دو ماه آینده کار تولید به پایان رسیده و فیلم وارد مرحله تدوین شود.»

وی گفت: «بیشتر داستان این مستند در استان لرستان، شهرستان دلفان و روستای حبیب‌وند گندم‌بان می‌گذرد. باید بگویم که من در اثر قبلی‌ام بر روند تحقیق و پژوهش تاکید داشتم و مسئله پژوهش در مستندم از تصویر پررنگ‌تر بود. اما محوریت در مستند تازه‌ام با تصویر است.»

غلامی درباره حضور این اثر در جشنواره «سینماحقیقت» گفت: «نمی‌دانم از نظر زمانبندی موفق می‌شویم که کار را به جشنواره برسانیم یا نه. اما بسیار از کارگردان‌هایی که در ادوار قبلی جشنواره با آثارشان حضور داشتند و جایزه گرفته‌اند، در این مستند در مقام مشاور به من کمک می‌کردند و به اعتقاد آن‌ها، این مستند داستانی متفاوت دارد و قطعا در جشنواره می‌تواند یکی از آثار قابل توجه باشد.»

کارگردان «در جست‌و‌جوی یک سرباز» درباره جشنواره سینماحقیقت اضافه کرد: «حضور در جشنواره سینماحقیقت، آرزوی مستندسازان جوان ایرانی است. این جشنواره سطحی بالا دارد و امیدوارم همواره کار را همین‌طور محکم پیش ببرد و رویدادی صرفا هنری باشد و به حاشیه‌ها و تفکرهای متفاوت کاری نداشته باشد و از آن‌ها تاثیری نپذیرد.»

وی درپایان گفت: «به‌تازگی مرکز گسترش با فیلم‌سازانی که در گذشته با آن‌ها همکاری داشته تماس گرفته و جویای حالشان می‌شود این ماجرای جای تقدیر داشته و بیانگر سطح بالای مرکز گسترش و جشنواره سینماحقیقت است. در آهر دوست دارم این پیشنهاد را مطرح کنم که آقای محمد حمیدی مقدم، رئیس مرکز گسترش با برای مثال عبدالحسین بدرلو، معاون مستند مرکز شروع به سفرهای استانی در کشور کنند و به کشف استعدادهای تازه در حوزه مستندسازی بپردازند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار