کنعانی در پاسخ به پانا:

تعامل وزارت امور خارجه با سازمان انرژی اتمی تعامل سازنده‌ای است

جمهوری اسلامی ایران تحولات فرانسه را با دقت دنبال می‌کند/ آمادگی مذاکره برای پرونده هواپیمای اوکراینی را به اطلاع دولت‌های مربوطه رسانده‌ایم

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اعلام نظر اخیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، گفت تعامل وزارت امور خارجه با سازمان انرژی اتمی تعامل سازنده‌ای است.

کد مطلب: ۱۳۸۳۸۳۶
لینک کوتاه کپی شد
تعامل وزارت امور خارجه با سازمان انرژی اتمی تعامل سازنده‌ای است

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن ضمن گرامیداشت هفته ولایت و عید سعید غدیر خم، اظهار کرد: امروز روز ۱۲ تیر ماه، آخرین روز از هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی‌ است. پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر با ۲۹۸ مسافر و خدمه هواپیما از جمله ۶۶ کودک زیر ۱۸ سال در آسمان خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. رژیم آمریکا هیچ‌گاه بابت این جنایت، عذرخواهی نکرد. این جنایت نشان داد که رژیم آمریکا علیرغم همه ادعاهای حقوق بشری که مطرح می‌کند، از ارتکاب هیچ‌گونه جنایتی ابایی ندارد و این لکه ننگ هیچ‌گاه از دامان آمریکا پاک نخواهد شد.

وی درباره تحولات اخیر فرانسه، گفت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رصد تحولات بین‌المللی، تحولات فرانسه را با دقت دنبال می‌کند. ما پیش از این موضع خود را اعلام کردیم. اینکه توصیه‌هایی که به دیگران می‌کنند و مباحث حکیمانه‌ای از موضع یک کشور رعایت کننده حقوق بشر به دیگران توصیه می‌کنند را رعایت کنند. صدای معترضان را بشنوند و به خواسته‌های قانونی آنها توجه کنند. از رفتارهای توام با خشونت و تبعیض نژادی که مورد اعتراف مقامات این کشورها هست پرهیز کنند.

سخنگوی وزیر امور خارجه در خصوص مرخصی رابرت مالی نیز گفت: آنچه برای ما مهم است سیاست‌ها و رویکردهای کشورها و مشخصا رویکردهای دولت آمریکاست نه نمایندگان آنها؛ به نظر می‌رسد جابجایی افراد نمی‌تواند تغییر چندانی در تغییر سیاست‌ها ایفا کند.

وزیر امور خارجه به باکو می‌رود

وی درباره برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در باکو بیان کرد: اهمیت اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد بر کسی پوشیده نیست. عدم تعهد به عنوان یک سازمان مهم و ریشه‌دار دارای اعضای متعهد یک چارچوب بسیار مهم دارای نقش‌های متنوع در حوزه بین‌المللی است. در گفت‌و‌گوی تلفنی هم که بین وزرای خارجه ایران و آذربایجان انجام شد، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان تاکید ویژه‌ای بر همکاری جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس داشت. وزیر امور خارجه کشورمان در رأس هیاتی در این اجلاس شرکت خواهند کرد. دیدار وزیر خارجه کشورمان با همتای آذربایجانی انجام خواهدشد کما اینکه ممکن است دیدارهای دیگری نیز در حاشیه اجلاس انجام شود.

کنعانی ضمن اشاره به حمله صورت گرفته به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، افزود: پیگیری حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در عالی‌ترین سطح مورد تأکید مقامات سیاسی، امنیتی و قضایی بوده و با اهتمام لازم مورد پیگیری قرار گرفته است. قوه قضائیه موضوع را با جدیت دنبال کرده و به نتایج خوبی رسیده است. فردا نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه برگزار می‌شود و این سؤال را از ایشان بپرسید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا در خصوص اعلام نظر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره توافقات صورت گرفته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: مسئول توافق‌ با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان انرژی اتمی کشور است. تعامل وزارت امور خارجه با سازمان انرژی اتمی تعامل سازنده‌ای است.

وی در خصوص از سرگیری روابط ایران و مصر نیز اظهار کرد: در این باره موضع و دیدگاه روشن خود را بارها اعلام کرده‌ایم. ایران از هرگونه تحول مثبت استقبال خواهد کرد و در پاسخ به اقدامات مثبتی که از سوی دولت و مقامات مصر صورت بگیرد، پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد. گسترش روابط با کشورهای همسایه و اسلامی از اولویت‌های سیاست خارجی دولت است.

دولت سوئد صدای بلند مسلمانان جهان را شنیده است

وی در خصوص هتک حرمت قرآن کریم نیز گفت: دولت سوئد صدای بلند مسلمانان جهان را شنیده و دریافت کرده است. اهانت به مقدسات اسلامی اهانت به همه کسانی است که به ارزش‌های دینی پایبند هستند. اقدامی که انجام شده یک اقدام غیرقانونی است. سازمان همکاری اسلامی، اجلاسی در این زمینه برگزار کرده و طی بیانیه‌ای دیدگاه روشن اعضا را بیان کرده است؛ بنابراین مطالبات از دولت سوئد کاملا روشن است و دولت سوئد باید از تکرار این وقایع جلوگیری کند.

کنعانی در خصوص بازگشایی سفارت عربستان و سفر آیت الله رئیسی به این کشور، بیان کرد این اتفاق به زودی رخ خواهد داد؛ برای سفر رئیس جمهوری نیز تاریخ دقیقی مشخص نشده است. در چارچوب پیشرفت روابط برنامه‌ریزی لازم انجام خواهد شد. موضوع سرمایه‌گذاری‌های مشترک، یکی از هدف‌گذاری‌های دو کشور است.

عضویت دائم ایران در شانگهای می‌تواند منافع اعضای این سازمان را تامین کند

وی در خصوص عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای اظهار کرد: آخرین گام از روند عضویت رسمی و کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای برداشته شده است. بارها اعلام شده این عضویت یک منفعت دو طرفه است هم برای جمهوری اسلامی ایران و هم برای کشورهای عضو این سازمان؛ این تحول مثبت می‌تواند منافع اعضای سازمان را تامین کند.

کنعانی درباره انتخاب اولین سفیر زن در دولت سیزدهم و برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه چهره‌ای دیپلمات نبودن وی، گفت: در وزارت خارجه‌ تمام کشورهای دنیا انتخاب سفرا از شخصیت‌هایی غیر از جامعه دیپلماتیک امر مرسومی است که متناسب با کشور هدف انجام می‌شود و منحصر به ایران نیست. قاطبه سفرای ما از بدنه دیپلماتیک ایران هستند و برخی نیز خارج از این چارچوب هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص شکایت اوکراین، سوئد، کانادا و انگلیس از ایران درباره هواپیمای اوکراینی نیز بیان کرد: اطلاعی از شکایت ثبت شده، ندارم. جمهوری اسلامی ایران در راستای اصل حسن نیت، بر انجام مذاکره تاکید داشته و دارد. در آخرین یادداشت ارسالی خود آمادگی برای مذاکره را به اطلاع دولت‌های مربوطه رسانده‌ایم. براساس اصل صلاحیت سرزمینی، جمهوری اسلامی ایران رسیدگی کیفری خود را با دقت انجام داده و دادگاه صالح رأی غیرقطعی خود را صادر کرده است.

وی به برگزاری نشست پیش روی شورای حقوق بشر اشاره کرد و افزود: ایران با سیاسی کردن و ابزاری کردن حقوق بشر و استفاده از جایگاه قانونی حقوق بشر و تبدیل آن به عنوان ابزار فشار بر سایر کشورها مخالف است. ما در مجامع حقوق‌بشری جهانی شرکت می‌کنیم و اصول اخلاقی و دینی که به آن پایبند هستیم را بیان می‌کنیم و به هر شبهه‌ای که منصفانه باشد، پاسخ می‌دهیم.

نیازمند هماهنگی‌های دوجانبه با دولت عراق هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص برنامه سفر هندیان و پاکستان برای اربعین حسینی، گفت: ستاد مرکزی اربعین با مسئولیت وزارت کشور برگزار می‌شود. وزارت خارجه کما فی‌السابق مسئولیت کمیته سیاسی و کنسولی را بر عهده دارد؛ در این زمینه اقدامات لازم انجام شده است. قطعاً شاهد فعالیت بیشتر ستاد مرکزی و کمیته‌ها خواهیم بود. ایران به عنوان کشور مسیر عبور زوار به مسئولیت‌های خود عمل خواهد کرد. محدودیتی در ارتباط با تسهیل روادید نخواهیم داشت اما کشور میزبان عراق است و نیازمند هماهنگی‌های دوجانبه با دولت عراق هستیم.

وی درباره حملات شب گذشته رژیم صهیونسیتی به شهر جنین در کرانه باختری نیز اظهار کرد: این اقدام جنایتکارانه است و مصداق بارز تروریسم دولتی است. ملت فلسطین هیچ جرمی جز دفاع از حقوق طبیعی خود مرتکب نشده است. از سازمان همکاری اسلامی و جامعه جهانی انتظار می‌رود در مورد محکومیت و برخورد با جنایات اخیر رژیم صهیونسیتی به صورت جدی و موثر عمل کند.

کنعانی به همکاری‌های ایران و چین اشاره کرد و گفت: حجم مبادلات ایران و چین و دیگر کشورها نشانگر این است که ایران توانسته تحریم‌های ظالمانه را تا حدود قابل توجهی بی‌اثر کند و در این خصوص همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود با کشورهای مختلف دنیا انجام دهد. اگر دولت آمریکا از تحریم‌ها نتیجه گرفته بود، روز به روز این تحریم‌ها را افزایش نمی‌داد؛ افزودن تحریم‌ها نشانگر آن است که آمریکا هر آنچه در سبد دارد، روی میز گذاشته و استفاده می‌کند. بسیاری از مبادلات تجاری ما با ارزهای بومی و ملی یا در بستر تهاتر انجام می‌شود. ایران هیچ‌گاه مقابل تحریم‌های آمریکا تسلیم نشده و نخواهد شد و آینده نشان خواهد داد که این دولت آمریکاست که در مقابل ملت ایران تسلیم می‌شود.

وی در خصوص اظهارات رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه مساله ما درباره کریدور زنگزور با ایران است نه با ارمنستان، گفت: ما در چارچوب توافق آتش‌بس مواضع روشنی داریم و بر اجرای آن توافقنامه تاکید کردیم. مواضع ایران کاملا واضح است و در ارتباط با مرزهای بین‌المللی، همواره دیدگاه روشن خود را بیان کرده‌ایم.

انتخاب سفیر برای فرانسه و انگلیس در دستورکار است

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران هنوز در فرانسه و انگلیس سفیر تعیین نکرده است؟ گفت: سیاست کلی ما فعال نگهداشتن سفارتخانه‌ها در کشورهای مختلف و استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای پیگیری منافع ایران در حوزه منافع و سیاست خارجی است. انتخاب سفرا برای این دو کشور در دستورکار است و در مقطع زمانی مناسب اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد. برای سایر کشورها، سفیر انتخاب شده و جابه‌جایی‌هایی صورت گرفته است. فرانسه و انگلیس مدنظر دستگاه دیپلماسی و دولت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار