در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

عرفان احتشامی: فیلم‌سازی یا نقاشی مهم نیست، مهم حرف و کلام اثر است

تهران (پانا) - عرفان احتشامی معتقد است نقاشی می‌تواند در تکامل بصری و ساخت یک اثر در فیلمسازی نیز تاثیرگذار باشد.

کد مطلب: ۱۳۸۳۵۷۷
لینک کوتاه کپی شد
عرفان احتشامی: فیلم‌سازی یا نقاشی مهم نیست، مهم حرف و کلام اثر است

عرفان احتشامی هنرمند نقاش و فیلم‌ساز که به تازگی نمایشگاه انفرادی نقاشی‌هایش در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، درباره این نمایشگاه به ‌‌پانا گفت: «نقاشی‌های نمایشگاه «شور و شیرین» اولین نمایشگاه نقاشی‌های من بود که در فرهنگ‌سرای نیاوران برگزار شد. در این نمایشگاه ۲۰ اثر در اندازه ۱۰۰ در 100 با تکنیک نقاشی بر روی بوم به نمایش گذاشتم.»

وی در پاسخ به اینکه نقاشی را ابتدا فراگرفته یا فیلمسازی، بیان کرد: «خیر، نقاشی را به صورت تجربی و در کنار کار فیلمسازی یاد گرفتم.»

احتشامی در مورد نقاشی‌هایش توضیح داد: «نقاشی‌های نمایشگاه «شور و شیرین» طی 7 سال تکمیل شدند. ایده اولیه این نقاشی‌ها، در سفری به کرمانشاه و دیدن یک فضای تاریخی در ذهنم جرقه زد و باعث شد به یک ایده از دیواره‌نگاره‌هایی که مرمت شده بودند، رسیدم. بنابراین همانطور که در استیتمنت نمایشگاه نیز آمده، در موضوع این نقاشی‌ها به یک هویتی اشاره می‌شود که نشان از یک تاریخ نامملوس است که می‌تواند پنهان یا مرمت شود. در واقع تلاش داشتم به یک هویت تاریخی که بعد از یک زمان گذشته، به معانی جدیدی که شاید پنهان باشد یا آشکار، برسم.»

وی با بیان اینکه محتوا در کار های من خیلی مهم است، تصریح کرد: «من خودم را نقاش نمی‌بینم ولی هنر را به مثابه و ابزاری می‌بینم که می‌توان توسط آن، پیامی را منتقل کرد، حال ممکن است این هنر فیلم باشد یا نقاشی؛ و مهم حرف و کلام این اثر است.»

این هنرمند نقاش و فیلمساز جوان در پایان گفت: «به اعتقاد من نقاشی می‌تواند در تکامل بصری و ساخت یک اثر در فیلمسازی نیز تاثیرگذار باشد.»

عرفان احتشامی دارای دیپلم انیمیشن دانشگاه صدا و سیما و دوره کارشناسی ادبیات دراماتیک و ارشد تصویرسازی در دانشگاه سوره است. این هنرمند فیلمسازی است که گاهی نقاشی می‌کند و تاکنون با ساختن بیش از ۵۰ فیلم کوتاه و ۳ فیلم بلند داستانی در فستیوال‌های داخلی و خارجی شرکت کرده است. وی کار حرفه ای خودش را از سال ۱۳۹۰و با تدوین فیلم و سریال شروع کرده و در کنارش به ساخت انیمیشن و جلوه های ویژه پرداخته و بعد با ساخت مستند و فیلم کوتاه در تلویزیون شروع کرده است. به دلیل علاقه‌اش به انیمیشن و طراحی به موازات فیلمسازی نقاشی را نیز کار کرده است.

ساخت سه فیلم بلند داستانی «دور از اینجا»، مستند داستانی «خبرچین» و فیلم بلند «خبرچین» و ساخت بیش از ۳۰ فیلم کوتاه که در جشنواره های داخلی و خارجی حضور و کسب جایزه شده اند، از جمله آثار سینمایی وی به حساب می‌آید. احتشامی همچنین، در کنار کارهای داستانی، ۵ سال برنامه تلویزیونی «تازه شو» از شبکه دوسیما را کارگردانی کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار