نحوه ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان در مدارس

تهران (پانا) - ثبت‌نام الکترونیکی مدارس از اول تیرماه در پنجره واحد خدمات آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir آغاز شده و ثبت‌نام پایه‌های ورودی یعنی اول، هفتم و دهم صرفًا از طریق پنل «والدین» امکانپذیر است.

کد مطلب: ۱۳۸۲۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد
نحوه ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان در مدارس

به گزارش ایسنا؛ ثبت‌نام مدارس از اول تیرماه به شکل الکترونیکی از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir و به شکل حضوری برای مناطقی که دسترسی لازم برای ثبت‌نام الکترونیکی ندارند، آغاز شده است.

از آنجا که از میان ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز، تعداد ۱۳ میلیون نفر دانش‌آموز میان‌پایه هستند برای ثبت‌نام «میان‌پایه» یعنی کلیه پایه‌ها به جز مقطع اول ابتدایی، هفتم و دهم متوسطه در صورت عدم درخواست جابه‌جایی و انتقال دانش‌آموز به مدرسه جدید برای سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ نیاز به اقدامی نیست و ثبت‌نام دانش‌آموز به صورت خودکار انجام می‌شود.

به گفته سیدمجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت وزارت آموزش‌ و ‌پرورش در ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش به مدارس، ثبت‌نام امسال به صورت «الکترونیکی و حضوری» تعریف شده و از این رو مدیران تمامی مدارس به ویژه مناطق محروم این آمادگی را دارند که در صورت مراجعه حضوری خانواده‌ها فرآیند ثبت‌نام را از مدرسه به صورت الکترونیکی برای دانش‌آموز انجام دهند.

در صورتی که خانواده‌ها دسترسی به اینترنت برای ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموز ندارند، می‌توانند به طور حضوری به مدرسه مراجعه و از مدیر بخواهند ثبت‌نام دانش‌آموز را انجام دهد اما در صورت در اختیار داشتن وسایل الکترونیکی و اینترنت، هیچ ضرورتی به مراجعه حضوری به مدارس برای ثبت‌نام دانش‌آموز نیست و مدارس نیز نباید خانواده‌ها را مجبور به حضور در مدرسه برای ثبت‌نام کنند.

ثبت‌نام الکترونیکی پایه‌های ورودی یعنی پایه‌های اول، هفتم و دهم صرفا از طریق پنل والدین و نه دانش‌آموزان، امکانپذیر است. همچنین ثبت‌نام از این طریق مشروط به تایید محل سکونت از سوی والدین است. بدین منظور والدین باید ابتدا وارد my.medu.ir شده و با انتخاب نقش «والدین» از طریق درگاه دولت وارد این پنجره واحد شوند.

سامانه به محض ورود، پیغامی را برای تایید آدرس محل سکونت والدین نمایش می‌دهد که در صورت تایید والدین، پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش باز می‌شود و در صورت انتخاب گزینه «نادرست است» توسط والدین، گزینه ثبت آدرس جدید در سامانه املاک و اسکان نمایش داده می‌شود و والدین موظف‌اند آدرس جدید خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

با توجه به اینکه بعضاً ممکن است برخی والدین، آدرسی جعلی برای ثبت‌نام فرزند دانش‌آموز خود در مدرسه‌ای خاص که از نظر جغرافیایی، نزدیک محل سکونت آن‌ها نیست را وارد سامانه املاک و اسکان کنند؛ رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفته است: «طبیعتاً اگر شخص مالک باشد، اطلاعات از طریق سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استعلام می‌شود و اگر مستاجر باشد، منابع اطلاعاتی مختلف از سامانه رهگیری و یا سامانه معاملات املاک وزارت راه و شهرسازی اخذ می‌شود و اینگونه اطلاعات منتقل می‌شود. تا وقتی که ۲ نفر نتوانند یک آدرس مشترک داشته باشند، آن آدرس جعلی تلقی نمی‌شود. طبیعتا یک کد پستی را ۲ نفر نمی‌توانند به خود تخصیص دهند. از سوی دیگر فرآیندهایی که وزارت راه و شهرسازی و سامانه اسکان و املاک در نظر گرفته، پوشش‌دهنده این هم پوشانی‌ها است.»

با این وجود گویا برای ثبت و استعلام آدرس جدید در سامانه اسکان و املاک باید برای احراز هویت، تصویر فرد گرفته شود و از این رو والدین باید حتما از طریق گوشی هوشمند یا تبلت که قابلیت عکس گرفتن از تصویر فرد را دارد، تغییر آدرس منزل را از طریق سامانه اسکان و املاک انجام دهند. این امر خود محل نقد است که چرا متقاضیان نمی‌توانند فعلا از طریق سیستم و یا لپ‌تاپ، آدرس جدید محل سکونت را ثبت کنند.

در حال حاضر تنها ثبت‌نام پایه‌های اول و هفتم از این طریق انجام می‌شود و ثبت‌نام پایه دهم پس از انجام مراحل هدایت تحصیلی آغاز خواهد شد.

از این رو پس از آنکه والدین با تایید آدرس محل سکونت، وارد پنجره واحد خدمات آموزش و پرورش شدند باید از بخش «خدمات الکترونیکی عمومی» گزینه «پیش‌ثبت‌نام» را انتخاب کرده و سپس و با انتخاب پایه تحصیلی، وارد کردن مشخصات فردی دانش‌آموز و انتخاب مدرسه مورد نظر برای تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ سایر مراحل ثبت‌نام را طی کنند.

مدارسی که به خاطر منطقه آموزش و پرورش از ثبت‌نام دانش‌آموز خودداری می‌کنند

در همین راستا، سیدمجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت وزارت آموزش‌ و ‌پرورش با اشاره به آغاز سنجش سلامت بدو ورود مدرسه از آذرماه ۱۴۰۱ اظهار کرده است: پیش‌تر سنجش سلامت بدو ورود در اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شد اما امسال از آذر ۱۴۰۱ آغاز شد. در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوآموز در پایگاه‌ها، سنجش سلامت خود را طی کرده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه بعضاً مدارس از والدین می‌خواهند برای ثبت‌نام حتما حضوری مراجعه کنند، توضیح داد: اطلاعیه ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان به تمام مدارس ابلاغ شده است. مدارس کل کشور می‌دانند باید چطور عمل کنند و در حوزه اجرا هم مدیران مدارس این آمادگی را دارند که در صورت مراجعه حضوری والدین، فرآیند ثبت‌نام را الکترونیکی و از مدرسه برای دانش‌آموز انجام دهند.

هاشمی همچنین در پاسخ به اینکه بعضاً مدرسه‌ای نزدیک منزل دانش‌آموز است اما از آنجا که در تقسیم‌بندی جغرافیایی ذیل منطقه سکونت دانش‌آموز قرار نمی‌گیرد، مدارس از ثبت‌نام دانش‌آموز خودداری می‌کنند، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم امکانات خود را متوازن در خدمت به مردم قرار دهیم، محدوده‌بندی لازم و ضروری است چراکه زیرساخت‌ها و جمعیت ما با هم همخوانی ندارد. در واقع محدوده‌بندی برای انتظام‌بخشی ایجاد شده است. سال گذشته این امر در جلسات کارشناسی آموزش و پرورش مطرح شد. امسال در حوزه مقررات‌گذاری، تبصره‌ای را الحاق کردیم که طبق آن ستادهای ثبت‌نام در سطح مناطق موظف‌اند در مدارسی که در مرز ۲ منطقه آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، تفاهمنامه‌ای را برای تنظیم مقررات محدوده مجددا داشته باشند. این امر از ویژگی‌هایی است که امسال به دستورالعمل اضافه شده اما کار مبنایی و هدفگذاری ما این است که پس از تکمیل ثبت‌نام الکترونیکی ما و احراز سکونت‌ها بتوانیم در مرحله بعدی که قطعا به ثبت‌نام امسال نخواهد رسید و برای سال آینده امکانپذیر خواهد بود، شرایطی را محقق کنیم که کل این فرآیند به صورت الکترونیکی انجام شود و اینگونه قطعا تکریم اولیا بهتر اتفاق خواهد افتاد.

استعلامات برخط برای ثبت‌نام دانش‌آموزان

سجاد سیاح، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه پیش‌ثبت‌نام مدارس از ابتدای اردیبهشت‌ماه شروع شده و تا کنون قریب به ۷۰۰ هزار نفر ثبت‌نام ابتدایی خود را انجام داده‌اند، اظهار کرده است: قطعی شدن ثبت‌نام دانش‌آموز منوط به احراز محل سکونت است و این قابلیت در پنجره واحد خدمات یکپارچه وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاده است و فرآیند ادامه دارد.

به گفته وی، امسال ثبت‌نام‌ها جز در برخی نقاط که والدین دسترسی به اینترنت ندارند تماماً الکترونیکی انجام می‌شود و بدین منظور برای راحتی حال والدین و عدم مراجعه حضوری به مدارس از ۵ الی ۶ پایگاه استعلامات برخط در خصوص اطلاعات دانش‌آموز گرفته می‌شود.

سیاح با بیان اینکه تغییر و جابه‌جایی مدرسه دانش‌آموز از طریق پنجره واحد خدمات یکپارچه وزارت آموزش و پرورش و طبق تقویم آموزشی خاص خود انجام می‌شود، افزود: پیش‌ثبت‌نام پایه اول و مدارس خاص هم از اردیبهشت‌ماه اتفاق افتاده و عملاً در حال اجراست.

قبض آب و برق نگیرید

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که بعضاً برخی مدارس از والدین برای ثبت‌نام دانش‌آموز، مدارک خاصی نظیر سند خانه یا قبض آب و برق اخذ می‌کنند، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش خود را ملزم به الکترونیکی کردن شرایط می‌داند. ضمانت‌های اجرایی گام‌به‌گام انجام می‌شود و اولین قدم ما احراز محل سکونت و پیش‌ثبت‌نام الکترونیک بود. اگر مدیر مدرسه‌ای قبض آب و برق برای ثبت‌نام دانش‌آموز اخذ کند، عملا بلااستفاده است چراکه در سامانه ما امکان ثبت این مدارک وجود ندارد. استعلامات در سامانه برخط است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار