عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

نامه شورای شهر تهران به رئیس مجلس؛ منع قانونی شورایاری‌ها برداشته می‌شود؟

تهران (پانا) - یک عضو شورای شهر تهران از تلاش شورا برای احیای نهاد شورایاری‌ها با کمک مجلس شورای اسلامی خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۸۱۳۵۳
لینک کوتاه کپی شد
نامه شورای شهر تهران  به رئیس مجلس؛ منع قانونی شورایاری‌ها برداشته می‌شود؟

ناصر امانی در گفت‌وگو با پانا درخصوص استفاده از معتمدان محلات در تصمیم گیری‌های شهری با وجود چالش‌هایی که در روند اجرایی شدن نظام‌نامه محلات به‌وجود آمده است، گفت:‌ «ما به دنبال این هستیم که نهاد شورایاری گذشته را با رفع موانع قانونی فعال کنیم و اخیرا به رئیس مجلس با امضای تمامی اعضای شورا نامه‌ای نوشته و به‌زودی ارسال می‌شود در این نامه از رئیس مجلس خواهش کردیم به شورای شهر در رابطه با اصلاح رأی دیوان عدالت اداری کمک کند؛ یعنی خواسته اکثریت شورا این است که همان نظام قبلی شورایاری‌ها با تجدیدنظر در رأی دیوان عدالت اداری دوباره فعال شود.»

وی ادامه داد: «نظام‌نامه یک راه بینابین بود که تا قانونی شدن شورایاری‌ها به نتیجه برسد و بتوانیم مشارکت محلی و اجتماعی مردم را در اداره شهر داشته باشیم؛ ولی آنچه که تصویب شد با اکثریت ضعیف یعنی 11 رأی موافق تصویب شد. علتش هم این بود که از همان ابتدا تصورمان این بود که نمی‌تواند مشارکت اجتماعی را به‌دنبال بیاورد و همین موجب شد، نتوانیم برای ادامه کار انتخاب رئیس ستاد و تهیه دستورالعمل‌هایی که در آیین‌نامه پیش‌بینی شده و تعداد آن خیلی زیاد است؛ تصمیم بگیریم.»

امانی تاکید کرد: «فکر می‌کنیم با اصلاح اساس‌نامه می‌توانیم کار تشکیل ستاد و انتخاب رئیس ستاد را به سرانجام برسانیم و هیات امنای محلات با ترکیبی از آنچه که در نظام‌نامه آمده (یعنی ناظران اعضا که از شورایاری‌های محل که منتخبان مردم بودند و یک تعداد نمایندگان سازمان نهادها) انتخاب و فعالیت‌های محلی آغاز شود تا بتوان مشکل اساسی را از طریق مرجع قانونی حل و فصل کنیم.»

رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران درخصوص عزل معتمدان محلات که اعضای شورای شهر طی هفته‌های گذشته بارها نسبت به آن تذکر داده بودند هم گفت:‌ «آن رویه همچنان ادامه پیدا می‌کند و هر روز مدیران محلات با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند ما را عزل یا جابه‌جا کردند یا دیگر ما را راه نمی‌دهند و اتاقمان را بدون حضور ما باز کردند. این کارها شایسته نیست. اکنون به شدت به اعتماد مردم و جلب مشارکت آنها نیاز داریم. مقام معظم رهبری و همه مسئولان نظام حتی از اداره اقتصاد توسط مردم حرف می‌زنند؛ اما در حد اینکه مردم برای زباله، رفع سد معبر و برداشتن یک تیر برق در محله‌شان نظر دهند و ما نتوانیم تحمل کنیم که اصلا شایسته نیست. با مردمی که مفت و مجانی و بدون هیچ توقعی دوست داشتند به شهرداری در انجام مأموریتش کمک کند، این‌طور برخورد کنند درست نیست. اگر قرار است به این افراد به هر دلیلی بگویند، بروند باید محترمانه گفته شود و از زحماتشان تقدیر و تشکر کنند. بخش‌هایی که اعتراض داریم و تذکر می‌دهیم این نوع برخوردهاست و می‌گوییم نباید این برخوردها ادامه پیدا کند و این برخوردها باعث کاهش سرمایه اجتماعی شهرداری و شورا می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار