رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد:
استقرار نظام تشخیص، توانبخشی و مداخله بههنگام در سازوکارهای سنجش بدو ورود نوآموزان
تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور از استقرار «نظام تشخیص، توانبخشی و مداخله بههنگام» با بازمهندسی ساختار سازمانی، بازنگری اساسی در سازوکارهای سنجش بدو ورود، راهاندازی مراکز جامع و تمهیدات جذب نیروهای توانبخشی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ در گردهمایی روسای ادارات آموزشوپرورش استثنایی کشور که در مرکز پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، حمید طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور گفت: تحولات بزرگی با محوریت استقرار نظام تشخیص، توانبخشی و مداخله بههنگام از قبیل بازمهندسی ساختار سازمانی با رویکرد تخصصگرایی و ماموریتگرایی، اصلاح اساسی سنجش بدو ورود نوآموزان دبستان راهاندازی مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بههنگام رشدی - تربیتی، جذب آموزگاران استثنایی و تمهید شرایط جذب نیروهای متخصص توانبخشی و آموزش و توانمندسازی نیروهای مراکز جامع و معلمان ابتدایی در سازمان آموزشوپرورش استثنایی در یک سال اخیر انجام شده که این تحولات با همکاری و همدلی درون و برونسازمانی، سرعت بیشتری یافته است.
معاون وزیر آموزشوپرورش افزود: در سالهای گذشته فرایند سنجش نوآموزان از تابستان شروع میشد و بعضاً تا پایان مهرماه ادامه پیدا میکرد ولی در حال حاضر سنجش بدو ورود نوآموزان از بهمنماه سال گذشته شروع شده و تاکنون بیش از ۹۰ درصد نوآموزان نیز نوبتگیری و سنجش شدهاند که این امر امکان برنامهریزی را برای بخشهای مختلف وزارت آموزشوپرورش مثل ثبتنام بهموقع دانشآموزان، پیشبینی نیروی انسانی موردنیاز، کلاسبندی و تهیه و توزیع کتابهای درسی، صدور بهموقع ابلاغ معلمان و همچنین امکان مداخله مؤثر برای نوآموزان در معرض اختلالات روانشناختی یا داری مشکلات جسمی و ذهنی قبل از ورود به دبستان فراهم کرده است.
وی ادامه داد: اجرای فرایندی سنجش در طول سال تحصیلی و الکترونیکی شدن تمامی فرایندهای آن و پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی سنجش قبل از آغاز تابستان باعث افزایش بهرهوری و کاهش مصرف انرژی در پایگاهها، حذف کاغذ و کمک به محیطزیست، کاهش سفرهای درونشهری برای نوبتگیری و... نیز شده و از این طریق بر افزایش بهرهوری در کشور کمک کرده است.
وی در ادامه، اجرای سنجش توسط نیروهای متخصص مراکز جامع را از دیگر مزیتهای اصلاح فرایندهای سنجش بیان کرد و تولید دادههای ارزشمند و قابلاعتماد در مراکز جامع را یادآور شده و بر استفاده از دادههای تولید شده در سطوح مختلف سیاستگذاری و اجرایی آموزشوپرورش تأکید کرد.
طریفی حسینی با برشمردن اولویتها و دستور کارهای اصلی حوزه آموزش و امور پرورشی و تربیتبدنی در سال جاری از برنامهریزی جدی برای افزایش جذب و پوشش تحصیلی دانشآموزان استثنایی با تاکید بر دوره پیشدبستانی و جذب بازماندگان از تحصیل، اصلاح و بهروزرسانی برنامههای درسی، طراحی رشتههای جدید و توزیع متوازن و مبتنی بر آمایش رشتههای کاردانش خاص، بازمهندسی نیروهای انسانی و توانمندسازی حرفهای آنها، کارآمدسازی رویکرد آموزش تلفیقی، تولید بستههای آموزشی ویژه دانشآموزان اوتیسم و ساماندهی هدایت تحصیلی دانشآموزان استثنایی و حمایت از فعالیتهای و برنامههای پرورشی و فرهنگی خلاقانه با محوریت استانها خبر داد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان این نکته که برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی در هماهنگی با سایر معاونتها و سازمانهای تابعه وزارت آموزشوپرورش انجام میشود، افزود: نگاه به ظرفیتها و اعتماد به آموزشوپرورش استثنایی فراتر از وزارتخانه و در سطح ملی ایجاد شده است که از مصادیق آن میتوان به آغاز اجرای طرح آموزش ۳۵۰ هزار معلم ابتدایی در سطح وزارت و همکاری سایر دستگاهها همچون سازمان اداری و استخدامی کشور در تخصیص کمسابقه ردیفهای استخدامی به آموزگاران ابتدایی و نیروهای توانبخشی یا پیگیری موضوع سرویس ایابوذهاب دانشآموزان استثنایی در سطح معاونت اول ریاستجمهوری و وزارت کشور اشاره کرد.
وی افزود: در سطح وزارتخانه هم طی یک سال اخیر کارها و تحولات بزرگی مثل اجرای طرح رتبهبندی معلمان بعد از حدود ۱۰ سال، تخصیص کمسابقه ردیفهای استخدامی و تغییرات اساسی در سازوکارهای آزمونهای استخدامی انجام شده است که همة اینها نشاندهنده این است که آموزشوپرورش از اولویتهای اصلی دولت است.
ارسال دیدگاه