معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران:

طرح  یاریگران زندگی، از اقدامات تاثیرگذار آموزش و پرورش در کاهش آسیب‌های اجتماعی است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران با بیان اینکه آموزش و پرورش به‌ عنوان نهاد تعلیم و تربیتی، کانون اصلی فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است؛ طرح  یاریگران زندگی را یکی از اقدامات موثر و تاثیرگذار در کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۰۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد
طرح  یاریگران زندگی، از اقدامات تاثیرگذار آموزش و پرورش در کاهش آسیب‌های اجتماعی است

سید احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران با بیان اینکه کم‌ هزینه‌ترین و موثرترین راه مقابله با اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی، تولید محتواهای موثر فرهنگی و هنری است؛ در گفت‌وگو با پانا گفت: «آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، بیشترین تاثیر تربیتی را بر روی افراد جامعه دارد و باید بتواند به موقع و به‌جا، کارکرد جامعه‌پذیری و توانمندسازی دانش آموزان را به شکلی مطلوب و مناسب به انجام برساند؛ از این رو طرح یاریگران زندگی، یکی از اقدامات موثر و تاثیرگذار در آسیب های اجتماعی است که در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها و بستر مناسب، می‌تواند منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی شود.»

وی ضمن اشاره به اینکه یکی از موثرترین راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش نشاط در جامعه و ایجاد امید است؛ اظهار کرد: «از آنجا که هر توفیقی که برای انسان حاصل می شود، از سوی خدا و هر شکست و آسیبی، در نتیجه کوتاهی های خود انسان است، طرح یاریگران زندگی در سطح مدارس پایتخت با هدف آموزش دانش آموزان و خانواده‌ها در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد به اجرا درآمده است. در این طرح اهمیت آگاهی دانش‌آموزان، خانواده‌ها و کارکنان مدارس با توجه به رشد روزافزون آسیب‌های اجتماعی در سال‌های گذشته دوچندان شده و تلاش برای اقدامات پیشگیرانه از اعتیاد توسط خانواده‌ها و نهادهای مرتبط به امری ضروری تبدیل می شود.»

هر مدرسه باید با مشارکت معلمان، والدین و نمایندگانی از دانش آموزان، نسبت به اجرای طرح یاریگران زندگی توجه کند

موسوی ادامه داد: «قطعا هر مدرسه می بایست با مشارکت معلمان، والدین و نمایندگانی از دانش آموزان، نسبت به اجرای طرح یاریگران زندگی و برنامه های پیشگیری اولیه از اعتیاد، متناسب با شرایط بومی و ظرفیت های خود مبادرت کند تا ضمن احساس مالکیت از سوی ارکان مدرسه در اجرای برنامه ها، شاهد تحقق و اجرایی شدن طرح یاریگران در سطح مدارس استان باشیم که بر همین اساس خانه یاریگران زندگی در منطقه ۱۶ پیرو توجه به این اقدامات مهم افتتاح شد.»

این مسئول با تاکید بر آموزش مهارت خودآگاهی به دانش آموزان، خاطرنشان کرد: «اگر دانش آموز خود و شخصیت ارزنده خود را بشناسد، هرگز به سمت آسیب های اجتماعی نمی رود. از این رو آموزش مهارت تاب آوری باید در اولویت آموزش مهارت های زندگی قرار گیرد، تا دانش آموزان ضمن کنترل هیجان، رفتارهای تکانشی کمتری داشته باشند. از این رو ارتقای سلامت دانش ‎آموزان و پیشگیری از آسیب ‎های اجتماعی یکی از مهمترین دغدغه ‎های آموزش و پرورش استان است که این امر مستلزم شناسایی آسیب ها و تعامل و همکاری سایر نهادها با آموزش و پرورش خواهد بود.»

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، هم‌افزایی و انسجام را گامی مهم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دانشت و گفت: «حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی، بدون هم‌افزایی دستگاه‌های متولی میسر نیست؛ بنابراین در اجرای این طرح و سایر برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری باید همه دستگاه‌های ذی‌ربط و تشکل‌های مردم‌نهاد با تمام توان و پتانسیل‌های موجود پای‌کار بیایند و در کنار آموزش و پرورش قرار گیرند تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه معضل مواد مخدر در سطح جامعه باشیم. امیدواریم با گام هایی که در راه پیشگیری از آسیب های اجتماعی برداشته می شود، استعدادهای دانش آموزان در زمینه های علمی، معنوی و اخلاقی به وفور شکوفا شود.»

خبرنگار دانش آموز: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار