رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد؛

تدوین آیین‌نامه قانونی برای فعالیت آفرودسواران

تهران (پانا) - معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین آیین‌نامه قانونی برای فعالیت آفرودسواران در طبیعت خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۷۹۳۰۷
لینک کوتاه کپی شد
تدوین آیین‌نامه قانونی برای فعالیت آفرودسواران

علی سلاجقه امروز در مانور آفرود سواران که با شعار «من یک محیط‌بانم» از ورزشگاه تختی تا پارک طبیعت پردیسان برگزار شد، به اثرات مخرب ورود خودرو به محیط زیست اشاره کرد و گفت: وقتی یک خودرو وارد طبیعت که دارای پوشش گیاهی و جانوری است، می‌شود در واقع منطقه‌ای را که از لحاظ فرسایش مشکلی ندارد با مشکلات روبه‌رو می‌کند. طبیعت و جایی که در آن زیستگاهی ایجاد شده در حقیقت یک شهر طبیعی است چراکه حیوانات آنجا ساکن‌اند، پوشش گیاهی وجود دارد و چینش به بهترین نحو در آن وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما به عنوان بهره‌بردار این ساکنان را با صدای ماشین فراری می‌دهیم. اینگونه خیلی از حیات وحش برای همیشه از آنجا دور شده و از محل اصلی زندگی خود فراری می‌شوند و زیستگاه از بین می‌رود. در حقیقت بیراهه روندگان یا آفرودسواران طبیعت را با مشکل مواجه می‌کنند و اکنون هیچ قانون و آیین نامه‌ای حاکم بر فعالیت این افراد وجود ندارد.

وی افزود: آموزش در حوزه حفظ محیط زیست و فرهنگسازی در این مسیر تکلیف ما است و باید باید محتوای آموزشی تدوین کنیم چراکه اقشار مختلف طبیعت را دوست دارند اما قوانین را نمی‌دانند. ما مکلف‌ هستیم آیین‌نامه خاص خود را تدوین و در اختیار این‌ افراد قرار دهیم تا هر کس وارد طبیعت می‌شود دارای یک جدول راهنما باشد و در قالب یک راهنما وارد شود. این جدول راهنما باید شامل موادی که وارد طبیعت می‌کند مثل پلاستیک و غیره، نحوه ورود به طبیعت، مسیر عبور از طبیعت، سرعت عبور در طبیعت و حتی نوع ماشینی که با آن وارد طبیعت می‌شوند، باشد. اینها همگی قانونمند می‌شود.

سلاجقه با بیان اینکه معاونت آموزش سازمان محیط زیست و دفتر مشارکت‌های مردمی ما در قالب قانون، آیین‌نامه قانونی و دفترچه آموزشی این امر را پیش خواهد برد، گفت: ابتدا این افراد آموزش دیده و توانمند می‌شوند و سپس به عنوان تسهیل گر وارد طبیعت می‌شوند تا هم طبیعت را حفظ کنند و هم از طبیعت بهره ببرند. میثاق نامه امروز نشان می‌دهد آفرودسواران دست نیاز به سمت سازمان حفاظت محیط زیست دراز کردند و می‌خواهند قانونمند وارد طبیعت شوند. امروز مجموعه آفرود سواران یا بیراهه روندگان که من از امروز به آنها یاران و دوست‌داران طبیعت می‌گویم، در یک رژه خودجوش در تهران شرکت کردند و هر آفرودِر را یک محیط بان معرفی کردند. خدا را شاکرم فرهنگ مردم ارتقا پیدا می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار