مدرس ریاضیات و نویسنده کتاب اصول آموزش ریاضی عنوان کرد:
آموزش ریاضی، دانشی پیوسته است که هر مفهوم آن بر پایه مفاهیم دیگر استوار است
فیروزکوه (پانا) - نویسنده کتاب اصول آموزش ریاضی، آموزش ریاضی را یک دانش متراکم و پیوسته دانست و گفت نکته قابل توجه در یادگیری ریاضی این است که هر فراگیری با هدایت معلم باید آموزش ریاضی را پیش برده تا یادگیری و فهم معنادار اتفاق بیفتد، یعنی بین مطالب جدید با مطالب گذشته بتواند ارتباط ایجاد کند.
مجید شکیبانیا، نویسنده کتاب اصول آموزش ریاضی از شهرستان فیروزکوه است؛ وی دوره دبیرستان را در مدرسه شهید مطهری فیروزکوه در رشته ریاضی-فیزیک به پایان رسانده، مقطع لیسانس را در رشته ریاضی-کاربردی دانشگاه علم و صنعت گذرانده و بلافاصله در مقطع فوقلیسانس ریاضیمحض گرایش جبر پذیرفته شده و بعد از دفاع از پایاننامه مدرک فوقلیسانس ریاضی دریافت کرده و بعد از مدتی به عنوان معلم در آموزش و پرورش در حال خدمت است.
وی در خصوص انگیزه انتشار کتاب "اصول آموزش ریاضی" خود در گفتوگو با پانا اظهار کرد:« زمانی که برای آزمون دبیر ریاضی مطالعه میکردم دو کتاب به عنوان منبع اصلی برای درس آموزش ریاضی وجود داشت، یکی "اصول آموزش ریاضی" به قلم دکتر علمالهدایی و دیگری "آموزش و یادگیری ریاضی" به قلم دکتر بیژن زاده، به نظر من درک این کتابها بسیار پیچیده است و ضمن اینکه طی چند سال اخیر تجدید چاپ نمیشوند و تهیه این کتابها بسیار دشوار است. بنابراین تصمیم گرفتم که خلاصهای از این کتابها را تهیه کنم تا مطالب را بهتر متوجه شوم، بعد از اینکه یادداشتهای خود را در گروهی که مربوط به مطالعه برای آمادگی آزمون دبیر ریاضی بود به اشتراک گذاشتم و بازخوردهای بسیار خوبی دریافت کردم، تصمیم گرفتم این یادداشتها را تایپ کنم تا زیباتر و خواناتر شود، بعد از تایپ کردن متوجه شدم که بسیاری از مطالب از قلم افتاده، بنابراین هر نکته مهمی که در کتابها یا مقالات بود را اضافه کردم.»
شکیبانیا تصریح کرد: «در تابستان سال ۱۴۰۱ نسخه اولیه کتاب آماده شد، اما نیاز به بازبینی و ویرایش داشت، بعد از شروع کار در مدارس در یکی از جلساتی که در آموزش و پرورش فیروزکوه برگزار شد؛ با معلمان ریاضی شهرستان، آشنا شدم و به همراه مریم زیاری برای تکمیل کتاب همکاری کردیم.»
نویسنده کتاب اصول آموزش ریاضی افزود: «همکاریهای خانم زیاری در تکمیل کتاب بسیار موثر بود، همچنین با جستجوی کتابهای تالیفی و ترجمه و مقالات متعدد در این زمینه سعی کردیم که اطلاعات خودمان را بالا ببریم و یک محصول کامل ارائه دهیم، مخاطبان این کتاب، معلمان ریاضی هستند. بالاخره در خرداد سال ۱۴۰۲ با همکاری انتشارات اولینها موفق شدیم که کتاب خودمان را به چاپ برسانیم.»
این مدرس ریاضیات تصریح کرد: «آموزش ریاضی دانشی است که در سالهای اخیر در کشورهای توسعهیافته از جایگاه مهمی برخوردار شدهاست و ما باید ریاضی را از علمی برای نخبگان به علمی برای همگان تبدیل کنیم؛ یادگیری و پیشرفت ریاضیات به زمان نیاز دارد و هر چه فراگیران وقت بیشتری را صرف یادگیری کنند، احتمال دستیابی آنها به موفقیت بیشتر میشود. نکته قابل توجه در یادگیری ریاضی این است که هر فراگیری با هدایت معلم ریاضی پیش رود، تا یادگیری و فهم معنادار برای او اتفاق بیفتد، یعنی بین مطالب جدید با مطالب گذشته بتواند ارتباط ایجاد کند.»
در ادامه، مریم زیاری، نویسنده دوم کتاب اصول آموزش ریاضی در ادامه گفت: «بنده و آقای شکیبانیا این کتاب را با همکاری هم نوشتهایم و آموزش ریاضی به توسعه و اجرای برنامههای آموزشی ریاضی مناسب و تمام مسائل مربوط به تدریس و یادگیری ریاضی مربوط میشود. همگام با مفهوم همیشگی یادگیری آموزش ریاضی شامل یادگیرندگان از تمام سنین از آغاز کودکی تا بزرگسالی در تمام سطوح میشود.»
نویسنده دوم کتاب اصول آموزش ریاضی از شهرستان فیروزکوه، بیان کرد: «اهمیت آموزش ریاضی واقعیتمدار این است که از طریق آن دانشآموزان میتوانند نسبت به دانش ریاضی خود احساس مالکیت کنند و ریاضی را متعلق به خود بدانند، باید توجه داشت که واژه واقعیتمدار فقط به ارتباط با زندگی واقعی اشاره ندارد، بلکه به موقعیتهایی اشاره دارد که در ذهن دانشآموزان واقعی است.»
وی در خصوص راهبرد برای استفاده درست از ریاضی واقعیت مدار در کلاس درس گفت: «محیط اطراف خودمان را باید با دقت مشاهده کنیم، در مسائل کتابهای درسی تغییر کوچکی ایجاد کنیم، از روشهای متفاوت برای طرح مسئله استفاده کنیم، با ایجاد تغییرات اندکی در متن مسائل کتابهای درسی ریاضی میتوان آموزش ریاضی واقعیتمدار را در سطح کلاس درسی اجرا کرد.»
زیاری تصریح کرد: «پژوهش در حوزه آموزش ریاضی شامل آموزش ریاضی، اجرا، تفسیر و گزارش پژوهش در حوزه آموزش ریاضی میشود، آموزش ریاضی یک دانشی است که در سالهای اخیر در کشورهای توسعهیافته از جایگاه مهمی برخوردار بوده است. میتوانیم بگوییم ریاضی یک دانش تراکمی و پیوسته است که هر مفهوم آن بر پایه مفاهیم دیگر استوار است که این ارتباط زنجیرهای است که گسستگی در آن موجب ایجاد مانع و یادگیری ریاضی میشود.»
دانشآموز خبرنگار: فاطمه صفری
ارسال دیدگاه