سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری؛

مذاکرات تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در جریان است؛ انجام مذاکرات با وساطت دولت عمان

مبنای مذاکرات همان توافق برجام است، توافق موقت را تکذیب می‌کنیم/ وزیر خارجه عربستان به‌زودی به تهران می‌آید و سفارت این کشور در تهران افتتاح می‌شود/ در اقدامات دیپلماتیک در ارتباط با کنترل تنش با جمهوری آذربایجان به نتیجه مثبت رسیده‌ایم

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا از طریق واسطه‌ها ادامه دارد، تاکید کرد اگر ظرف مقابل نیز مانند ایران از خود حسن نیت نشان دهد میتوان در آینده نزدیک شاهد تبادل زندانیان بود.

کد مطلب: ۱۳۷۸۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد
مذاکرات تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در جریان است؛ انجام مذاکرات با وساطت دولت عمان

ناصر کنعانی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه درباره احتمال تبادل زندانی بین ایران و آمریکا، اظهار کرد: امیدواریم شاهد این اتفاق باشیم چون ما در این زمینه همه تلاش‌های لازم را انجام دادیم، مذاکرات هم از طریق واسطه‌ها ادامه دارد. می‌توانیم ابراز خرسندی کنیم که اگر طرف مقابل نیز مانند ایران از خود حسن نیت نشان دهد میتوانیم در آینده نزدیک شاهد تبادل زندانیان باشیم.

وی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به آمریکای لاتین نیز گفت: امروز شاهد آغاز تور آمریکای لاتین رییس‌جمهور بودیم. این سفر در پاسخ به دعوت رسمی از رییس‌جمهور صورت گرفت. آمریکای لاتین از حوزه‌های مهم مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده و این توجه افزایش پیدا خواهد کرد. خوشبختانه ما با اغلب کشورهای این منطقه مواضع سیاسی مشترک و نزدیک به هم در ارتباط با موضوعات سیاسی و بین‌المللی داریم که به تقویت ارتباطات ایران و کشورهای این منطقه کمک می‌کند. مضافاً اینکه زمینه‌های اقتصادی مشترکی نیز میان ایران و این کشورها وجود دارد. هیات بلندپایه‌ای از شرکت‌های خصوصی و تجاری ایران نیز در این سفر حضور دارند، این هیات از قبل عازم شده‌اند و مذاکرات خود را انجام دادند و با حضور رییس‌جمهور شاهد نشست‌های دو طرف خواهیم بود و اسناد مهمی به امضا خواهد رسید و انشالله ما در یک نقطه جدیدی از حرکت دوسویه ایران و کشورهای آمریکای لاتین قرار داریم تا تمام همکاری‌ها به سطح قابل قبولی ارتقا پیدا کند.

تفاهم‌نامه امینی ایران و عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با موضوع اقلیم کردستان عراق و سفر مقام عالی امنیتی عراق به ایران، گفت: یکی از موضوعات مهم اجرای تفاهم‌نامه امنیتی دو طرف است که باید شاهد خلع سلاح گروه‌های ضد انقلاب و استقرار نیروهای رسمی دولت فدرال عراق در طول مرزهای مشترک دو طرف باشیم و امیدواریم دولت عراق مسئولیت خود را در این زمینه به خوبی انجام دهد.

آخرین وضعیت گفت‌وگوها درباره حقابه هیرمند

کنعانی درباره حقابه هیرمند نیز گفت: موضع ایران روشن است، مبنی بر اینکه ایران انتظار دارد بر مبنای معاهده سال ۱۳۵۱ حقابه کامل ایران از آب هیرمند به کشورمان تحویل داده شود. متاسفانه در طول سال‌های گذشته شاهد این اتفاق نبودیم. مذاکرات جدی در این ایام با دولت سرپرستی کشور افغانستان انجام شد و هنوز تمام حقابه به طور کامل تحویل داده نشده است. متعاقب دستور رییس‌جمهور هیات عالی رتبه‌ای به افغانستان سفر کردند و در این مرحله مایل به انجام مسایل رسانه‌ای نبودیم و اصل برای ما این بوده که دو طرف با گفت‌وگو موضوع را به ثمر برسانند. مذاکرات خوبی انجام و توافق شد طرف افغانستانی گام‌های جدی و جدیدی بردارد. ما متناسب سیاست همسایگی و مبتنی بر معاهده بین دو طرف انتظار داریم مقامات دولت افغانستان مسئولانه عمل کنند و حسن نیت خود را نشان دهند. حقابه حق مردم ایران و مردم سیستان و بلوچستان است ‌و ما به صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کنیم.

مذاکرات ایران و آمریکا

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات نماینده ایران در سازمان ملل با مقامات آمریکا گفت: ما با هدف تحول‌بخشی به مذاکرات رفع تحریم از مساعی جمیله سلطنت عمان و مقامات این کشور که چندین هفته قبل مطرح شده بود استقبال کردیم و در این مدت تبادل پیام‌هایی با طرف مقابل از طریق این کشور با طرف مقابل داشتیم و هنوز هم ادامه دارد. در این زمینه از ابتکارات عمان استقبال کردیم.

وی گفت: مبنای مذاکرات رفع تحریم همان توافق برجام است و چارچوب جدیدی از قبیل توافق موقت و ... را درست نمی‌دانیم و آن‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ای یا اخباری با هدف و غرض است.

وی با بیان اینکه مذاکرات مسقط بین ایران و آمریکا پنهانی نبوده است، گفت: این مذاکرات به صورت غیرمستقیم و با وساطت دولت عمان انجام شده است.

مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان

کنعانی درباره مذاکرات وزرای خارجه ایران و آذربایجان نیز گفت: گفت‌وگوها انجام شده و هیات‌هایی رد و بدل شده‌اند و ما گمان می‌کنیم در ارتباط با کنترل تنش به نتیجه مثبت رسیده‌ایم و اکنون در مرحله گفت‌وگو برای ازسرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هستیم. سیاست ایران در ارتباط با کشورهای مختلف دنیا کاملا روشن است و این موضوع در ارتباط با همسایگان از اولویت بیشتری برخوردار است.

آخرین روند اجرای توافقات تهران و ریاض

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روند اجرای توافقات تهران و ریاض تاکنون به خوبی پیش رفته است، گفت: طرفین به اراده‌ای که از خود نشان داده‌اند به خوبی عمل کرده‌اند، سفارت و سرکنسولگری ایران افتتاح شد. در ارتباط با بازگشایی سفارت عربستان در تهران نیز بسترهای لازم فراهم شده و در آینده نزدیک شاهد سفر وزیر خارجه عربستان به تهران خواهیم بود و در آینده نزدیک شاهد گشایش سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری این کشور در مشهد خواهیم بود.

کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده و همواره آمادگی جدی خود را نشان داده است، گفت: موضع ما درخصوص برجام و روند مذاکرات هسته‌ای روشن است. جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کند، هیچ‌گاه فرآیندهای دیپلماتیک با هدف رفع تحریم‌ها را ترک نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد ما کماکان به دنبال همان برجام سال ۲۰۱۵ میلادی هستیم.

کنعانی گفت: ما هرگونه اتهام و ادعا درباره ارسال تسلیحات ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را قویا و مجددا تکذیب می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پول‌های بلوکه شده ایران گفت: الان اطلاعی ندارم که چه مقدار پول بلوکه و در کدام کشورها داریم اما بیشترین پول‌های بلوکه شده در همین کشورهای عراق و کره‌جنوبی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار