مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان:

مدارس استان اصفهان باید در تمام ابعاد متناسب با سند تحول بنیادین عمل کنند

اصفهان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت برای اجرایی‌شدن سند تحول بنیادین مدرسه باید در تمام ابعاد متناسب با سند تحول بنیادین عمل کند و از کتاب درسی تا آداب اجتماعی همه در هماهنگی و هم‌راستایی با این سند باشد.

کد مطلب: ۱۳۷۸۰۳۲
لینک کوتاه کپی شد
مدارس استان اصفهان باید در تمام ابعاد متناسب با سند تحول بنیادین عمل کنند

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در نشست هم‌اندیشی دفتر آموزش ابتدایی این اداره کل اظهار کرد: در احادیث و روایات ما تأکید شده است که علم‌آموزی در دوره کودکی مانند نقش بر سنگ است و به همین دلیل، آنچه در دوره دبستان به فرد آموزش داده شود تا پایان عمر اثرگذار است.

وی با اشاره به این‌که اگر توجه کافی به حوزه ابتدایی انجام شده بود، مشکلات امروز آموزش و پرورش کمتر بود، بیان کرد: اگر در دانشگاه مشکلی داریم، باید بگردیم تا کم‌کاری و مشکلی که در دوره ابتدایی داشته‌ایم را شناسایی کنیم و به همین دلیل است که امام خمینی (ره) گفته‌اند ابتدایی را دریابید که دانشگاه دیر است.

ابراهیمی ادامه داد: برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین مدرسه باید در تمام ابعاد متناسب با سند تحول بنیادین عمل کند و از کتاب درسی تا آداب اجتماعی همه در هماهنگی و هم‌راستایی با این سند باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: باید تلاش و برنامه‌ریزی کنیم تا سند تحول بنیادین در چند مدرسه به صورت کامل و همه‌جانبه اجرا شود تا نمونه مدرسه تحولی قابل ارائه به دیگر مدارس باشد.

وی دوره ابتدایی را زمان شکل‌گیری کرامت انسانی و اخلاق نیکو دانست و یادآور شد: شخصیت دانش‌آموز که در دوره ابتدایی شکل می‌گیرد، در دوره‌های بعد به سختی تغییر می‌کند و در این زمینه نقش الگویی معلم بسیار حائز اهمیت است چرا که در هیچ دوره‌ای دانش‌آموز به اندازه دوره ابتدایی با معلم مأنوس نیست.

ابراهیمی به روز بودن معلم از لحاظ علمی، توجه ویژه به تعمیق اهداف دوره ابتدایی، برخورداری از اخلاق نیک و التزام به مسائل دینی و اعتقادی را از جمله ویژگی‌های معلم خوب برشمرد و تصریح کرد: بسیاری از پژوهشگران و نوآوران از جشنواره‌هایی نظیر جابربن‌حیان و خوارزمی مسیر خود را شروع کرده‌اند و همین مسئله لزوم حساسیت بالای معلم در دوره ابتدایی را یادآوری می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اذعان کرد: موقعیت شناسایی و اقدام به‌هنگام از جمله الزامات کار در دوره ابتدایی است، چرا که گاه ارائه به‌هنگام یک مشوق به دانش‌آموز تأثیر چندبرابری نسبت به ارائه دیرهنگام همان مشوق خواهد داشت.

وی با تذکر در خصوص کیفیت بخشی به دروس و به ویژه سه درس اصلی فارسی، ریاضی و علوم بیان کرد: ضعیف بودن دانش‌آموز در درسی مثل فارسی، موجب کاهش درک مطلب در پایه‌های بالاتر خواهد شد و می‌تواند اثر خود را در نمره پایین دروسی مثل فیزیک، شیمی و... که ظاهراً بی‌ربط با درس فارسی هستند نشان دهد.

ابراهیمی متذکر شد: نظارت شبکه‌ای بر فرایند یاددهی و یادگیری باید در دستور کار قرار گیرد تا امکان بررسی عمیق فرآیند تعلیم و تربیت فراهم شود و در کنار آن، نظارت بالینی نیز باید وجود داشته باشد تا وضعیت آموزش بهبود یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به لزوم شناسایی بازماندگان از تحصیل گفت: طرح شهید محمودوند که در این خصوص اجرا شده، طرح خوبی است، اما باید برای تکمیل این آمار و برگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به کلاس درس تلاش کرد.

وی اضافه کرد: توجه ویژه به مدارس دولتی، تقویت مدارس دولتی کمتر شناخته شده و برندسازی آن‌ها، تلاش برای پوشش تحصیلی بالای ۹۹ درصد و تدوین برنامه ویژه برای مدارس چندپایه و توجه ویژه به کودکستان‌ها از جمله افق‌های آموزش ابتدایی برای سال تحصیلی جدید است که باید برای تحقق آن‌ها تلاش کرد.

ابراهیمی عنوان کرد: حساسیت در انتخاب مدیر و مربی و توجه ویژه به محتوای ارائه شده در کودکستان‌ها ضرورت دارد و باید برنامه‌ریزی مناسبی برای آن انجام شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: چنین مواردی تنها وقتی محقق خواهد شد که کار گروهی انجام شود و انسجام درون گروهی وجود داشته باشد چرا که وقتی تمام اجزای گروه کار خود را به خوبی انجام دهند، نتیجه مطلوب و مناسب حاصل خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار