مدیر کل هواشناسی خراسان‌شمالی مطرح کرد:

هشدار قرمز هواشناسی درخصوص بارش شدید باران در خراسان‌شمالی

بجنورد (پانا) - مدیر کل هوا شناسی خراسان‌شمالی با هشدار قرمز هواشناسی در پی بارش‌های این استان گفت از ظهر جمعه تا اوایل صبح روز شنبه وضعیت جوی مخاطره‌انگیزی در استان پیش‌بینی شده است.

کد مطلب: ۱۳۷۷۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
هشدار قرمز هواشناسی درخصوص بارش شدید باران در خراسان‌شمالی

مجید بیجندی در نشست خبری با اصحاب رسانه تصریح کرد: در اغلب نقاط استان، بارش‌های رگباری، احتمال وقوع تگرگ و وزش باد لحظه‌ای شدید، وقوع سیلاب و آبگرفتگی‌ها پیش بینی شده و مردم استان باید از تمام خطرات سامانه بارشی مطلع شوند.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی از بهبود وضعیت و اتخاذ تصمیم درست و کاهش آسیبهای جوی اقلیمی عنوان کرد: با توجه به اطلاع رسانی لازم و توجه به وضعیت جوی و اقلیمی استان متآثر از تغییرات اقلیمی و فرایندهای است که در طی سنوات اخیر شاهد هستیم.

وی از شرایط ناپایدار جوی خراسان‌شمالی خبر داد و اظهار کرد: طی هشدار زرد هواشناسی در دو روز گذشته بارش‌ها در برخی از نقاط استان آغاز شده که بیشترین آن مربوط به راز و جرگلان بوده است و از ظهر این بارش‌ها با شدت بیشتری دوباره آغاز شده و در اغلب نقاط استان فعالیت و به خصوص شیروان، فاروج، بجنورد، راز و جرگلان و نواحی شمالی خواهد داشت.

مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی با بیان اینکه سازمان هواشناسی پیش‌بین است نه پیش‌گو؛ افزود: در تابستان سال جاری کمتر از 10 درصد بارش‌های نرمال را در استان داریم و در تابستان پیش‌رو بارش کمی انتظار می رود.

بیجندی اظهار کرد: با ورود و فعالیت سامانه بارشی سبب وزش باد شدید، بارش باران، بعضی ساعات همراه با رگبار باران و رعدوبرق می شود و در نقاط مستعد، بارش تگرگ پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: در ارتفاعات هم پدیده مه سبب کاهش دید افقی برای رانندگان عبوری از گردنه ها خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: اوایل صبح جمعه کمی از شدت ناپایداری‌ها کاسته می‌شود و مجددا از ظهر جمعه تقویت شده و با شدت بیشتری از بارش‌ها مواجه هستیم و دمای هوا به میزان6 الی8 درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

بیجندی به بسترهای هواشناسی اشاره کرد و گفت: توجه به بولتن های برای همه امکان پذیر است هشدار ها و شاه کلید های زیادی در سایت موجود است که پیس بینی 5 روزه در این بولتن ها گنجانده شده است .

بیجندی، اظهار کرد: از یک فروردین امسال تا 17 خردادماه میزان بارش و دریافت نزولات جوی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در دمای کنونی استان نسبت به بازه زمانی سال گذشته 1.3 درجه افزایش داشته است، گفت: در سال جاری تاکنون 65 درصد بارش های باران را دریافت کردیم این در حالی است که این رقم در کشور 74 درصد است، لذا خراسان شمالی از میانگین کشوری عقب‌تر است.

مدیرکل سازمان هواشناسی خراسان شمالی با اشاره به وضعیت خشکسالی بیان کرد: در یک سال تا پایان اردیبهشت ‌ماه؛ 99 درصد استان خراسان شمالی درگیر طبقات مختلف خشکسالی از خفیف تا بسیار شدید است و این زنگ خطر برای استان تلقی می‌شود.

ایشان با اشاره به هشدار قرمز هواشناسی استان اضافه کرد: براساس اعلام هواشناسی خراسان شمالی، وضعیت قرمز تا فردا شب در استان ادامه دارد و بر این اساس دستگاه‌های خدمات‌‌رسان برای امداد در حادثه‌‌های احتمالی به حالت آماده باش درآمدند.

بیجندی به رگباری بودن بارندگی ها، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها اشاره کرد و گفت: به مردم توصیه می‌شود از توقف در مجاورت دیوارهای سست، درختان پوسیده و تابلوهای بزرگ خودداری کنند و گروه‌های کوهنوردی، مسافران و طبیعت گردان از حضور در اطراف و مسیر رودخانه ها قرار نگیرند و همچنین دامداران مراقب برخورد صاعقه باشند و از چرای دام‌ها در این دو روز خودداری کنند.

خبرنگار: مرضیه سعیدی برجی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار